کارتن‌خوابی‌های این روزها با اعتیاد گره خورده است، این یعنی بیش از 90 درصد افرادی که بی‌خانمان هستند، قطعا مواد مصرف می‌کنند.

سلامت نیوز: کارتن‌خوابی‌های این روزها با اعتیاد گره خورده است، این یعنی بیش از 90 درصد افرادی که بی‌خانمان هستند، قطعا مواد مصرف می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، اما واقعا به این فکر کرده‌اید که این جمعیت چندهزار نفری چه اتفاقی برایشان افتاده که شب و روزشان را در خیابان سپری می‌کنند. شاید گفتن یک خاطره بتواند پاسخ خوبی باشد برای چرایی این موضوع، دختر بیست و چند ساله‌ای که سال‌ها کارتن خواب فرحزاد بود بعد از 10 سال تصمیم گرفت مواد را کنار بگذارد. اما وقتی قدم‌های اول را برداشت و یاد گذشته‌اش افتاد با پوزخندی تلخ گفت: «برای چی و برای کی برم ترک کنم وقتی هیچ‌کس منتظر من نیست، وقتی هیچ‌کس من رو نمی‌خواد؟» دلیل بیشتر افرادی که وارد چرخه کارتن خوابی شده‌اند و به ماندن در این شرایط زندگی اصرار دارند این است که جامعه و خانواده‌هایشان آنها را قبول نمی‌کنند و همین موضوع تمام ‌انگیزه ترک را از آنها گرفته است. اگر به جای اینکه به زور و اجبار راهی کمپ‌های ترک اعتیاد می‌شوند کمی برایشان وقت بگذارند و امید به زندگی را در تک‌تک‌شان به وجود بیاورند، قطعا شاهد اتفاق‌های بهتری خواهیم بود.

جمع‌آوری حرف اول و آخر است  
حضور معتادان متجاهر در معابر شهر باعث شده طرح‌های مختلفی برایشان اجرا شود؛ طرح‌هایی که برخی کارشناسان معتقدند تاثیر بسزایی نداشته است. پلیس بین تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این سال‌ها کار خود را که جمع‌آوری معتادان است، بی‌وقفه انجام داده است اما با این وجود شاهد حضور کارتن‌خواب‌ها هستیم.  سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در پاسخ به اینکه بیش از دو سال است طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به صورت مدام انجام می‌شود اما ما هنوز شاهد حضور کارتن‌خواب‌ها در سطح کشور هستیم، می‌گوید: «پلیس برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها هیچ مشکلی ندارد اما باید ظرفیت این جمع‌آوری مهیا شود.یعنی افرادی که مسئول ساخت مراکزی برای نگهداری این افراد هستند باید به فکر باشند.»

منتظرالمهدی ادامه داد: «هر زمانی که قرار باشد معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند پلیس با تمام قوا حضور دارد. اگر کارتن‌خواب یا معتادی در خیابان دیده می‌شود، تقصیر پلیس نیست. ما کم‌کاری انجام نداده‌ایم. دیگران که مسئول فراهم کردن زیرساخت‌ها هستند، کم‌کاری می‌کنند و مردم آن را از چشم پلیس می‌بینند.» او در مورد اینکه آیا قرار نیست هماهنگی‌هایی با مسئولان مربوطه در فراهم کردن زیرساخت‌های انجام بدهید، می‌گوید: «پلیس آمادگی انجام هماهنگی‌ها را دارد ولی موضوع این است که مسئولیت ساماندهی به عهده ناجا نیست. این نهاد تنها مسئول جمع‌آوری است.»


کارتن‌خواب‌ها متولی ندارند
کارتن‌خوابی و اعتیاد معضلی است که چند متولی دارد اما یتیم است. سال‌هاست خیلی‌ها در مورد ساماندهی کارتن‌خواب‌ها صحبت می‌کنند اما هنوز هم هیچ سازمانی به صورت رسمی مسئولیت این افراد را برعهده نگرفته است.  فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان این مطلب می‌گوید: «متاسفانه شیوه ساماندهی معتادان متجاهر از پایه اشتباه است. یعنی اینکه تعداد زیادی افراد آسیب‌دیده را یک‌جا جمع می‌کنند، کار درستی نیست اما درحال حاضر راه دیگری وجود ندارد.»

او در مورد تعداد زنان کارتن‌خواب تهران می‌گوید: «اگرچه افراد زیادی آمار زنان معتاد را اعلام می‌کنند، واقعیت این است که آمار زنان معتاد مشخص نیست. اما براساس آخرین بررسی‌هایی که در سال 92 انجام شده تهران بیش از هزار و 500 زن کارتن‌خواب دارد. البته این را هم باید گفت که قطعا تعداد زنان و کودکان کارتن‌خواب در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید از الان برای چندسال آینده برنامه‌ریزی کنیم.» دانشور با بیان اینکه وضعیت زنان کارتن‌خواب حساس‌تر از مردان است، ادامه می‌دهد: «درصد بازگشت زنان به چرخه پاکی کمتر از مردان است، زیرا خانواده‌ها مخصوصا شهرستان‌ها دختران و زنان کارتن‌خواب بهبودیافته‌شان را نمی‌پذیرند و همین موضوع باعث می‌شود آنها ‌انگیزه‌ای برای بازگشت نداشته باشند. اگر مسئولان می‌خواهند برای زنان کارتن‌خواب کاری انجام بدهند باید پیشگیری انجام شود.»

   تولد 3 تا 4 معتاد در تهران
«کودک معتاد»، کلمه جدید عصر حاضر است. دنیای که مادران و دختران معتاد دارد در کنارش کودک معتاد هم متولد می‌شود. آمارهای غیررسمی حاکی است روزانه بین سه تا چهار کودک معتاد به دنیا می‌آیند. این کودکان از مادران معتاد و در پاتوق‌ها به دنیا می‌آیند و شرایط‌شان کامل با دیگر کودکان فرق دارد. بیشتر مادران این کودکان از ترس نداشتن پدر برای زایمان  جرات رفتن به بیمارستان را ندارند. همین موضوع باعث می‌شود نوزادی معتاد با بیماری‌های مختلف مانند‌ ایدز به دنیا بیاید.

خاطرات کارتن‌خوابی

لادن: هرندی برای تک تک کارتن‌خواب‌ها خانه و آرامش بود. آتش زدن چیزهایی که به آن آشغال می‌گویند برای ما بدترین خاطرات روزهای کارتن‌خوابی بود.

محسن: سرمای روزهای کارتن‌خوابی دره فرحزاد هنوز از مغز استخوانم بیرون نرفته. هیچ کس نمی‌داند آسمان سقفت باشد یعنی چه.

بهناز: دلم می‌خواست روز‌های کودکی‌ام به جای اینکه در آزادگان و پشت چهارراه‌ها می‌گذشت، در مدرسه و یک خانه کوچک سپری می‌شد.

حمید: کارتن‌خوابی زیر برج‌های آتیساز معنی درست واژه یک بوم و دوهواست. آدم‌های برج‌نشین خبر نداشتند که چند متر آن طرف کارتن‌خواب‌هایی هستند که از سطل زباله‌شان غذا می‌خورند.
 

 پاتوق‌های شلوغ

کارتن‌خواب‌ها در جایی که پاتوق نام دارد، زندگی می‌کنند. کارتن‌خواب مجبور است به خاطر نداشتن سرپناه در حاشیه شهر زندگی کند. البته بین پاتوق‌های تهران شوش، مولوی و فرحزاد از جمله شلوغ‌ترین پاتوق‌ها هستند. شاید یکی از دلایل شلوغی این پاتوق در دسترس بودن مواد و نزدیک بودن به شهر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha