چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 200240

امروزه اجتناب از ابزارهای فناوری مثل گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی و... اجتناب‌ناپذیر است.

سلامت نیوز: امروزه اجتناب از ابزارهای فناوری مثل گوشی‌های همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی و... اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، هرچند این ابزارها زندگی را آسان‌تر می‌کند، اما خطرات پنهانی هم برای سلامت ما دارند. در کنار عوارضی مثل مشکلات گردن، سردرد، خستگی چشم و مشکلات ناشی از نشستن زیاد، استفاده از ابزارهای فناوری خطرات جدی دیگری را نیز درپی دارد: گوشی همراه، تبلت و سایر ابزارهای فناوری از خود گازهای سمی مثل مونواکسیدکربن منتشر می‌کنند که بتدریج شما را مسموم می‌سازند.

گوشی‌های همراه مثل دیگر ابزار الکترونیک دارای باتری‌های لیتیومی هستند که می‌توانند صد نوع گاز سمی از خود منتشر کنند. محققان موسسه NBC Defence و دانشگاه سینگوای چین20هزار باتری لیتیومی را حرارت دادند و پی بردند که این باتری‌ها هنگام گرم شدن گازهایی مثل بوتان، اتیل سیانید، دی‌اکسید سولفور و منوکسیدکربن منتشرمی کنند. این گازها به چشم، پوست و مجاری تنفسی آسیب رسانده و حتی کشنده هستند. محققان می‌گویند عوامل دیگری غیر از گرم شدن نیز می‌توانند به انتشار این گازها منجر شوند. به عنوان مثال استفاده از باتری‌های آسیب‌دیده یا شارژرهای غیرمعتبر از عوامل شناخته شده انتشار این گازهاست، اما هنوز چیزهای بسیاری در مورد زمان، علل و چگونگی این گازها ناشناخته است. گرم شدن باتری که بر اثر عملکرد داخلی نادرست باتری اتفاق می‌افتد حتی می‌تواند به انفجار آن منجر شود، اما حتی اگر باتری لیتیومی گوشی شما عملکرد خوبی داشته باشد، عواملی مثل قرار گرفتن در یک جای گرم مثل داخل خودروی گرم یا در معرض آفتاب، پوشاندن گوشی به گونه‌ای که از رسیدن هوای کافی به آن جلوگیری شود و حتی استفاده زیاد از گوشی می‌تواند انفجار باتری را درپی داشته باشد.

اما با همه اینها حقیقت این است که شما به این زودی‌ها گوشی همراهتان را کنار نخواهید گذاشت. توصیه کارشناسان این است که با درنظر داشتن این موارد زیر، دست‌کم از خطرانتشار گازهای سمی و انفجار باتری بکاهید:

از شارژ کامل باتری خودداری کنید. یک باتری پر نسبت به باتری‌ای که تا 50 درصد شارژ شده است گازهای بیشتری منتشر می‌کند. تلفن همراهتان را در دماهای بالا قرار ندهید به این معنی که به عنوان مثال در تابستان آن را داخل خودرو رها نکنید. فقط از شارژری که همراه با گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ خریداری می‌کنید استفاده کرده و در صورت نیاز به جایگزینی آن را با مارک‌های معتبر جایگزین کنید. همچنین اگر متوجه شدید گوشی‌تان با تماس دست بسرعت داغ می‌شود گوشی یا باتری آن را تعویض کنید.

منبع: easyhealthoptions.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha