دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: تاكنون هیچ درخواستی مبنی بر راه اندازی بهاران دانش آموزی از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است .

درخواستی برای راه اندازی مرکز بهاران برای دانش آموزان معتاد نداشتیم

سلامت نیوز: دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: تاكنون هیچ درخواستی مبنی بر راه اندازی بهاران دانش آموزی از سوی وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،با توجه به بازتاب گسترده خبر منتشر شده در رسانه ها، مبنی بر درخواست وزارت آموزش و پرورش درخصوص راه اندازی مراکز "بهاران دانش آموزی" در شهر تهران و پرسش هایی که در این زمینه بوجود آمده است ، به منظور تنویر افکار عمومی ، توضیحات و جوابیه ای از سوی دفتر مراقبت در برابرآسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ، صادر شده است که متن آن به این شرح است:

همانطوری که در گفتگوهای مختلف با رسانه ها اعلام شده است ، یکی از برنامه هایی که دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ، طراحی و اجرا می کند ، شناسایی ، مداخله مختصر ، درمان و بازتوانی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال مصرف مواد است. در این زمینه ، اقدامات مختلفی با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور ، در دست انجام می باشد که در طی 3 سال گذشته ، و بویژه در سال تحصیلی 95-1394 ، دانش آموزان درمعرض خطر و نیز دارای اختلال مصرف مواد ، شناسایی و جهت درمان و حمایت های اجتماعی ارجاع شدند.

   تجارب حاصله از اجرای این طرح در سه سال گذشته نشان می دهد که ضروری است ظرفیت های لازم برای مدیریت فرایند شناسایی ، درمان و بازتوانی دانش آموزان درمعرض خطر و دارای اختلال مصرف مواد ، گسترش پیدا کند تا مداخلاتی که در این زمینه صورت می گیرد ، از کارایی و اثربخشی بیشتری برخوردار باشند.

برهمین اساس ، در جلسه اخیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران،  در مورد هماهنگی بیشتر دستگاه ها برای درمان اختلال مصرف مواد دانش آموزان در شهر تهران بحث و تبادل نظر شده است و مقرر گردید که آموزش و پرورش ، سازمان بهزیستی ، شهرداری و سایر دستگاه های مسوول در شهر تهران ، در یک مجموعه معین مستقر شده و کلیه خدمات مربوط به دانش آموزان دارای اختلال مصرف مواد را بصورت یکپارچه و هماهنگ ، مدیریت نمایند. این مجموعه ، صرفا نقش مدیریتی و هماهنگی خواهد داشت و ماموریتی برای نگهداری نوجوانان    دارای اختلال مصرف مواد را دنبال نخواهد کرد. برهمین اساس ، درخواستی از طرف وزارت آموزش و پرورش ، مبنی بر راه اندازی بهاران دانش آموزی ، صورت نگرفته است.

دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ، راه اندازی مراکز مددکاری ویژه نوجوانان دارای اختلال مصرف مواد ، در زمینه های مختلف حمایت های اجتماعی که استانداردها و ملاحظات فنی و مصالح تربیتی ویژه این گروه سنی را رعایت نماید ، ضروری دانسته  و از تلاش ها برای ظرفیت سازی در این زمینه ، حمایت نموده و برای این منظور از همکاری کلیه دستگاه ها و سازمان ها ، استقبال می نماید ، ولی در عین حال تاکید می نماید ، برنامه شناسایی ، درمان و بازتوانی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلال مصرف مواد در چارچوب توافق شده با ستاد مبارزه با موادمخدر ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی کشور ، دنبال می شود و این دفتر برنامه ای برای راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد و یا عناوین مشابه در این زمینه ، در دستور کار ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha