معاون اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت از جایگزین شدن نسل‌های جدید داروهای پیشگیری از بارداری با داروهای كنونی در صورت حصول نتایج مثبت از اقدامات تحقیقاتی در این زمینه، خبر داد.

نسل جدید داروهای پیشگیری از بارداری،جایگزین داروهای كنونی می‌شود

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات در دست انجام برای آغاز یك كار تحقیقاتی به منظور جایگزینی نسل‌های جدید داروهای پیشگیری از بارداری با داروهای كنونی، گفت: بر این اساس با تاییدیه وزارت بهداشت، اثربخشی و عوارض داروهای نسل جدید پیشگیری از بارداری در مقایسه با كنونی كشور بررسی می‌شود. در صورت حصول نتایج مثبت به دنبال این خواهیم بود كه نسل‌های جدید را با نسل‌های قبلی جایگزین كنیم تا به این ترتیب كیفیت بهتری از داروهای پیشگیری از بارداری در اختیار گیرندگان خدمت قرار دهیم.

وی با بیان این كه اكنون قرص‌ها و روش‌های تزریقی پیشگیری از بارداری در داخل كشور تولید می‌شود، ادامه داد: با توجه به پتانسیل كشور در تولید این داروها، در صورتی كه نتایج مثبتی از این تحقیقات به دست آید، ظرفیت تولید نسل جدید داروهای پیشگیری از بارداری در داخل كشور وجود دارد و نیازی به واردات نخواهد بود.

 پیشگیری اورژانس از بارداری در كشور از سقف 8 قرص به یك قرص كاهش می‌یابد

اسلامی در ادامه از اقدامات در دست انجام به منظور ارایه خدمتی دیگر در زمینه پیشگیری اورژانس از بارداری گفت: پیشگیری اورژانس از بارداری از حدود 10 سال گذشته در كشور به كار گرفته شد. به این منظور از قرص‌های تركیبی مانند «ال دی» و «اچ دی» و از حدود سه سال گذشته از قرص‌های «لئونورجسترول» استفاده شد.

وی اثربخشی «لئونورجسترول» را از «ال دی» و «اچ دی» بیشتر عنوان كرد و گفت: از طرف دیگر عوارض جانبی «لئونورجسترول» كمتر از این قرص‌هاست. در پیشگیری اورژانس از بارداری و در صورت استفاده از قرص «ال دی» باید 8 قرص (4 قرص در ابتدا و 4 قرص 12 ساعت بعد) و در صورت استفاده از «اچ دی» باید 4 قرص (2 قرص در ابتدا و 2 قرص 12 ساعت بعد) استفاده ‌شود.

به گفته دكتر اسلامی برای پیشگیری اورژانس از بارداری با مصرف قرص لئونورجسترول 2 قرص ( یك قرص در ابتدا و یك قرص 12 ساعت بعد) استفاده می‌شود. اما بر اساس آخرین دستورالعمل فاصله 12 ساعته قرص لئونورجسترول در پیشگیری اورژانس از بارداری از بین رفته و می‌توان دو قرص را یك جا مصرف كرد. بنابراین این دو قرص یكی می‌شود. بر این اساس از شركت تولید كننده داخلی خواسته شده كه دو قرص لئونورجسترول را به یك قرص تبدیل كند. به این ترتیب در پیشگیری اورژانس از بارداری از سقف 8 قرص به یك قرص می‌رسیم.

معاون اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت، قیمت قرص جدید «لئونورجسترول» به منظور پیشگیری اورژانس از بارداری در بخش دولتی را حدود 100 تومان و در بخش خصوصی حدود 140 تومان عنوان كرد.

اسلامی در پایان ضریب اطمینان اغلب روش‌های پیشگیری از بارداری در كشور را بیش از 99 درصد عنوان كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha