امروز روز جهانی معلولان است. روزی كه در تقویم جهانی ثبت شده تا به ملت‌ها و دولت‌ها یادآوری كند معلولان نیز مانند سایر اعضای جامعه از حقوقی برابر در تامین معیشت برخوردار هستند و از آنجا كه به طور طبیعی از دفاع و استفاده از بسیاری از این حقوق ناتوانند، لازم است جوامع اقدامات خاصی را برای تامین این حقوق اتخاذ كنند. اما متاسفانه این اقدامات در بسیاری از جوامع صورت نمی‌گیرد و معلولان از دسترسی به حقوق اساسی و اولیه خود محروم می‌مانند.

ناتوانی دولت در تامین معیشت از كار افتادگان

سلامت نیوز: امروز روز جهانی معلولان است. روزی كه در تقویم جهانی ثبت شده تا به ملت‌ها و دولت‌ها یادآوری كند معلولان نیز مانند سایر اعضای جامعه از حقوقی برابر در تامین معیشت برخوردار هستند و از آنجا كه به طور طبیعی از دفاع و استفاده از بسیاری از این حقوق ناتوانند، لازم است جوامع اقدامات خاصی را برای تامین این حقوق اتخاذ كنند. اما متاسفانه این اقدامات در بسیاری از جوامع صورت نمی‌گیرد و معلولان از دسترسی به حقوق اساسی و اولیه خود محروم می‌مانند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل در ادامه می نویسد: در ایران نیز مانند خیلی از دیگر كشورها، جمعیت معلول با مشكلات عدیده‌یی دست و پنجه نرم می‌كند. مشكلاتی كه برخی مانند طراحی نامناسب محیط شهری ساختاری‌اند و برخی دیگر را می‌توان با تغییر برخی قوانین ساده مرتفع كرد. اما آنچنانكه به نظر می‌رسد تاكنون عزمی جدی برای حل این مشكلات در هیچ یك از دوره‌های حاكمیت ایران در قرن معاصر دیده نشده است.


 بیمه پوشش نمی‌دهد

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان درباره مشكلات اصلی این بخش از جامعه گفت:«مسائل اصلی معلولان، مشكلات معیشتی، اشتغال، درمان، مسكن و مواردی ازجمله حقوق مدنی آنهاست كه باید مد نظر سیاستمداران و مسوولان كشوری قرار بگیرد. به عنوان یك فعال در حوزه حقوق مدنی معلولان و به عنوان عضو هیات‌مدیره و نایب رییس سازمان جهانی معلولان معتقدم كه وزارت رفاه وكیل خوبی برای معلولان نیست».

به گزارش ایسنا، علی همت محمودنژاد درخصوص مشكلات درمانی جامعه معلولان ایران نیز گفت: «متاسفانه بیمه سلامت درمان معلولان متمركز نیست و هیچ گونه هزینه درمانی معلولان ازجمله هزینه‌های توانبخشی، كاردرمانی، گفتاردرمانی و... را پوشش نمی‌دهند. این درحالی است كه با توجه به عمل‌های خاص معلولان كه عمدتا در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شوند به هیچ عنوان پوشش بیمه‌یی معلولان مناسب نیست.» محمودنژاد همچنین یادآور شد:«شخص وزیر رفاه خودش بارها اذعان كرده كه از طبقه اجتماعی محروم آمده لذا باید اقدامات حداقلی را برای رفع محرومیت‌های معلولان و سایر گروه‌های هدف به انجام برساند با این وجود اعلام كند كه در دوره وزارتش چه برنامه‌های نوینی را برای معلولان ارائه كرده است؟»


 توانبخشی هر 10 سال یك ‌بار!

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران با اشاره به اینكه برای عموم مردم در بخش‌های مختلف از طرف سازمان‌های مسوول ارائه خدمت می‌شود، گفت:«اگر ابتدایی‌ترین خدمت را آموزش در نظر بگیریم؛ باید گفت با وجود تلاش‌هایی كه می‌شود، زیرساخت‌های لازم برای آموزش معلولان آماده نشده است.»

به گزارش ایلنا، محمود كاری افزود:«درحال حاضر مدارس و دانشگاه‌ها عمدتا امكانات لازم برای معلولان را ندارند و مناسب‌سازی نشده‌اند، این در حالی است كه قانون مناسب‌سازی معابر و اماكن برای معلولان در سال ۶۴ مطرح شده است.» او همچنین با انتقاد از شیوه در اختیار قرار دادن تجهیزات توانبخشی به معلولان گفت:«این تجهیزات قابل خرید و فروش نیستند، اما متاسفانه دولت این نوع تجهیزات را هر ۱۰یا ۱۵سال یك بار با شرایطی سخت در اختیار معلولان قرار می‌دهد. شرایط خرید این نوع تجهیزات نیز به این صورت است كه پس از اطمینان از نیازمند بودن فرد معلول بخشی از هزینه این تجهیزات توسط فرد و بخش دیگر توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.»

كاری با بیان اینكه تجهیزات توانبخشی باید رایگان باشد، اضافه كرد:«به چه علت تجهیزاتی همچون ویلچیر هر پنج سال یك بار در اختیار معلولان قرار می‌گیرد؟ درحال حاضر برخی خانواده‌ها دارای چند معلول مشغول به تحصیل هستند اما به آنها تنها یك ویلچیر داده می‌شود كه این برای معلول آسیبی بزرگ است و مانع از رشد و تعالی وی می‌شود.»

 معلولان آنها، معلولان ما

یكی از مشكلاتی كه كشور در عرصه‌های مختلف با آن روبه‌روست، ضعف اطلاعات آماری است. كاری نیز به این موضوع اشاره كرد و با بیان اینكه آماری از تعداد معلولان بیكار در جامعه نداریم، گفت:«در آمارگیری كه سال جاری انجام شد؛ هیچ سوالی مبنی بر اینكه آیا شما معلولی در خانه دارید، پرسیده نشد.»

او با یادآوری اینكه دبیركل سازمان ملل در روز جهانی معلولان در سال ۲۰۱۵ اعلام كرد؛ ۱۵درصد جمعیت كشورهای درحال توسعه را معلولان تشكیل می‌دهند، ادامه داد:«با توجه به اینكه كشور ما در مسیر توسعه‌یافتگی قرار دارد، این تعداد معلول را نداریم اما اگر تنها ۸ درصد معلول در جامعه داشته باشیم، باز هم رقمی حدود ۷میلیون نفر در كشور ما دارای معلولیت هستند. این درحالی است كه براساس آخرین آمار ارائه شده از مركز آمار ایران تنها یك میلیون و ۱۶۰هزار نفر معلول در كشور وجود دارند.»

با این ‌حال معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور با بیان آنكه درحال حاضر حدود یك میلیون و 300هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و تمامی آنها دچار ناتوانی بوده و نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند، گفت:«در تعاریف جهانی معلولیت ممكن است فردی كه چشم خیلی ضعیفی هم دارد در دسته معلولان قرار گیرد اما در ایران به علت آنكه این افراد دچار مشكلات خاصی نیستند تحت حمایت سازمان‌های رفاهی همچون بهزیستی قرار نمی‌گیرند.»

به گزارش ایسنا، حسین نحوی‌نژاد در ادامه ضمن ابراز تاسف از عدم سیستم ارجاع معلولیت‌ها در كشور گفت:«متاسفانه درحال حاضر سیستم ارجاع به موقع و به هنگام در كشور وجود ندارد كه به وسیله آن تحقیقاتی درخصوص علل معلولیت‌ها در ایران صورت بگیرد؛ برای مثال بسیاری از معلولیت‌های جسمی و ضایعه نخاعی بر اثر تصادفات و سوانح رانندگی اتفاق می‌افتند و معمولا خیلی دیر به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند؛ بنابراین اینكه شیوع و بروز معلولیت‌ها در كشور به چه شكل است هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.»

 معلولان قربانی بی‌پولی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در ادامه درباره كیفیت ارائه خدمات بهزیستی و بی‌پولی در ارائه خدمات گفت:«حداقل یك دهم نیازهای واقعی بهزیستی كه می‌توان با آن پوشش حداقلی را برای جامعه هدف ایجاد كرد، در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد؛ به طوریكه درحال حاضر بودجه كل حوزه توانبخشی برای پوشش یك میلیون و 300هزار نفرمعلول حدود 700میلیارد تومان است درحالی كه نیاز واقعی ما حداقل 7هزار میلیارد تومان بوده تا بتوان با این رقم به این جمعیت خدمات حداقلی را ارائه كنیم.» نحوی‌نژاد در ادامه به مستمری ناچیز معلولان نیز اشاره كرد و افزود:«برآورد ما این است كه معلولان شدیدی كه غالبا بیكار بوده و نیاز شدید به دریافت مستمری دارند حدود 500 هزار نفر باشند؛ این درحالی است كه درحال حاضر بهزیستی تنها به 340 هزار نفر آنان مستمری 70– 60 هزار تومانی پرداخت می‌كند.»



 پیشگیری به جای درمان

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی كه وزارتخانه‌اش در حال حاضر مسوولیت رسیدگی به امور معلولان را بر عهده دارد به حركت جامعه به سوی سالمندی اشاره كرد و گفت:«یكی از برنامه‌های دولت یازدهم این است كه سالمندی به معلولیت تبدیل نشود.» به گزارش ایرنا، علی ربیعی در حاشیه بهره‌برداری از ساختمان جدید بهزیستی كیش افزود:«با اقدامات انجام شده در سازمان بهزیستی و پیگیری لایحه حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی امیدواریم به كسانی كه از ناتوانی‌هایی برخوردار هستند و جامعه نیز در مقابل آنان مسوول است بتوانیم كمك‌های بیشتری ارائه دهیم. بعد از غربالگری‌های شنوایی و بینایی در كشور به سمت غربالگری ژنتیك حركت كرده‌ایم كه در برنامه ششم نیز به تصویب رسیده است. غربالگری اوتیسم نیز برای كودكان 2 تا 5 سال نیز در 31 استان آغاز خواهد شد.» ربیعی به حركت جامعه به سوی سالمندی اشاره كرد و گفت: یكی از برنامه‌های دولت این است كه سالمندی به معلولیت تبدیل نشود.» ربیعی گفت:«یكی از مشكلات این است كه سالمندی همراه با رسیدگی و آمادگی نیست گاهی سالمندی به معلولیت تبدیل می‌شود به همین دلیل غربالگری آلزایمر كه از بیماری‌های شایع در میان سالمندان است را در تهران آغاز كردیم كه امیدواریم با تامین منابع و مطالعه موردی در تهران بتوانیم به آن عمومیت ببخشیم.» هرچند اقدامات پیشگیرانه همیشه حائز اهمیت بوده و می‌تواند از هزینه‌های آتی جلوگیری كند، اما نباید فراموش كرد كه در حال حاضر، طبق آمار رسمی بیش از یك میلیون نفر در كشور از معلولیت‌های مختلف رنج می‌برند و تامین معیشت این بخش از جمعیت اگر مهم‌تر از پیشگیری از معلولیت‌های آتی نباشد، كم اهمیت‌تر از آن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha