معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در حوزه های مختلف آموزش پزشکی برنامه های جامعی در جهت گسترش و رشد دانش پزشکی دارد.

اعلام دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت

سلامت نیوز:معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در حوزه های مختلف آموزش پزشکی برنامه های جامعی در جهت گسترش و رشد دانش پزشکی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری معاونت آموزشی که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در سال جاری به دنبال آن هستیم، بحث استقرار آمایش سرزمینی در حوزه اموزش عالی و اجرای بسته های تحول آموزش پزشکی است.

وی بیان کرد: ما در خصوص سیاست پذیرش دانشگاه های خارجی تغییراتی داریم که اساس این بررسی بر طبق رتبه بندی های بین المللی است و طبق آن ۸۰۰ دانشگاه برتر تایمز، ۷۰۰ دانشگاه برتر OS و ۵۰۰ دانشگاه برتر رتبه بندی شانگهای در ارزیابی وزارت بهداشت انجام شده است تا نگاه آسان تری به کسانی ارائه کنند که علاقمند به تحصیل در دانشگاه های خارجی هستند.

لاریجانی بیان کرد: یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت بحث تغییر در نحوه ارزشیابی متخصصان فارغ التحصیل از دانشگاه های اروپایی است که در سه دسته دانشگاه های آلمان، ایتالیا و اروپای شرقی شامل می شوند و کسانی که در این کشورها تحصیل، در مراکز معتبر مشغول به کار و دارای برد تخصصی هستند در زمینه ارزشیابی از تسهیلاتی برخوردار هستند.

از دیگر اهداف با توجه به تصمیم کمیسیون های وزارت بهداشت دعوت از دانشگاه های علوم پزشکی و بردهای تخصصی در جهت ارائه کتاب درسی به عنوان  کتب مرجع و گسترش آن است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: همچنین اختصاص فضای دانشگاه ها برای اموزش دانش و اخلاق پزشکی در جهت تربیت اساتید آینده و همچنین اختصاص ۲۰۰ بورس تحصیلی به استعداد های درخشان و پزشکانی که نی خواهند عضو هیئت علمی شوند در سال جدید از این امکانات استفاده خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: به منظور یکپارچه سازی آموزش پزشکی تمام کمیسون های حوزه پزشکی سراسر کشور را یکسان نموده ایم.

وی بیان کرد: توسعه مشترک بخش خصوصی در آموزش پزشکی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است تا بتواند در طراحی دوره های آموزشی و مشارکت در فرایندهای آموزش و همچنین در مناطق آمایشی که نیازمند کمک بخش خصوصی هستیم د ر پیشرفت و سرمایه گذاری در دانشگاه ها مشارکت داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ساماندهی امتحانات عمومی و تخصصی به صورت الکترونیک در وزارت بهداشت پیگیری می شود که در حال حاضز ۲ دوره به این صورت برگزار شده است و تصمیم داریم دانشجویان ما در شهرستان ها بتوانند در دوره های مختلف پزشکی شرکت کنند.

لاریجانی اظهار داشت: همچنین انتخابات انجمن های علمی را در سال جاری به صورت الکترونیک برگزار می نماییم.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به مصوبات مجلس نحوه ارزیابی در دوره دکتری را سامان می دهیم که ۳۰ درصد از آن به مصاحبه و ۲۰ درصد به مدارک اختصاص داده شد که امسال این کار انجام‌شد و سال دیگه نیز آن را دنبال می کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه آموزش پزشکی امیدواریم تمام سامانه ها را کاملا به صورت الکترونیکی انجام دهیم که تاکنون ۸۰۰ نفر از اساتید در آموزش مجازی شرکت کرده اند.

لاریجانی اشاره کرد: ارزش یابی و اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی که مرحله اول آن به اتمام رسیده و مرحله دوم با سنجه های جدید در دانشگاه ها گسترش پیدا می کند.

وی در خصوص اظهارات اخیر مجله ساینس در خصوص پایان نامه های متخلف در کشور اظهار داشت: ما در سال حدود ۳۰ هزار مقاله علمی چاپ می کنیم و هیچ کدام از محققان برجسته کشور در این تخلفات حضور ندارند و حدود ۳ الی ۴ نفر مرتکب این تخلفات شده اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت این موضوع را مورد بررسی قرار داده است و در رابطه با افراد متخلف تدابیر مختلفی را اندیشیده است. ما باید این تخلفات را کاهش دهیم و برخورد سیستمی با این اتفاقات داشته باشیم.

لاریجانی بیان کرد:  درخصوص تعیین تکلیف رشته های مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت علوم بیان کرد: جلساتی در این زمینه تشکیل شد و ما چهارچوبی را در این زمینه تعیین کردیم. ما بستر آموزشی گسترده ای داریم و باید شاخه های بین رشته ای و همکاری را در این زمینه توسعه دهیم.

وی ادامه داد: منظور از همکاری در این زمینه ادغام نیست بلکه این مسئله هزینه های سنگینی را در برخواهد داشت و مخالف سیاست های کلان تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما در حوزه علوم پزشکی ۱۲ درصد اعضای هیئت علمی را داریم و ۳۰ درصد تولیدات در این حوزه است، آموزش مزشکی ما هدفمند پیش می رود و نباید این جریان را دچار چالش کنیم.

لاریجانی بیان کرد: در حوزه پزشکی با دانشگاه آزاد مراودات زیادی داریم و چارچوبی را در جهت همکاری علوم پزشکی با دانشگاه آزاد درقالب آمایش طراحی نموده ایم، تا این همکاری و نظارت را سامان دهند.

وی ادامه داد: اعتبار بخشی دانشگاه آزاد هماهنگ با وزارت بهداشت است و این موضوع بزاساس شاخص هایی است که مل به داتشگاه های علوم پزشکی فرستادیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص کوتاه شدن دوره آموزشی پزشکی عمومی تا سقف شش و نیم سال تصریح کرد: ما امیدواریم در آینده ای نزدیک این موضوع در تمام دانشگاه های ما اجرا شود.

لاریجانی اظهار داشت: ۲۵ درصد دوره های دکتری به طور مجازی طی می شود، یعنی چهار هفدهم جلسات به این صورت طی می شوند.

وی در خصوص گسترش شاخه طب سنتی در دانشگاه ها عنوان کرد: در دانشگاه های علوم پزشکی ۲ واحد درسی به عنوان آشنایی با طب سنتی بر اساس تجربیات جهانی اختصاص خواهد یافت و ما امیدواریم این چارچوب را به دانشگاه های کشور ارائه دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: ما حدود ۱۰ هزار عضو هیات علمی داریم و پیشنهاد ما به سازمان برنامه این است که ۳ هزار عضو هیات علمی به دانشگاه ها تزریق کنیم که با تطبیق تعداد اساتید و دانشجدها بسیاری از چالش ها حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha