معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از ۱۲ آذرماه طرح غربالگری اوتیسم آغاز و پرسشنامه غربالگری این طرح بر روی سایت سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت.

آغاز طرح غربالگری اوتیسم از ١٢ آذر ماه

سلامت نیوز: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: از ۱۲ آذرماه طرح غربالگری اوتیسم آغاز و پرسشنامه غربالگری این طرح بر روی سایت سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت.

به گزارش سلامت نیوز، حسین نحوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه ما به همه کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور دسترسی نداریم، گفت: به دلیل همین عدم دسترسی، آزمون معتبری که ۱۰ گزینه‌ای است برای شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور در سایت سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت و کار مداخله به صورت تیمی برای این کودکان متشکل از پزشک، روانپزشک، مددکار، شنوایی‌سنجی و گفتار درمانی اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از نظر بودجه اعتبار خوبی نداریم، اما شرایط غربالگری را فراهم می‌کنیم، افزود: شروع برنامه غربالگری اوتیسم در کشور از ۱۲ آذر ماه خواهد بود و ما به صورت پرسشنامه آن را در سایت سازمان قرار می‌دهیم. همچنین آدرس پایگاه‌ها برای مراجعه حضوری خانواده‌ها هم در سایت منتشر می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: چنانچه کودکی در غربال اولیه اوتیسم از لحاظ ابتلا به طیف اوتیسم مثبت شناسایی شود، برای تشخیص دقیق‌تر به مراکز ارجاع داده خواهند شد و در این حوزه تامین اعتبار صورت گرفته است.

نحوی‌نژاد ادامه داد: در ۳۵ سال گذشته میزان شیوع بیماری اوتیسم در دنیا ۴۰۰ برابر افزایش یافته، اما این به معنی بروز این بیماری نیست بلکه تشخیص‌ها دقیق‌تر شده است.

وی در ادامه با بیان آنکه یک درصد جامعه دچار اختلال اوتیسم هستند، افزود: در حال حاضر ۲۱۰۰ کودک اوتیسمی در ۶۰ مرکز سازمان بهزیستی در حال آموزش هستند و مربیان آنها، آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین اظهار کرد: طبق آزمایش‌های علمی معتبر، ۱۰ نوع از علائم ابتلای کودک به بیماری اوتیسم در تست سازمان بهزیستی مشخص شده است که خانواده‌ها در صورت دیدن سه علامت یا بیشتر در کودک خود باید برای درمان آن اقدام کنند؛ به طوریکه چنانچه کودکی سه علامت به صورت تکرار در رفتارش دیده شود، خانواده باید نسبت به ابتلای این کودک به اوتیسم مشکوک شود.

نحوی‌نژاد افزود: با مراجعه این کودک به مراکز درمانی، مداخلات مرکزمحور آغاز می‌شود و در این مداخلات تعامل همه‌جانبه، ‌ شناسایی کانال‌های ارتباطی کودک و آماده‌سازی محیط انجام می‌شود و به تدریج رفتارهایی که در کودک مناسب نیست کاهش یافته و رفتارهای مناسب جایگزین آن می‌شود. در این زمینه یک بسته درمانی به نام «روزنه» طراحی شده و به همراه سه گروه اسباب‌بازی و کتابچه به کودک داده می‌شود تا شرایط اوتیسم و نحوه ارتباط و کار کردن با اسباب‌بازی‌ها توسط خانواده‌ها آموزش داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیماران اوتیسم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و فقط فعالیت‌های فیزیوتراپی را بیمه پوشش می‌دهد؛ در صورتی که بیماران اوتیسم نیاز به گفتار درمانی و کار درمانی دارند که هزینه بالایی دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha