شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 19638

كارشناس درمان اداره اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینكه برای بسیاری از مواد محرك اعتیادآور مانند «شیشه» درمان دارویی خاصی وجود ندارد، گفت: برای ترك اعتیاد مواد محرك لازم است از درمان‌های غیردارویی استفاده شود كه این درمان‌های غیردارویی مشاوره و مداخلات روانشناختی فشرده‌ای نیاز دارند.

دكتر گیلانی‌پور در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: ترك هر ماده‌ اعتیادزا مجموعه‌ای از علامت‌ها با عنوان علامت‌های «سندرم ترك» یا «سندرم محرومیت» را به دنبال دارد. برای هر گروه از مواد مخدر یك سندرم محرومیت خاص وجود دارد كه می‌تواند علامت‌های جسمی و روانشناختی را شامل شود.

وی مواد محرك را بسیار اعتیادآور دانست و گفت: مواد محرك نیز مانند دیگر انواع مواد اعتیادآور بیماری‌ ایجاد می‌كنند كه عود كننده و مزمن هستند و مطمئنا درمان آن‌ها درمان بسیار سختی است. ترك مواد محرك اعتیادآور نیز علامت‌های روانشناختی و جسمی خاص خود را دارند كه با درمان‌های غیر دارویی سعی می‌شود این دوره به راحتی گذرانده شود و فرد بتواند با این علایم مدارا كند. علایم جسمی ترك مواد محرك با علایم جسمی ترك دیگر مواد مخدر متفاوت است و درد و ... را شامل نمی‌شود و بیمار با تغییراتی مانند خستگی زیاد، بی‌حوصلگی و ... روبروست.

گیلانی‌پور درمان با متادون، بوپرنورفین و ... را از جمله درمان‌هایی دانست كه برای سوء مصرف مواد مخدری شامل تریاك، هروئین و كراكی كه در ایران وجود دارد استفاده می‌شوند و گفت: این درمان‌ها از مشتقات مواد مخدر بوده و از جمله درمان‌های دارویی به شمار می‌روند كه درمانگر بسته به شرایط بیمار روش درمانی را انتخاب می‌كند.

وی اعتیاد را یك بیماری مزمن عود كننده عنوان كرد كه درمان آن آسان و كوتاه مدت نیست و با اشاره به تبلیغات فریبنده در برخی آگهی‌های ترك اعتیاد، گفت: در بسیاری از آگهی‌ها اشاره می‌شود كه ترك اعتیاد به سرعت انجام می‌شود؛ این در حالی است كه درمان اعتیاد مستلزم صرف وقت زیاد برای درمان است. درمان اعتیاد یك درمان مداوم و مستمر است. از طرف دیگر باید توجه شود كه مركز مربوطه ترك اعتیاد دارای مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی باشند. مراكز دارای مجوز از وزارت بهداشت به صورت مستمر از طرف معاونت دانشگاه‌ها مورد بازدید قرار می‌گیرند و عملكردشان پایش و ارزشیابی می‌شود.

كارشناس درمان اداره اعتیاد وزارت بهداشت در پایان گفت: اعتیاد بیماری است كه عوامل مختلف بیولوژیك زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی روی آن موثر است. برای این كه بتوان گفت درمانی موفق است باید روی هر سه قسمت این موضوع كار شود. به همین دلیل تاكید بر آن است حتی در مورد مواد مخدر علاوه بر درمان دارویی مناسب، بر روی مداخلات روانشناختی هم كار شود. اصولا مراكز ترك اعتیادی كه مجوز وزارت بهداشت را دارند از بدو تاسیس لازم است در كنار پزشك از روانشناس هم استفاده كنند تا به طور خاص مداخلات روانشناختی مربوط به درمان اعتیاد را نیز انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha