‌لایحه هوای پاک طلسم شده است. این تعبیر، نزدیک‌ترین توصیف به وضعی است که این لایحه پس از سال‌ها در مجلس دهم پیدا کرده است.این در حالی است كه دیروز سومین روز متوالی هوای ناسالم در تهران بود. علاوه بر پایتخت، آسمان اصفهان، مشهد، كرج، ارومیه، بوشهر، سنندج و اهواز نیز میزبان هوای ناسالم بودند اما مجلس پس از 2سال در نوبت نگه‌داشتن لایحه هوای پاك، سرانجام این لایحه را در میانه راه تصویب به 4 كمیسیون ارجاع داد.

خونسردی بهارستان در روزهای آلودگی هوا

سلامت نیوز: ‌لایحه هوای پاک طلسم شده است. این تعبیر، نزدیک‌ترین توصیف به وضعی است که این لایحه پس از سال‌ها در مجلس دهم پیدا کرده است.این در حالی است كه دیروز سومین روز متوالی هوای ناسالم در تهران بود. علاوه بر پایتخت، آسمان اصفهان، مشهد، كرج، ارومیه، بوشهر، سنندج و اهواز نیز میزبان هوای ناسالم بودند اما مجلس پس از 2سال در نوبت نگه‌داشتن لایحه هوای پاك، سرانجام این لایحه را در میانه راه تصویب به 4 كمیسیون ارجاع داد.

    770روز در ایستگاه بهارستان

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه همشهری در ادامه نوشت: 31شهریور 1393بود كه دولت یازدهم طی نامه‌ای لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا موسوم به لایحه هوای پاك را طی نامه شماره 73993/50220 به مجلس فرستاد. از آن روز 770روز می‌گذرد. موضوع این لایحه بارها در كمیسیون‌های مختلف بررسی شد و پس از 2سال سرانجام در كمیسیون كشاورزی تصویب شد. البته این قانون بخش‌های مشترك بسیاری با قوانین هم عرض مبارزه با آلودگی هوا دارد اما به هر ترتیب پس از تصویب كمیسیون از 3مهر امسال در نوبت صحن قرار گرفت. این صف نیز برای لایحه 36روز به‌طول انجامید تا سرانجام دیروز بندهای آن در صحن علنی بررسی شد.

    3ماده اولیه

طبق ماده اول تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مكلف به اجرای قانون هوای پاك شدند. این بند هیچ محتوایی جز این نداشت. ‌در بند دوم نیز تصریح شد كه سازمان حفاظت محیط‌زیست، مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون است. قدم بعدی مجلس در تصویب لایحه هوای پاك به تعریف اصطلاحات گذشت و طی آن آلودگی هوا، حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها، منابع آلوده‌كننده طبیعی، انسانی، منابع متحرك و ثابت و مواقع اضطراری تعریف شدند؛ واژه‌هایی كه الفبای شناخت آلودگی هوا هستند و از نخستین قوانین آلودگی هوا در سال1374 تاكنون برای همه شناخته شده هستند. تصویب ماده سوم طرح نیز قدم بعدی مجلس در جلسه دیروز بود. طبق این ماده، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت كشور مسئول تعیین محدودیت‌های زمانی و مكانی در موقع بروز آلودگی هوا در كشور شدند.

    لایحه مسكوت بماند؟

پس از تصویب این 3ماده، ایرادات ویرایشی و ابهامات متنی برای نمایندگان پدید آمد. در پی این ایرادات مجلس بر سر این دوراهی مانده كه یا لایحه مسكوت بماند‌ یا برای شور دوم به كمیسیون كشاورزی ارسال شود. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در این راه خواستار مسكوت ماندن لایحه شد اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه هوای پاك را برای بررسی مجدد به كمیسیون كشاورزی ارجاع داد و به قاضی‌پور گفت: مسكوت ماندن وجه بیرونی خوبی ندارد.

وی در این‌باره گفت: از آنجایی كه موضوع آلودگی هوا مهم است و می‌خواهیم در دستور كار مجلس قرار بگیرد و بهتر است موضوع برای بررسی مجدد به كمیسیون ارسال شود چرا كه استان‌های دیگر به جز تهران ازجمله خوزستان، اراك و سیستان هر كدام به‌نحوی درگیر آلودگی هوا هستند. به گفته وی، در لایحه هوای پاك به آلودگی‌های صوتی و هوا اشاره شده است اما شاكله لایحه نباید تغییر ‌كند چرا كه شورای نگهبان به آن اشكال خواهد گرفت.

به زعم لاریجانی، نظر كمیسیون‌های صنایع، بهداشت و انرژی نیز باید گرفته شود. بدین‌ترتیب در كمتر از 2ساعت، مجلس لایحه مهم هوای پاك را به 4كمیسیون ارجاع داد تا راه برای تصویب مهم‌ترین قانون جلوگیری از آلودگی هوا، طولانی و طولانی‌تر شود.

    معاینه فنی فعلاً دو ساله نمی‌شود

عواقب هر تصمیم در سطوح مختلف شهرها و ملی قابل بررسی است. با عقب افتادن روند تصویب لایحه هوای پاك اگرچه تنها یكی از هزاران قانون مربوط به آلودگی هوا در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد اما مواردی در این لایحه اصلاح شده بود كه تغییر آن نیز به تأخیر می‌افتد. این لایحه 34ماده دارد كه از این تعداد 15ماده تنفیذی است.

از میان این 15ماده نیز برخی اصلاح و تكمیل شده‌ و مابقی، موارد جدیدی است كه در قانون آورده شده است. در موارد جدید مسائل مهمی ازجمله پایش دائمی آلودگی امواج، استاندارد كردن سوخت خودروها، پایش آلاینده‌های ثابت مثل موتورخانه‌ها و برای نخستین بار تعیین تكلیف دستگاه‌های مختلف در موضوع گردوغبار مطرح شده است. همچنین دو ساله شدن معافیت معاینه فنی خودروهای نو مهم‌ترین محور این ماده در كاهش مستقیم آلودگی هواست كه براساس تصمیم دیروز مجلس، فعلا باید مسیر خود را به سوی 4كمیسیون در پیش بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha