دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 19738

روز جهانی آسم یك رویداد سالانه است كه از سوی دفتر برنامه جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود تا سطح آگاهی درباره بیماری آسم و مراقبت‌های جهانی برای این بیماران را بهبود بخشد.

‌موضوع روز جهانی آسم در سال 2010 تحت عنوان «شما می‌توانید آسم خود را كنترل كنید» تعیین شده و برنامه جهانی آسم نیز در نظر دارد، یك برنامه رقابتی در جهت كاهش نرخ بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به آسم را تا 50 درصد در ظرف 5 سال آینده، راه‌اندازی كند.

پایگاه اینترنتی آلیتوس در گزارشی به مناسبت روز جهانی آسم در سال جاری میلادی مصادف با 14 اردیبهشت آورده است: آسم یك بیماری ماندگار است كه مهمترین ویژگی‌های آن شامل حملات مكرر تنگی نفس و خس خس سینه هستند و به لحاظ شدت و میزان تكرر حملات از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

نشانه‌های بیماری در هر فردی در زمانهای كاملا متفاوت از یك روز گرفته تا هفته‌ها بروز می‌كنند و برای برخی افراد كیفیت فعالیت‌های جسمی و حتی خواب شبانه را بر هم می‌زند.

طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت هم اكنون 300 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و در سال 2005 دویست و پنجاه و پنج هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را دست دادند.

این گزارش می‌افزاید: آسم معمول‌ترین بیماری مزمن در بین كودكان است. آسم فقط یك مشكل بهداشتی شهرنشینی مختص كشورهای ثروتمند نیست بلكه در تمام كشورها بدون توجه به رشد آنها بروز می‌كند و قربانیان قابل توجهی دارد. اما قابل ذكر است كه بیش از 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در كشورهای فقیر یا با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، آسم معمولا كمتر تشخیص داده شده و كمتر درمان می‌شود و از این رو فشار قابل ملاحظه‌ای را به افراد و خانواده‌های آنها تحمیل می‌كند و شاید حتی فعالیت مبتلایان را در طول زندگی محدود می‌سازد. برنامه جهانی آسم با حضور متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و مقامات بهداشتی شهری در سراسر جهان راه اندازی و كنترل می‌شود تا نرخ ابتلا به آن، از كار افتادگی ناشی از آن و نرخ تلفات جانی این بیماری كاهش پیدا كند. از این روز برنامه GINA برای پیشبرد زندگی مبتلایان به آسم در هر نقطه از جهان تلاش می‌كند.

هدف اصلی از برگزاری روز جهانی آسم، گسترش دانش و آگاهی درباره این بیماری،‌ مراقبت صحیح از این بیماران، روش‌های دفاعی جهت بهداشت عمومی و ارائه كنندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی،‌ كاركنان و نیز مقامات دولتی هستند.

این گزارش می‌افزاید: برخی از اهداف اصلی كه به طور معمول برای دستور كار این روز در نظر گرفته می‌شوند عبارتند از؛

- ایجاد برنامه‌ای برای تشخیص آسم در كودكان زیر 5 سال

- آموزش والدین درباره آسم بویژه در زمینه موضوع اطلاع رسانی كه نباید نادیده گرفته شود.

- ارائه راه‌كارهای زودهنگام با هدف برطرف كردن تاثیرات اجتماعی، رشدی، ‌تحصیلی و پزشكی آسم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha