شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 200341

محققان در یک تحقیق چندجانبه موفق شدند روش تازه‌ای برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی ابداع کنند که اگرچه سخت و پیچیده است اما قابل اتکاء و اثرگذار خواهد بود.

مبارزه با عفونت به کمک آهن‌ربا

سلامت نیوز:محققان در یک تحقیق چندجانبه موفق شدند روش تازه‌ای برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی ابداع کنند که اگرچه سخت و پیچیده است اما قابل اتکاء و اثرگذار خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا ، عفونت خونی معمولا مساله جدی‌ای در پزشکی‌ است و نیمی از افرادی که به عفونت‌های خونی باکتریایی مبتلا می‌شوند، در نهایت سر از سردخانه درمی‌آورند. آنچه عفونت‌های خونی را خطرناک می‌کند، مقاوم شدن باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌های رایج است اما محققان در یک تحقیق چندجانبه و مشترک موفق شدند راهی برای رفع عفونت بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک ابداع کنند.

به گزارش New Atlas،پژوهشگران در دانشگاه هاروارد، مرکز Empa و مؤسسه تحقیقاتی آدولف مرکل با آزمایش روی خوک‌ها توانستند کاری غیرممکن را عملی و عفونت را با آهن‌ربا دفع کنند. در این روش ابتدا نوع خاصی از آنتی‌بادی‌ها که به دیواره سلولی باکتری‌ها می‌چسبد به خون تزریق شد.

این آنتی‌بادی‌ها محتوی مولکول‌های آهن بودند که بدنه بیرونی باکتری را پوشش می‌داد. در گام بعدی خون بیمار از دستگاه دیالیز عبور داده شده و توسط آهن‌رباهایی که در مسیر قرار داشتند، عفونت از خون بیرون کشیده شد و درنهایت بیمار با یک آنتی‌بیوتیک معمولی و نسبتا ضعیف نیز کاملا سلامت خود را به‌دست آورد.

بزرگ‌ترین مشکل و مانعی که بر سر راه این روش وجود دارد، این است که برای هر نوع باکتری و عفونتی نیاز به نوع متفاوتی از آنتی‌بادی‌هاست. آنتی‌بادی‌ها با استفاده از ویژگی‌های مولکلی و سلولی به باکتری‌ها می‌چسبند و از آنها جدا نمی‌شوند اما این ویژگی‌ها از باکتری به باکتری دیگر متفاوت است.

اکنون در آخرین بخش از این تحول، پژوهشگران روی یک آنتی‌بادی که بتواند به انواع مختلفی از باکتری‌ها بچسبد متمرکز شده‌اند و نتایج کار را نیز امیدبخش اعلام کرده‌اند. هنوز هیچ زمان مشخصی برای ارائه این روش به فهرست روش‌های درمانی بیمارستانی وجود ندارد اما تیم تحقیق امیدوارند در آینده‌ای نه چندان دور، بتوان بر مشکل مقاومت عفونت‌ها و نیاز روزافزون به ارتقاء آنتی‌بیوتیک‌ها غلبه کرد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha