هر سال پاییز همزمان با آلودگی هوا و وارونگی هوا نفس‌های پایتخت نشینان به شماره می‌افتد به طوری که چند روزی مدارس تعطیل و استفاده شهروندان از خودروهای شخصی در مناطق خاصی از شهر محدود می‌شود تا شاید با این برنامه‌ها کمی از شدت آلودگی هوا کاسته شود در حالی که امسال حتی با اجرای این برنامه‌ها هم هوای تهران سالم نشد و در نهایت نعمت الهی باران و برف به داد هوای پایتخت رسید.

سهم 8ماهه سال 95،بیش از 200 روز هوای سالم و پاک

سلامت نیوز:هر سال پاییز همزمان با آلودگی هوا و وارونگی هوا نفس‌های پایتخت نشینان به شماره می‌افتد به طوری که چند روزی مدارس تعطیل و استفاده شهروندان از خودروهای شخصی در مناطق خاصی از شهر محدود می‌شود تا شاید با این برنامه‌ها کمی از شدت آلودگی هوا کاسته شود در حالی که امسال حتی با اجرای این برنامه‌ها هم هوای تهران سالم نشد و در نهایت نعمت الهی باران و برف به داد هوای پایتخت رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، براساس گزارش رسمی موجود در پایگاه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در سال ۹۲، شمار روزهای پاک و سالم پایتخت در مجموع ۲۰۵ روز بوده که این آمار در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب به ۲۴۹ و ۲۵۴ روز رسیده است.

همچنین از ابتدای سال 95 تاکنون 194 روز سالم و 11 روز پاک و 35 روز ناسالم داشته‌ایم که به طور کلی تعداد روزهای سالم و پاک به 205 روز رسیده است. در حالی که در سال 94، 233 روز سالم و 21 روز پاک،در سال 93 ، 233 روز سالم و 16 روز پاک و در سال 92، 202 روز سالم و سه روز پاک داشته‌ایم.

همچنین براساس گزارش این سامانه، پاییز امسال 15روز ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران به ثبت رسیده و تا پایان آبان ماه تنها شاهد یک روز هوای پاک در تهران بودیم. سنجش میزان آلودگی هوا بر اساس شاخص‌های مختلفی از جمله میزان ازن، منواکسید کرین، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و غیره اندازه گیری و کیفیت هوا با وضعیت‌های پاک، سالم، هشدار، ناسالم و بسیار ناسالم تعریف می‌شود. یکی دیگر از شاخص‌های کنترل کیفیت هوا اندازه گیری میزان ذرات معلق کمتر از 5.2 میکرون است که در صورت عبور از مرز 100 واحد، خبر از ناسالم بودن هوا و وضعیت هشدار برای گروه‌های حساس می‌دهد.بنابراین با توجه به اینکه تعداد روزهای سال ثابت است باید کاهش روزهای ناسالم(برای گروه‌های حساس و همه افراد) را در اقدامات و برنامه‌های دولت تدبیر و امید جستجو کرد.

علت بروز آلودگی هوای تهران

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست علت آلودی هوای تهران را سوخت و بارگذاری بیش از ظرفیت جمعیتی آن می‌داند و می‌گوید: اولین برنامه کاهش آلودگی هوا در سال 79 آغاز، در سال 93 راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا پیشنهاد و در سال 95 مصوبه دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا اجرایی شده است اما کاهش آلودگی هوا برنامه‌ای زمان‌بر و طولانی مدت است.

محمد مهدی گلمکانی، رئیس محیط زیست شهرداری تهران نیز منشاء 80درصد آلودگی هوای تهران را تولید و تردد خودروهای بی‌کیفیت می‌داند و معتقد است: تردد خودروها بیش از توان و ظرفیت شهر منجر به خسران و ضرر است و به عنوان تهدید سلامتی مردم تلقی می‌شود. متاسفانه به صورت روزانه خودروهای بی‌کیفیت بسیاری در سطح شهر تردد می‌کنند و علی‌رغم تعهدات دولت مبنی بر تامین مالی 50 درصدی در توسعه مترو، دولت تاکنون این زمینه کمک چندانی نکرده است.

علت کاهش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته

علی اصغر رجبی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست علت کاهش آلودگی هوا را نسبت به سال گذشته اجرای مصوبات دولت می‌داند و می‌گوید: ارتقاء کیفیت تولید خودروها، عرضه سوخت یورو 4، حذف بنزین آلوده پتروشیمی از چرخه تولید، اجباری کردن سوخت یورو 4، اجباری کردن استفاده از گازوئیل یورو 4 و گازرسانی به نیروگاه‌ها از جمله اقداماتی بوده که در کاهش میزان آلودگی هوا نقش بسیار موثری داشته است.

همچنین معصومه ابتکار،رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در صفحه اینستاگرام‌اش، موضوع کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو نخستین مصوبات دولت یازدهم بوده و 45 محور در این زمینه تدوین و وارد فاز اجرایی شد که از جمله نتایج آن به شرح زیر است: حذف بنزین پتروشیمی یعنی حذف آروماتیک‌ها و بنزن از سوخت خودروهاست که در شرایط تحریم کار ساده‌ای نبود. ‌اکنون بیست و شش میلیون لیتر بنزین یورو چهار در داخل کشور تولید می‌شود.همچنین در سال نود و دو، میزان گوگرد در گازوییل 127 PPM بود، در حالی که امروز در 25 میلیون لیتر گازوییلی که روزانه در کشور توزیع می‌شود میزان گوگرد زیر 50 PPM است.با اتصال چهارصد و چهل مرکز معاینه فنی کشور به سیستم الکترونیک معاینه فنی، مانع از صدور برگه‌های معاینه تقلبی شدیم.

به گفته او از اول آبان امسال شماره گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری با ایجاد زیرساخت برای موتور سیکلت‌های انژکتوری، متوقف شده تا با میزان آلودگی 5 خودرو به تدریج از خیابان‌ها حذف شوند. فقط در سال نود و سه سیصد و بیست و پنج هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد، در حالی که در سال نود و دو این تعداد هفتاد و شش هزار بود. سی و چهار درصد گاز نیروگاه‌ها به عنوان سوخت افزایش و در نیروگاه‌های تبریز، منتظر قائم و بعثت به حدود نود درصد رسیده است.استاندارد خودروهای داخل به یورو چهار رسیده و عدم رعایت آن مانع از شماره گذاری می‌شود. خودروهایی اجازه ورود به کشور دارند که دارای استاندارد یورو پنج باشند. برای اولین بار خروج خودروهای فرسوده دیزلی در شرف وقوع است.

آلاینده‌های عمده و خطرناک هوا

رجبی، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده‌های هوا را به دو دسته عمده و خطرناک تقسیم کرده و می‌گوید: آلاینده هوای تهران شامل گوگرد، ازن و منو اکسید کربن است که پیامدهای بسیاری بر سلامتی افراد برجای می گذارد همچنین بنزن یکی از آلاینده‌هایی محسوب می‌شود که در صورت مواجه مستقیم بروز بیماری‌های ریوی و تنفسی را در پی دارد. همچنین ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون ناشی از احتراق کارخانه‌ها، موتورخانه‌های منازل و خودروهای دیزلی شهری منجر به بروز پدیده آلودگی هوا می‌شود،بر همین اساس معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیر گذار است بنابراین باید نقش معاینه فنی خودروها در شهر جدی گرفته شود.


 با وجود بهبود کیفیت هوای تهران در دولت تدبیر و امید نباید نقش و مسولیت دستگاه‌های مرتبط با کاهش آلودگی‌ هوا از جمله شهرداری تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت نیرو را نادیده گرفت زیرا ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ارتقاء سوخت مصرفی، تعطیلی معاون شن و ماسه در حاشیه شهر تهران و تولید خودروهای با کیفیت و استاندارد بخشی از برنامه‌هایی است که می‌تواند روز به روز بر بهبود کیفیت هوای پایتخت بیافزاید.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha