چرا شب‌ها خوب نمی‌خوابم؟ چرا صبح‌ها با خستگی و احساس بد از خواب برمی‌خیزم؟ چرا در طول روز دوست دارم چرت بزنم؟ چرا تمرکز کافی ندارم و حواس‌پرت شده‌ام؟

چرا صبح‌ها با خستگی و احساس بد از خواب برمی‌خیزم؟

سلامت نیوزـ*دکتر رضا کریمی: چرا شب‌ها خوب نمی‌خوابم؟ چرا صبح‌ها با خستگی و احساس بد از خواب برمی‌خیزم؟ چرا در طول روز دوست دارم چرت بزنم؟ چرا تمرکز کافی ندارم و حواس‌پرت شده‌ام؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، جالب است بدانیم، یکی از بیماری‌های شایع که تمام این علامت‌ها را دارد، آپنه انسدادی حین خواب است. این بیماری که به فارسی، قطع تنفس حین خواب نامیده می‌شود، در سال‌های اخیر به دلیل پر خوری و سکون، شیوع روز افزون یافته است. خروپف را همه می‌شناسیم. معمولا اطرافیان بیمار بیشتر از خود او از خروپف رنج می‌برند. بیشتر افراد چاق به دلیل حجم زیاد چربی در اطراف گلو دچار خروپف می‌شوند؛ مشکلی که خیلی سریع با کاهش وزن برطرف می‌شود. با تشدید عوامل ایجاد این عارضه، یک خروپف ساده ممکن است تبدیل به بیماری سختی شود. در این بیماری به دلایل متعدد، بیمار وقتی به خواب عمیق می‌رود، هر چند دقیقه یکبار دچار انسداد موقت مجاری تنفسی می‌ شود.

هر بار بعد از لحظاتی، فرد نیمه‌هوشیار و تنفس برقرار می‌شود. گاه در یک شب، صدها بار این اتفاق تکرار می‌شود وهر بار، بعد از لحظاتی که در حالت خواب و بیداری سپری می‌شود، بیمار دوباره می‌خوابد. در طول روز، خاطره‌ای از بیدار شدن پیاپی در ذهن باقی نمی‌ماند ولی خواب آلودگی، احساس کسالت، کاهش تمرکز و چرت زدن پیاپی در اثر این بدخوابی در طول روز به جا می‌ماند. به دلیل قطع تنفس و تقلای بیمار برای برقراری تنفس مجدد، قلب و عروق دچار فشار می‌شود و فشار خون افزایش می‌یابد. گاه با ادامه این تقلاهای شبانه، نارسایی قلبی نیز ایجاد می‌شود.

شاید تصور کنید، فرد بیدار شدن‌های پیاپی را به یاد می‌آورد ولی مطلقا چنین نیست و به دلیل این که بیداری فقط چند لحظه است، هیچ یک از بیماران خاطره‌ای از آن ندارند. از طرف دیگر، حملات انسداد، ساعتی پس از خواب شروع می‌شود و معمولا اطرافیان نیز آن زمان خواب هستند. البته دیده شده که اطرافیان بیمار، تقلای او و قطع تنفس را مشاهده می‌ کنند ولی همان گونه که نوشتم، کمتر دیده می‌شود.

درمان انسداد تنفس شبانه همان درمان خروپف است. فقط به دلیل وخامت اوضاع اینجا جدی‌تر و سریع‌تر باید عمل شود. کاهش وزن، مهم‌ترین راه مبارزه با این بیماری است. با کم شدن چربی‌های دور حلق و حنجره، راه تنفس باز و مشکل کمتر می‌شود. هر شب قبل از خواب باید سوراخ‌های بینی بخوبی شست‌وشو شوند. می‌توان برای این کار از اسپری آب نمک (سالین) استفاده کرد. اجتناب از مصرف الکل بخصوص در ساعات قبل از خواب و کاهش مصرف سیگار نیز بسیار مؤثر است. در صورت ناموفق بودن این راه‌حل‌ها باید از دستگاه‌های خاصی استفاده کرد که باعث باز‌ماندن مجرای تنفس حین خواب می‌شوند.

*‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha