‌زکام و سرماخوردگی دغدغه هوای سرد و آلوده است،اما همیشه هم درمان آن تنها خوردن سوپ و غذاهای سبک نیست و گاهی با درمان‌های گیاهی نیز می‌توان سریع‌تر از آن خلاص شد.

زکام را چگونه با طب سنتی درمان کنیم؟‌

سلامت نیوز:‌زکام و سرماخوردگی دغدغه هوای سرد و آلوده است،اما همیشه هم درمان آن تنها خوردن سوپ و غذاهای سبک نیست و گاهی با درمان‌های گیاهی نیز می‌توان سریع‌تر از آن خلاص شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی بهادری، متخصص طب سنتی، در مورد درمان و بهبود دردهای ناشی از سرماخوردگی با استفاده از طب سنتی گفت: در این دوران غذاهای چرب، شور و غلیظ نباید خورد و در مقابل باید بخورات و بوییدنی‌هایی مانند سیاه‌دانه و بابونه مصرف کرد.

وی علائم زکام را از راه بینی به‌سختی نفس کشیدن، در بینی سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبت از بینی برخلاف عادت طبیعی، کم شدن حس بویایی عنوان کرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گاهی زکام براثر عوامل خارجی که گرمایی هستند، ایجاد می‌شود درنتیجه باعث خارج شدن رطوبت‌های مغز به سمت بینی و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک آتش قرار گرفتن، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن چیزهای گرم مثل خردل، سیر، پیاز و مانند این‌ها یا مالیدن روغن‌های گرم که دارای علائم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم‌ها و بینی و احیانا کمی سرخی صورت که معمولا با تب هم همراه است.

 وی ادامه داد: اما اگر براثر عوامل سرد این زکام ایجاد شود مانند برهنه نگه‌داشتن سر به مدت طولانی در هوای سرد یا مواجهه با آب سرد یا سر را برهنه کردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگینی در سر می‌شود و آنچه از بینی و حلق خارج می‌شود، غلیظ و سفید یا مایل به کبودی است.

 بهادری اظهار کرد: گاهی زکام به سمت حلق می‌رود که در این صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ریزش اشک از چشم، تلخی دهان و حلق، تشنگی، خروج هوای گرم از بینی، تندی و گرمی منافذ بینی دچار می‌شود و بیمار پیوسته میل به خوابیدن دارد. همچنین بی‌مزگی و بدمزگی دهان و احساس طعم سوختگی در دهان را احساس می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حتی استرس، اضطراب و وضعیت نامناسب روحی هم می‌تواند به‌ طور غیرمستقیم از عوامل ایجادکننده زکام شود، گفت: فردی که دچار این حالت می‌شود، می‌تواند استحمام کند چون عرق کردن برایش مفید است. رطوبت‌ها و بخارها که سبب زکام می‌شوند با عرق خارج می‌شوند به شرطی که در هنگام خروج، بدن و سر به‌خوبی پوشانده شوند.

 وی با توصیه به خوردن سوپ در زمان سرماخوردگی گفت: سوپ سرماخوردگی حاوی رشته‌فرنگی یک فنجان، آب شش لیوان، روغن کنجد دو قاشق، شوید نصف نعلبکی، بال مرغ باکمی پیاز و نمک و زردچوبه و یک لیموعمانی تهیه‌شده و در روز یک تا دو مرتبه مصرف شود.

وی تصریح کرد: فردی که دچار سرماخوردگی شده باید از مصرف گوشت‌های غلیظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهای تند، غلیظ، بسیار شور، بسیارترش، چرب و سرخ‌کرده، لبنیات، روغن زیاد، نوشیدنی‌ها و غذاهای مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنیر کهنه، سیر و پیاز خام، سبزیجات تند مثل شاهی، میوه‌های با طبیعت سرد و تر، پرتقال، نارنگی، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب یخ، قهوه و کاکائو، شیرینی که در قنادی تهیه می‌شود، غذاهای آماده یا مانده و کارخانه‌ای و ... اجتناب کند.

متخصص طب سنتی گفت: اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد.

 وی ادامه داد: نوشیدن آب گرم درزمانی که حلق درگیر شده مفید است و آن را نرم می‌کند. در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام‌های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین‌تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به‌سوی پایین می‌کشد.

 وی ادامه داد: بادام، مغز را تقویت می‌کند و گشنیز مانع صعود بخارها به‌سوی مغز می‌شود. مصرف چنین حریره‌ای از دیدگاه طب جدید نیز چون حاوی مواد غذایی امگا-۳ مثل بادام است در کاهش آبریزش بینی آلرژیک و آسم مفید است.

این متخصص طب سنتی برخوردن غذاهای نرم تاکید کرد و گفت: آبگوشت، سوپ و شورباهایی که در آن شلغم و اسفناج باشد، توصیه می‌شود. این‌گونه غذاها بهتر هضم می‌شوند و مانع تجمع اخلاط غلیظ و مواد زائد در بدن می‌شوند.

 وی گفت: سیاه‌دانه، بازکننده گرفتگی‌های بینی و سینوس‌هاست و مخصوصا اگر با سرکه باشد برای زکام مفید است، این در حالی است که تأثیر درمانی سیاه‌دانه در سینوزیت در مقالات طب جدید برابر با آنتی‌بیوتیک بیان‌شده است. خوردن تخم کتان به همراه عسل باکمی فلفل سودمند است و مصرف تخم کتان از دیدگاه طب جدید برای آبریزش بینی آلرژیک مفید اعلام‌ شده است.

وی به درمان سریع سرماخوردگی با روش‌های طب سنتی اشاره کرد و گفت: آویشن با خواص سرشاری که دارد برای عفونت‌های ریوی بسیار موثر است. در طول سرماخوردگی پودر آویشن را در غذا، شیر، آب و چای بریزید و میل کنید.

بهادری اضافه کرد: یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یا دو قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده تازه را درون آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آن را با حرارت ملایم دم‌کرده و سپس آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha