سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 199984

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد مواد قندی نه تنها موجب افزایش وزن می‌شوند بلکه تاثیرات مخربی بر مغز دارند.

تاثیرات مخرب مواد قندی بر پوست و مغز

سلامت نیوز:نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد مواد قندی نه تنها موجب افزایش وزن می‌شوند بلکه تاثیرات مخربی بر مغز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مواد قندی علاوه بر آنکه فرد را دچار معضل چاقی و بیماری دیابت می‌کنند رژیم غذایی مملوء از مواد قندی با بروز مواردی از ناهنجاری‌ها در عملکرد مغز همچون کم شدن قدرت حافظه و ضعف فعالیت‌های شناختی مرتبط است.

کارشناسان سلامت با بیان اینکه تمامی انواع مواد قندی مضر نیستند اظهار داشتند: بدن بیشتر مواد غذایی دریافتی را به مواد قندی تبدیل می‌کند. قند مفید یا گلوکز از مصرف کربوهیدرات‌ها تولید می‌شود. در واقع گلوکز سوختی برای سلول‌های بدن به حساب می‌آید.

دومین نوع مواد قندی فروکتوز است. فروکتوز دریافتی از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات ضرری ندارد اما مصرف آن از طریق عسل، نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی و هر نوع خوراکی فراوری شده به سلامت ضرر می‌رساند. فروکتوز در تحریک کردن هورمون‌هایی همچون انسولین که به احساس سیری در فرد کمک می‌کند، ناتوان است.

مواد قندی، همچون یک ماده اعتیاد آور عمل می‌کنند. تنها مصرف مقدار کمی از مواد قندی باعث می‌شود مغز ماده دوپامین ترشح کند، ماده شیمیایی طبیعی در مغز که موجب تحریک احساس گرسنگی در فرد می‌شود. در یک بررسی مشخص شد افرادی که از مواد حاوی فروکتوز مصرف کرده‌اند در مقایسه با مصرف کنندگان خوراکی‌های حاوی گلوکز بیشتر دچار احساس گرسنگی و میل به خوردن می‌شوند.

همچنین مواد قندی باعث فرسوده شدن پوست می‌شود. وجود مقدار زیادی از مواد قندی موجب تجزیه کلاژن و الاستین در پوست می‌شود. علاوه بر این به محض ظاهر شدن چین و چروک روی پوست روشی برای درمان آسیب دیدگی وجود ندارد. تنها راه برای ترمیم چین و چروک‌ها به حداقل رساندن یا کنار گذاشتن مصرف مواد قندی است.

از دیگر مضرات مصرف مواد قندی از بین رفتن حسگرهای پرخوری است. به گفته کارشناسان مصرف بیش از حد مواد قندی مانع از فعالیت حسگرهای پیش گیرنده از پرخوری می‌شود.

همچنین فاکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز به این عضو در ارتباط با یادگیری و شکل گیری حافظه جدید کمک می‌کند. زمانیکه سطح این فاکتور پایین باشد مغز در یادگیری مطالب جدید ناتوان می‌شود.

به گزارش مدیکال دیلی، علاوه بر این حذف مواد قندی از رژیم غذایی با علائم مشابه با ترک کردن مواد مخدر همراه است. اولین و مهمترین گام در از بین بردن وابستگی به مواد قندی ایجاد تغییر قاطع در رژیم غذایی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha