چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 196456

گزارش های سال 2015 میلادی توسط مرکز ملی سلامت ایالات متحده نشان میدهد که حدود 27 درصد از بزرگسالان این کشور، در سنین 20 تا 64 سالگی، پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. بسیاری از این پوسیدگی ها ناشی از ساییدگی مینای دندان گزارش شده است.

بهترین و بدترین غذاهای فصلی برای سلامت دندان ها

سلامت نیوز: گزارش های سال 2015 میلادی توسط مرکز ملی سلامت ایالات متحده نشان میدهد که حدود 27 درصد از بزرگسالان این کشور، در سنین 20 تا 64 سالگی، پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. بسیاری از این پوسیدگی ها ناشی از ساییدگی مینای دندان گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، از بین رفتن و ساییدگی لایه محافظ دندان یعنی همان مینای دندان ناشی از مصرف غذاهای شیرین و اسیدی است. در این میان بدترین و بهترین گزینه های فصلی برای حفظ و یا از بین رفتن سلامت دندان ها از این قرارند:

سبزیجات برگ دار: سبزیجاتی مانند اسفناج خام و کلم پیچ که بیشتر مخصوص فصول سرد سال و بخصوص پاییز هستند، بهترین سبزیجات برای حفظ سلامت دندان ها محسوب می شوند. جویدن این سبزیجات به علت این که فیبر بالایی دارند، باعث شستشوی دندان ها از طریق تولید بزاق بیشتر می شود.

کرفس: کرفس سرشار از لایه ‌های لیفی است و یک نخ دندان طبیعی محسوب می ‌شود. کرفس به تحریک ترشح بزاق نیز کمک می ‌کند.

لیمو و سایر مرکبات: مرکبات حاوی ویتامین ث هستند و این ویتامین در التیام بخشی به لثه ها موثر است. با این حال خانواده مرکبات خاصیت اسیدی دارند و این یعنی مصرف بیش از حد آنها منجر به پوسیدگی دندان می شوند. بعد از خوردن مرکبات به مقدار کافی آب بنوشید تا اثر منفی آنها از بین برود.

پنیر: پنیر شامل کازئین، پروتئین و دیگر خواص حفاظتی برای مبارزه با حفره های دندانی است. این محصول غذایی همچنین، کلسیم و فسفر بالایی دارد که منجر به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود. کلسیم به سلامت کلی استخوان ها نیز کمک می کند و می توان از طریق سایر محصولات لبنی نیز آن را به بدن رساند.

آب نبات: آبنبات ‌ها چه نوع نرم و چه آبنبات ‌های سفت، هر دو مقدار زیادی قند در محیط دهان رها می ‌کنند که در تکثیر باکتری‌ ها نقش دارند. توصیه کارشناسان انجمن دندانپزشکی آمریکا این است که بعد از مصرف این محصولات حتما آب آشامیدنی به میزان زیاد بنوشید و یا این که از مسواک یا نخ دندان استفاده کنید.

توت: انواع خانواده توت سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند ضمن این که آنتی اکسیدان بالایی نیز دارند ولی با این حال توت ها خاصیت اسیدی دارند و بهتر است برای حفظ سلامت دندان ها آنها را با ماست یا آب میل کنید.

میوه های خشک: انواع میوه های خشک از قبیل کشمش، زردآلو، و ... یک محیط مناسب برای رشد باکتری در دهان ایجاد می کنند و منجر به سایش شیمیایی دندان ها یا اروژن دندان می شوند.

سیب و گلابی: سیب ترد جرم ‌های روی دندان را از بین می‌ برد و نفس را تازه و خوشبو می ‌کند. گلابی خام نیز اسیدهای داخل دهان را خنثی می ‌کند.

آدامس ‌های بدون قند: آدامس ‌های بدون قند به تحریک ترشح بزاق که موجب از بین رفتن اسیدهای ناشی از باکتری‌ ها در دندان می ‌شود کمک می ‌کنند.

قهوه و الکل: هر دو منجر به لکه دار کردن دندان ها و خشک شدن محیط دهان می شوند. در طول زمان نوشیدن الکل منجر به ایجاد حفره های دندانی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های لثه می شوند. میزان لکه ‌ای که ناشی از نوشیدن قهوه روی دندان باقی می ‌ماند بسیار بیشتر از دخانیات است.

منبع: www.everydayhealth.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha