کارشناسان توصیه می کنند یک روتین خواب ثابت برای خود ایجاد کنید. برای منظور ساعت خواب و بیدار شدن تان هر روز ثابت باشد.

عادت های ساده ای که نمی دانستید برای سلامتی مضر هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، باور رایج این است که ۲۱ روز طول می کشد تا بتوانید کاری را با انجام مداوم برای خود تبدیل به یک عادت کنید، اما کارشناسان می گویند هیچ مدت زمان ثابت و مشخصی برای خودکار شدن یک رفتار وجود ندارد. بسته به ساده یا دشوار بودن روتین جدیدتان، ممکن است بین ۱۸ تا حتی ۲۵۴ روز طول بکشد.

اما گاهی عادت های مضری هستند که ما باید هر چه زودتر آن ها را ترک کنیم. و هر چه زودتر به عادت های سالم روی آوریم، زندگی باکیفیت تری هم خواهیم داشت.

در ادامه از عادت های ساده ای خواهیم گفت که از مضر بودن آن ها بی خبر بودید.

۱- برای بیدار شدن از خواب ساعت تنظیم می کنید


صدای زنگ ساعت یا گوشی معمولاً فرد را یکباره و به سرعت از خواب می کند، چیزی که می تواند برای قلب مضر باشد. این امر باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن سطح اضطراب به دلیل فوران آدرنالین در بدن می شود. بیدار شدن ناگهانی از خواب می تواند منجر به احساس گیجی و خستگی پس از بیدار شدن از خواب هم شود و در نتیجه، عملکرد ذهنی و فیزیکی را کاهش دهد. پس بدون صدای زنگ ساعت یا گوشی چطور از خواب بیدار شویم؟

کارشناسان توصیه می کنند یک روتین خواب ثابت برای خود ایجاد کنید. برای منظور ساعت خواب و بیدار شدن تان هر روز ثابت باشد.

۲- خانه تان را زیاد نظافت می کنید


نظافت مطلق برای برخی محیط ها مثل بیمارستان ها ضروری است. اما در خانه استریل کردن کامل محیط ممکن است باعث بروز برخی بیماری ها شود. پژوهش ها نشان داده کودکانی که در مناطق روستایی بزرگ شده اند و در معرض باکتری و آلودگی قرار دارند، از دستگاه ایمنی قوی تری برخوردارند. در عین حال، کودکانی که در محیط های بسیار تمیز رشد کرده اند، احتمال ابتلا به آسم و آلرژی در آن ها بیشتر است.

۳- ویتامین و مکمل زیاد مصرف می کنید


اغلب افرادی که مولتی ویتامین مصرف می کنند، برای رفع کمبودهای ویتامینی خود این کار را انجام می دهند. اما پژوهش ها نشان داده این مکمل ها هیچ فایده ای برای سلامت ما ندارند. در حقیقت آن ها ریسک ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را کاهش نمی دهند، یا از کاهش حافظه یا نزول توانایی های ذهنی کمک نمی کنند.

۴- موهای بینی تان را می کنید


موهای درون بینی بخشی دستگاه دفاعی بدن هستند؛ آن ها کمک می کنند گرد و غبار، عوامل آلرژی زا، حشرات و دیگر چیزها نتوانند وارد ریه ها شوند. جدا از بحث زیبایی، کندن موهای بینی هیچ فایده ای ندارد. این کار حتی می تواند باعث عفونت هم شود. به علاوه، کندن موهای بینی می تواند باعث رشد موهای زیرپوستی شود که با درد و خارش همراه خواهد بود.

۵- مواد غذایی کم چربی مصرف می کنید


همه ی مواد غذایی کم چربی لزوماً برای سلامتی مفید نیستند. این محصولات فرآوری شده گاهی از محصولات غیررژیمی قند بیشتری دارند. برخی نمونه های این محصولات کم چربی اما نه سالم تر، قهوه های طعم دار، غلات صبحانه ی شیرین و ماست ها هستند. مصرف این مواد غذایی مملوء از قند می تواند باعث گرسنگی شدید، افزایش وزن و ابتلا به برخی بیماری ها شود.

۶- تند غذا می خورید


در این زمانه ی پرشتاب، ما اغلب در هر کاری عجله می کنیم، حتی در غذا خوردن. اما این امر اما می تواند اثری مخرب داشته باشد. در حقیقت پژوهش ها نشان داده تند غذا خوردن می تواند منجر به افزایش وزن شود. به علاوه، تحقیقات می گوید کسانی که تند غذا می خورند ریسک چاقی در ناحیه ی شکم و افزایش فشار خون، قند خون و چربی های مضر در آن بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha