چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 200211

رفیق بازی یا رابطه بیش از اندازه با دوستان یکی از آفات زندگی مشترک است که لطمه‌های جبران ناپذیری را به زندگی زوجین وارد می‌کند.

رفیق بازی آفت زندگی مشترک

سلامت نیوز:رفیق بازی یا رابطه بیش از اندازه با دوستان یکی از آفات زندگی مشترک است که لطمه‌های جبران ناپذیری را به زندگی زوجین وارد می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ نقش دوست را در زندگی مشترک نمی توان نادیده گرفت چرا که انسان همواره به ارتباط با دیگران نیازمند است، شاید بتوان مهم ترین دوران برای رفیق بازی را دوران نوجوانی و جوانی دانست که فرد در این برهه زمانی به دنبال استقلال و یافتن هویت خود است و برای اینکار به نوعی از خانواده دور و در گروه همسالان خود بیشتر حضور دارد.

بسیاری افراد با تشکیل خانواده روابط  و رفیق بازیشان را کمتر می کنند و سعی می کنند بیشتر وقت خود را صرف خانواده کنند اما افرادی هم وجود دارند که پس از ازدواج همچنان به رویه قبل ادامه داده  و بیشتر وقت خود را صرف رفیق بازی می کنند.

نکته قابل توجه آن است که چنانچه در این دوستی ها حد تعادل رعایت نشود و افراد در روابط خود دچار افراط و تفریط شوند، آسیب های جدی به زندگیشان وارد می شود، آسیب هایی که ممکن است حتی به جدایی و فروپاشی کانون گرم خانواده بیانجامد.

دکتر مجید ابهری جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در تشریح این معضل گفت: رفیق بازی یکی از معضلاتی است که امروزه دامنگیر زندگی مشترک زوج ها شده است، اگر در گذشته این سنت و رویه غلط مختص مردان بود، اما حالا بعضی از زنان نیز به پیروی از مردان درگیر دوست بازی شده‌اند و تفریح و خوشگذرانی با دوستان شان را به بودن در کنار همسر و خانواده خود ترجیح می دهند.

وی افزود: رفیق بازی گاهی اوقات تا جایی شدت پیدا می کند که روابط زن و شوهر به تیرگی گراییده و در بدترین حالت، زمانی که مرد یا زن می بیند طرف مقابلش به نیازهای روحی و جسمی اش بی توجه است، حتی با داشتن فرزند یا فرزندانی به جدایی فکر می کند.

این استاد دانشگاه گفت: مزیت های داشتن دوست خوب بر هیچ کسی پوشیده نیست اما جایگاه همین دوستی و رفاقت باید در زندگی مشترک زوجین تعریف شود، به گونه ای که مسلط بر زندگی نشده و زندگی را تحت الشعاع خویش قرار ندهد، برخی از مردها به جهت آزادی که دارند، رفیق باز هستند، هر کسی را به منزل می آورند و براساس غفلتی که دارند یک زمان به خودشان می آیند که در دام فساد گرفتار شده اند، به قماربازی، استعمال موادمخدر یا میگساری عادت کرده و به شب نشینی های خانمان برانداز قدم می گذارند و همین امر باعث سردی در زندگی شده و مقدمات پاشیده شدن آن را فراهم می آورد.

باید بر این نکته تأکید کرد، در خانواده ای که مرد رفیق باز است، او همه چیز زندگی را فدای رفیقش می کند و همسرش را آزار می دهد و فرزندان از پدر بیزار می شوند و در نهایت کانون گرم خانواده از هم می پاشد.

*ناپختگی زن و شوهر دلیل اصلی رفیق بازی همسران

ابهری گفت: فردی که در زندگی مشترک در انجام وظایف زناشویی و همسرداری کوتاهی می کند، خواسته یا ناخواسته باعث می شود که همسرش بیشتر از گذشته اوقات فراغت خود را با دوستانش سپری کند، در این حالت ممکن است مرد یا زن رشد یافته باشند، اما چون همسرشان در ایفای نقش همسری ضعف هایی دارد، فرد با بودن بین دوستانش احساس آرامش بیشتری کند، در واقع وقتی یک مرد یا زن نتواند نقش آفرینی صحیحی در خانه داشته باشد، کانون خانواده سرد می شود و یکی از زوجین ترجیح می دهد نیاز عاطفی اش را در جمع دوستان و گاه با نشاط های کاذب تأمین کند، البته کوتاهی همسر فقط یکی از دلایل رفیق بازی است، به عبارت دیگر رفتار نادرست همسر می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد اما در کل، ناپخگی زن و شوهر یکی از مهم ترین دلایل توجه بیش از حد زن یا شوهر به دوستان خود و بی توجهی به خانواده است.

*رفیق بازی مساوی با طلاق عاطفی

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: بدترین پیامد داشتن رابطه بیش از اندازه با دوستان یا به اصطلاح عامیانه تر «رفیق بازی»، این است که فاصله بین افراد بیشتر و بیشتر می شود و هر یک از زوجین ترجیح می دهند کمترین ارتباط را با یکدیگر داشته باشند.

در پی این نوع رفتارها به مرور زمان آن عاطفه و احساسی که اوایل ازدواج وجود داشته از بین می رود و در نهایت ممکن است به طلاق عاطفی منجر شود.

*دوران مجردی پایان یافته است

وی در پایان گفت: روابط دوستانه یکی از مواردی است که با این دوران تغییر می کند و همان طور که گفته شد وقت آزاد و اولویت بندی افراد با این تغییر شرایط عوض خواهد شد، اما یک راهکار دیگر هم وجود دارد؛ شما دیگر مثل گذشته زمان آزاد زیادی نخواهید داشت اما حذف کلی و قطع رابطه با دوستان هم درست نیست.

به همین دلیل یکی از راهکارها این است که در مورد روابط خود خوب فکر کنید، آن‌هایی که برایتان مهم تر است را در ذهن مشخص و برای تمدید روابط با آن ها برنامه ریزی کنید، شما می توانید دوستان جدیدی هم پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha