وزیر بهداشت از امكان تامین صددرصد IVIG و فاكتور 9 مورد نیاز كشور از پلاسمای ایرانی طی سال جاری خبر داد و گفت: همچنین 10 درصد فاكتور 8 و 20 درصد آلبومین مورد نیاز كشور از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود.

تامین فاكتور9مورد نیازكشور ازپلاسمای داخلی طی امسال / امكان استفاده همه مردم ازخون بندناف به صورت رایگان

 دكتر مرضیه وحیددستجردی در افتتاح پروژه ملی بانك خون بند ناف و مركز پذیره‌نویسی سلولهای بنیادی گفت: حمایت‌های مجلس شورای اسلامی در ارتقا جایگاه سازمان انتقال خون و ایفای نقش این سازمان نقش موثری داشته است. امروز شاهد موفقیت سازمان انتقال خون كشور نه تنها در منطقه بلكه در دنیا هستیم.

وی خون را مایه حیات انسان دانست و ادامه داد: تمام پزشكان اهمیت خون و انتقال خون را به خوبی درك می‌كنند. شاید 4-5 سال گذشته به علت نرسیدن خون در اتاق‌های عمل به ویژه گروه‌های خونی نادر، بیماران فوت می‌كردند و مسائل متعددی به دلیل خون به وجود می‌آمد اما با تلاش سازمان انتقال خون طی 3-4 سال گذشته این مشكل كاملا برطرف شده و به هیچ وجه در مراكز درمانی و به ویژه اورژانس‌های بیمارستان‌ها كمبود خون نداریم.

دكتر دستجردی با بیان اینكه از هر سه نفر یك نفر در طول زندگی خود نیازمند خون می‌شود، ادامه داد: امروزه بسیاری از بیماران به ویژه بیماران نیازمند خون مانند هموفیلی‌ها و تالاسمی‌ها از تزریق خون منظمی برخوردارند.

وی به اجلاس وزرای بهداشت كشورهای عضو اكو اشاره كرد و گفت: در این اجلاس به خوبی مشاهده كردیم كه سازمان انتقال خون ما در منطقه حرف اول را می‌زند. سازمان انتقال خون ایران در این اجلاس مورد توجه فراوان قرار گرفت.

وی ایران را در گروه معدود كشورهایی از دنیا اعلام كرد كه اهدای خون صد درصد داوطلبانه دارد و افزود: امروزه نیازی به خون جایگزین و خرید و فروش در كشور نیست. آمار دنیا حاكی از آن است كه اگر حدود یك تا سه درصد جمعیت كشورها بتواند اهدای خون داوطلبانه داشته باشند نیاز آن كشور به خون رفع می‌شود. آمار اهدای خون در ایران 5/2 درصد است. به این ترتیب اهدای خون در ایران 25 اهدا به ازای هر هزار نفر جمعیت است این موضوع نشانه فرهنگ بالای مردم كشور است.

دستجردی با بیان اینكه یك میلیون و 800 هزار نفر در سال در كشور خون خود را اهدا می‌كنند، ادامه داد: حدود 800 هزار نفر از این اهدا كنندگان، اهدا كنندگان دائمی هستند. بر این اساس امروز مشكلی از نظر فراورده‌های خونی نداریم و سالانه بیش از یك میلیون واحد پلاكت و5/1 میلیون واحد پلاسما در كشور تولید می‌شود.

دكتر دستجردی در ادامه به گلایه سازمان انتقال خون در زمینه كمبود نیروی انسانی در این سازمان اشاره كرد و گفت: با توجه به گسترش فعالیت‌های سازمان انتقال خون، این سازمان نیاز به دو هزار نیروی جدید دارد، امیدواریم معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری این نیرو را در اختیار سازمان انتقال خون قرار دهد.

وی در ادامه به نو شدن سیستم حمل و نقل خون در سازمان انتقال خون اشاره كرد و گفت: در این زمینه 100 خودروی جدید و استاندارد وارد شده و نقل و انتقال خون‌ها با این خودروها صورت می‌گیرد كه این امر به سلامت خونها افزوده است.

دكتر دستجردی در ادامه با تاكید بر ارتقای شاخص‌ سلامت خون‌های اهدایی در كشور گفت: امروز 100 درصد خون‌های اهدایی در كشور از نظر هپاتیت B و C و HIV و سفلیس غربالگری می‌شوند. شاید تنها 42 كشور دنیا امكان غربالگری صد درصد خونهای اهدایی را داشته باشند. بر اساس این غربالگری‌ها امروز سالم‌ترین خونها در كشور عرضه می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به ارسال پلاسمای ایرانی به خارج از كشور برای تهیه فراورده‌های خونی گفت: قراردادهایی به منظور انتقال تكنولوژی تولید فراورده‌های خونی در كشور بسته شده و به زودی این موضوع در كشور آغاز خواهد شد. امیدواریم طی دو سه سال آینده تمام فراورده‌های خونی مورد نیاز در كشور خودمان تولید شود.

وی به پروژه ملی بانك خون بند ناف و مركز پذیره نویسی سلولهای بنیادی در سازمان انتقال خون اشاره كرد و گفت: به این ترتیب خون بند ناف به صورت همگانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین سلولهای بنیادی كه در این بانك ذخیره می‌شود، می‌تواند در سراسر كشور در اختیار بیماران قرار گیرد.

به گفته وزیر بهداشت، باید حداقل 10 هزار نمونه در بانك خون بند ناف ذخیره شود تا این بانك بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به پروژه خون بند ناف در مراكز خصوصی ادامه داد: این روند در مراكز خصوصی انجام می‌شود اما فردی كه خون را برای خود ذخیره می‌كند بابت نگهداری این خون در بانك پول می‌پردازد اما بانك خون بند ناف سازمان انتقال خون بدون هزینه است. این در حالی است كه تنها برای ذخیره اطلاعات اولیه حدود 500 تا 700 هزار تومان هزینه لازم است. در مجموع خونهای موجود در بانك خون بند ناف حداقل 20 سال قابل نگهداری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha