هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در ۶ ماهه نخست امسال از ۵۲۴ متقاضی عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور حمایت مالی انجام داده است.

کاشت ۸ هزار و ۲۰۳ حلزون شنوایی در کشور/حمایت مالی از بیماران

سلامت نیوز:هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در ۶ ماهه نخست امسال از ۵۲۴ متقاضی عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور حمایت مالی انجام داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یکی از برنامه های عملیاتی هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، فراهم آوردن زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور است. از همین رو، هدایت راهبردی پروژه کاشت حلزون شنوایی برای بیماران ناشنوا نیز در دستور کار قرار گرفت و در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ تعداد ۵۲۴ دستگاه پروتز حلزون شنوایی برای بیماران نیازمند به عمل تهیه گردید.

سالانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کودک مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی در کشور ، متولد می شوند که از این تعداد، حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مورد با انجام عمل کاشت حلزون از نعمت شنوایی برخوردار می شوند.

عمل کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز شد و از همان زمان، هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، حمایت از انجام عمل کاشت حلزون در کشور را بر عهده گرفت و از آن زمان تا پایان ۶ ماه اول سال ۱۳۹۵، تعداد ۸۲۰۳ عمل کاشت حلزون در مراکز کاشت حلزون سراسر کشور انجام شده است.

عمل کاشت حلزون در حال حاضر در ۱۱ مرکز منتخب دانشگاهی انجام می شود.

بیمارستان امیر اعلم کاشت ۸ هزار و ۲۰۳ حلزون شنوایی در کشور/حمایت مالی از بیمارانکاشت ۸ هزار و ۲۰۳ حلزون شنوایی در کشور/حمایت مالی از بیمارانتهران

بیمارستان لقمان حکیم تهران

بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران

بیمارستان حضرت بقیه الله الاعظم (عج) تهران

بیمارستان حضرت قائم (عج) مشهد

بیمارستان خلیلی شیراز

بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) اصفهان

بیمارستان حضرت امام رضا (ع) تبریز

بیمارستان حضرت امام خمینی (ره) اهواز

بیمارستان بعثت همدان

بیمارستان شفای کرمان

طی ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۵، تعداد ۵۲۴ مورد عمل کاشت حلزون شنوایی در مراکز کاشت حلزون کشور انجام شده که ۴ مرکز دارای بیشترین تعداد اعمال کاشت حلزون بوده اند.

۱- بیمارستان خلیلی شیراز: ۶۵ عمل

۲- بیمارستان حضرت بقیه الله (عج) تهران: ۶۳ عمل

۳- بیمارستان حضرت قائم (عج) مشهد: ۵۳ عمل

۴- بیمارستان امیر اعلم تهران: ۴۸ عمل

در حال حاضر انجام هر عمل کاشت حلزون شنوایی، ۴۶۵ میلیون ریال هزینه دارد که شامل هزینه خرید پروتز شنوایی، هزینه هتلینگ بیمارستانی، هزینه تیم جراحی، هزینه های برگزاری صد جلسه گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی است.

هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، جهت فراهم ساختن زمینه بهره مندی تعداد بیشتری از بیماران از فرصت کاشت حلزون به ویژه بیماران محروم و نیازمند، جهت انجام هر عمل کاشت حلزون به روش نوبتی و دولتی، مبلغ ۴۰۵ میلیون ریال مساعدت مالی انجام می دهد که در نتیجه، سهم پرداختی هر بیمار برای عمل کاشت حلزون، مبلغ ۶۰ ریال می شود.

با توجه به افزایش سطح آگاهی های عمومی در خصوص امکان درمان ناشنوایی از طریق انجام عمل کاشت حلزون شنوایی و روند روبه رشد تعداد بیماران با سن بیشتر از محدوده طلایی کاشت حلزون (قبل از ۴ سالگی) و با توجه به عسر و حرج اقتصادی اکثر خانواده های این بیماران، هیئت امنا با وجود تغییر مبنای محاسبه نرخ ارز برای خرید تجهیزات پزشکی، قیمت پروتز تحویلی به بیماران کاندید شده به روش غیر نوبتی و غیر دولتی را تغییر نداده و این بیماران همچنان با پرداخت ۲۰۰ میلیون ریال هزینه خرید پروتز، تحت عمل کاشت حلزون قرار می گیرند و این درحالی است که قیمت تمام شده کاشت حلزون برای هیات امناء، در حال حاضر بالغ بر ۴۲۰ میلیون ریال است.

هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در حال حاضر به ازای هزینه هتلینگ، هزینه حق العمل تیم جراحی و هزینه برگزاری ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی هر مورد عمل کاشت حلزون شنوایی به روش نوبتی و دولتی، مبلغ ۴۵ میلیون ریال پرداخت می نماید.

 

 

عملکرد کاشت حلزون طی ۷ سال گذشته

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۸۸؛ ۳۴۹ عمل

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۸۹؛ ۵۱۲ عمل

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۹۰؛ ۸۹۳ عمل

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۹۱؛ ۹۲۵ عمل

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۹۲؛ ۱۲۱۳ عمل

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۹۳؛ ۱۱۰۳ عمل

عملکرد کاشت حلزون در سال ۱۳۹۴؛ ۱۱۱۵ عمل

با توجه به برنامه ریزی به عمل آمده توسط هیئت امنا، طی ۴ سال گذشته تعداد کافی و در عین حال رو به رشدی از پروتزهای حلزون، توسط این مجموعه جهت بیماران مراکز کاشت تامین شده و در حال حاضر فاصله زمانی کاندید شدن بیمار برای عمل کاشت و واریز قدرالسهم بیمار تا زمان انجام عمل، نهایتاً حدود ۲ ماه است. در حالی که در گذشته بیماران بین ۳ تا ۴ سال در انتظار عمل کاشت حلزون شنوایی بودند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha