رییس سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به روند رو به تزاید مرگ ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلب و عروق در ایران و جهان در ادامه بر ضرورت توجه بیشتر بر روی این قبیل بیماری‌ها تاكید كرد و افزود:براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، شمار قربانیان ناشی از بیمار‌ی‌های قلب و عروق از 1/17 میلیون به 4/23 میلیون نفر در سال 2030 می‌رسد.

هشدار برای تاثیرات سوء نمك در افزایش بیماریهای قلبی
به گزارش سلامت نیوز ؛  دكتر سید شهاب الدین صدر در افتتاحیه دوازدهمین كنگره سالیانه تازه‌های قلب و عروق با بیان اینكه بر اساس همین تخمین، شمار قربانیان براثر ابتلا به كانسر از 4/7 میلیون نفر به 8/11 میلیون نفر در سال 2030 می‌رسد، اظهار كرد: همچنان سه عامل بیماری‌های قلب و عروق، سوانح و حوادث و سرطان‌ها علت اصلی مرگ ایرانیان در بیش از 80 درصد موارد است.

وی با اشاره به وجود یك ‌هزار و 700 متخصص قلب و عروق در كشور از میان یك ‌صد و 10 هزار پزشك و 30 هزار پزشك متخصص و فوق تخصص در ادامه نقش این متخصصان را در عرصه سلامت حائز اهمیت برشمرد و افزود: طی چندین دهه گذشته شاهد تغییر روند بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر در ایران و جهان بوده‌ایم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه به استناد آمارهای داخلی و سازمان بهداشت جهانی هم اكنون درصد فراوانی از مرگ و میرها متوجه بیماری‌های غیرواگیری چون قلب وعروق، دیابت و سرطانهاست، گفت: اگرچه در این دسته از بیماری‌ها برخی عوامل غیرقابل كنترل است؛ اما برای عوامل قابل كنترل باید با برنامه ریزی صحیح مسایل تبیین و سرمایه گذاری شود.

دكتر صدر در خصوص آنچه كه از آن به عنوان سلامت یاد می‌شود، فقط در 25 درصد موارد سیستم‌ها و نظام‌های بهداشتی از قبیل میزان مهارت تجهیزات پزشكی مناسب را در تامین آن موثر دانست و گفت: در 50 درصد موارد عوامل اجتماعی نظیر فقر، فساد، عادات غلط اجتماعی در بحث سلامت دخیل هستند كه البته عوامل ژنتیكی و رفتاری هم 25 درصد دیگر تامین و ارتقا سطح سلامت جوامع را برعهده دارند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به رویكرد انسان سالم در برنامه ریزی‌های كلان سلامت در تدوین برنامه پنجم توسعه، گفت: همچنین دنیا شعار انسان سالم محور توسعه پایدار را مبنای كار خود قرار داده است.

رییس سازمان نظام پزشكی كشور با تاكید بر ضرورت همكاری‌های درون و بین بخشی برای تامین و ارتقا سطح سلامت در ادامه تشكیل شورای عالی سلامت در برنامه چهارم توسعه را قدم مباركی در این راستا دانست تا به سلامت از جایگاه بالاتری نگریسته شود و افزود:‌ در این شورا همه دستگاه‌ها با همفكری با یكدیگرهمكاری بین بخشی دارند.

دكتر صدر توجه به برنامه‌های صدا و سیما، ‌تغییر ذائقه مردم از روغن جامد به مایع، ‌كاهش مصرف نوشابه‌های گازدار، قند و شكر را از فواید مصوبات این شورا برشمرد و یادآور شد: انجمن آترواسكلروز ایران هم می‌تواند برنامه مدونی را برای فعالیت كاری دستگاه‌های مختلف با هدف كاهش میزان چربی و فشار خون به این شورا ارایه كند.

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به استعمال دخانیات و مرگ ناشی از آن اشاره كرد و افزود: سیگار نه تنها برای قلب بلكه برای كلیه ارگان‌ها و دستگاه‌های حیاتی بدن اعم از ریه و‌عروق آسیب رسان است.


وی با بیان اینكه افراد با دیدگاه و نگرش سطحی صرفا بر روی درآمدزایی تولید داخل سیگار متمركز می‌شود، گفت: البته این درآمدزایی چندین ده برابر هدررفت هزینه در قالب هزینه درمان و مرگ زودهنگام ناشی از سیگار را در پی دارد.

رییس سازمان نظام پزشكی كشور با تاكید بر ضرورت نهادینه سازی فرهنگ ضداستعمال دخانیات، ‌اصلاح سبك و شیوه زندگی، افزایش تحرك جسمانی با ترویج ورزش همگانی، ‌جلوگیری از اضافه وزن و چاقی را در كاهش میزان بروز بیماری‌های قلب و عروق موثر دانست و افزود: در برنامه مدونی برای كنترل بیماری‌های قلب و عروق عنوان شده است با انجام پنج اقدام دست كم 50 درصد از میزان بروز این بیماری‌ها كاسته می‌شود.

دكتر صدر ترك استعمال دخانیات و محصولات دخانی،‌ افزایش میزان مصرف میوه،‌ سبزی و ماهی،‌ كاهش مصرف نمك برای كنترل فشار خون، ‌داشتن فعالیت فیزیكی مناسب و كاهش مصرف چربی و كنترل وزن را از جمله عوامل موثر در كاهش بروز بیماری‌های قلبی برشمرد و در پایان یادآور شد: براثر اقداماتی كه در 20 سال گذشته برای كنترل كمبود ید در كشور انجام شد؛ ناخواسته با تبلیغ مصرف نمك یددار مصرف نمك افزایش یافت كه می‌تواند عارضه پرفشاری خون را به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha