سرما آمد، آیا آقای مدیر با بخاری گازی به مدرسه می‌آید و یا بابای پیر مدرسه باز باید بخاری نفتی را با جعبه ابزار قدیمی‌اش تعمیر کند؟ این سوالی است که ذهن دانش آموزان مناطق مرزی و دوره افتاده کشور را درگیر خود کرده است.

بخاری‌های نفتی در مدارس/ جان 2 میلیون دانش آموز در خطر است

سلامت نیوز:سرما آمد، آیا آقای مدیر با بخاری گازی به مدرسه می‌آید و یا بابای پیر مدرسه باز باید بخاری نفتی را با جعبه ابزار قدیمی‌اش تعمیر کند؟ این سوالی است که ذهن دانش آموزان مناطق مرزی و دوره افتاده کشور را درگیر خود کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، بخاری نفتی چکه‌ای شاید برای بسیاری از دهه شصتی‌ها یک نوستالژی باشد اما هنوز هستند دانش آموزانی که کلاس‌های درس خود را با نوستالژی ما گرم می‌کنند. هر سال با آغاز سال تحصیلی وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل راه‌اندازی وسایل گرمایشی را با تاکید بر ممنوعیت استفاده از بخاری‌های نفتی چکه‌ای غیراستاندارد به تمام مدارس کشور ابلاغ می‌کند اما هنوز کلاس درس با بوی نفت، صدای انفجار و آتش، خبری است که ممکن است با شروع فصل سرما در صدر اخبار حوادث آموزش و پرورش قرار گیرد.

آتش سوزی در مدارس سیلان، شین آباد، قوپوز و ... از جمله حوادث تلخی است که بخاری‌های نفتی چکه‌ای آتش این خاطر را برایمان شعله‌ورتر می‌کند. متاسفانه در این حوادث برخی از دانش آموزان جان خود را از دست دادند و برخی نیز هنوز با دارو، جراحی پلاستیک و ... دست و پنجه نرم می‌کنند. بخاری نفتی چکه‌ای نه تنها جان بلکه آینده این دانش آموزان را به خاکستر تبدیل کرد.

جان 2 میلیون دانش آموز در خطر است!

بر اساس آمار اعلام شده از سوی آموزش وپرورش هنوز 84 هزار کلاس درس با بخاری گرم می‌شوند یعنی اگر ظرفیت هر کلاس را 24 دانش آموز در نظر بگیریم در زمستان امسال جان بیش از 2 میلیون دانش آموز در خطر است.

مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور می‌گوید: ابتدای امسال 104 هزار کلاس با بخاری تامین حرارت می‌شدند که خوشبختانه تا پایان مهر 20 هزار کلاس دیگر با بخاری خداحافظی کرده و اکنون 84 هزار کلاس درس هم‌چنان در سرما با بخاری سر می‌کنند.

15 درصد کلاس‌ها با بخاری گرم می‌شوند

وی با بیان اینکه در مجموع 530 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، می‌افزاید: 15 درصد کلاس‌های مدارس با بخاری گرم می‌شوند و 85 درصد به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.

رئیسی می‌گوید: 480 میلیارد تومان برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده که متاسفانه تاکنون 35 درصد آن محقق شده است که اگر صددرصد این مبلغ محقق می‌شد تمام مدارس کشور امسال با بخاری نفتی خداحافظی می‌کردند.

بخاری نفتی بیشتر در مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز گازرسانی به منطقه انجام نشده است که این مناطق عمدتا مناطق مرزی، دور افتاده و روستاهای کوهستانی است بنابراین دانش آموزان این مناطق باید چشم انتظار اقدامات وزارت نیرو برای گاز سانی و آموزش و پرورش برای هزینه بودجه تخصیص یافته باشند.

خداحافظی 50 هزار کلاس با بخاری نفتی تا پایان سال

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور می‌افزاید: تا پایان امسال 50 هزار کلاس درس نیز با بخاری نفتی خداحافظی می‌کنند اما راه اندازی سیستم گرمایشی استاندارد برای 34 هزار کلاس باقی مانده نیازمند تحقق بودجه و گازرسانی است.

شاید تنها راه گرم شدن برخی دانش آموزان هنوز چکش بابای مدرسه باشد پس امید است مسئولان مدارسی که با بخاری گرم می‌شوند نسبت به تعمیر بخاری، اطمینان از عدم چکه نفت و ... بخاری مطمئن باشند و به دانش آموزان نسبت به خطرات این بخاری، آموزش‌های لازم را ارائه کنند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha