سوداگری با توجه به مطالبه متخصصان خانم مشمول سهمیه زنان گفت: تمام پزشکانی که این سهمیه فریبنده استفاده کردند درخواست دارند با وزیر بهداشت ملاقات داشته باشند و مشکلات خود را بازگو کنند که متاسفانه تلاش های ما به نتیجه نرسیده است. متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت اطلاعات نادرستی مبنی بر نمرات بسیار پایین این مشمولین به جناب وزیر گزارش می‌کنند و به بهانه اینکه این خانم‌ها جای افرادی را اشغال کرده‌اند که با نمرات بالاتر می‌توانستند با سهمیه آزاد قبول شوند باعث ایجاد دید منفی مسئولان نسبت به این خانم‌ها و عدم رسیدگی به معضلات و مشکلات جدی این افراد می‌شوند.

مسئولان وزارت بهداشت  به دکتر هاشمی اطلاعات نادرست میدهند/ سنجش کارنامه های متخصصان مشمول سهمیه زنان را منتشر کند

سلامت نیوز: یک متخصص جراحی عمومی عنوان کرد: مصوبه شورای آموزشی تخصصی وزارت بهداشت به بهانه افزایش حضور زنان در رشته های تخصصی پرصعوبت موجب بروز معضلات اجتماعی مانند طلاق و عدم امکان ازدواج و بارداری در بین خانم‌های فارغ التحصیل مشمول سهمیه زنان در رشته های مختلف تخصصی شده است.


 به گزارش سلامت نیوز دکتر نسیم سوداگر، متخصص جراحی عمومی با توجه به قانون افزایش سهمیه زنان در آزمون دستیاری تخصصی مصوب سال۱۳۷۲ ، گفت: در دهه ۷۰ تمایل پزشکان خانم برای حضور در رشته های سخت تخصصی بسیار پایین بود. به همین دلیل در سال ۱۳۷۲ قانون افزایش سهمیه زنان در آزمون دستیاری تخصصی مصوب و به اجرا درآمد.


 وی افزود: بر اساس این قانون ۲۵ تا ۵۰ درصد سهمیه زنان در رشته های تخصصی جراحی عمومی،  جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، اورولوژی، رادیولوژی، داخلی و ... افزایش یافت اما پزشکانی که از این سهمیه استفاده می کردند باید طبق برنامه وزارت بهداشت در قسمت‌های مختلف کشور ارائه خدمت می کردند.


سوداگری در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۳۷۵ این قانون کمی دچار تغییر شد به گونه‌ای که در ماده ۱۴ این قانون عنوان شد وزارت بهداشت می‌تواند سهمیه های مختلف را برای مناطق محروم ارائه بدهد و پزشکان باید برابر مدتی که از این سهمیه استفاده کردند در مناطق محروم ارائه خدمت داشته باشند اما پزشکانی که پروانه دائم داشته باشند باید نصف مدت تحصیل در مناطق محروم ارائه خدمت کنند.


 این متخصص جراحی عمومی با توجه به قانون های یک شبه وزارت بهداشت ، گفت: شورای آموزشی تخصصی وزارت بهداشت یکباره در سال ۸۲ قانونی را تعیین کرد که علاوه بر مدت خدمت، حد نصاب نمره نیز تعیین کرد به گونه ای که پزشکان خانم باید ۹۰ درصد حدنصاب نمره را کسب کنند و علاوه بر آن ۳ برابر مدت تحصیل در مناطق محروم خدمت کنند.


 وی افزود: وزارتخانه برای پزشکان مرد که از سهمیه مناطق محروم استفاده می کردند حد نصاب ۸۰ درصد نمره و خدمت ۳ برابر مدت تحصیل را تعیین کرد که بلافاصله آقایان به دیوان عدالت شکایت کردند و خدمت آنها به ۲ سال کاهش پیدا کرد اما هیچ کس به اعتراض زنان و شرایط زندگی آنها توجهی نکرد.


 سوداگری یادآور شد: پزشکان خانم نیز اعتراض کردند و جلسات متعددی در هیات تخصصی  در دیوان عدالت برای آنها برگزار شد که نهایتا با دستور رئیس دیوان و نظر مشاورین عالی دیوان، قرار بود جلسه هیات عمومی در این رابطه برگذار شودد که با تغییر رئیس دیوان جلسات برگزار شده بی نتیجه ماند .


این متخصص جراحی عمومی درباره تبعات این قانون برای پزشکان خانم، گفت: متاسفانه خدمت ۱۲ ساله  که برای یک عده ای 8 سال و برای عده 12 سال بوده است و نهایتا با دستور جناب اقای دکتر هاشمی، وزیر بهداشت برای همه خانمهای متخصص مشمول این قانون 8 سال در مناطق محروم شده است،  موجب افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج، افزایش فاصله مادر و فرزند و ... شده است که این امر معضلات اجتماعی بسیاری را برای پزشکان خانم ایجاد کرده است.


 وی افزود: پزشکانی که از این سهمیه استفاده کردند نامه ‌ای متعددی را به وزیر بهداشت، رئیس جمهوری و مقام معظم رهبری ارسال کردند که تاکنون نیز هیچ پاسخی به ما داده نشده است. این پزشکان تجمعات مختلفی در مقابل ساختمان وزارت بهداشت برگزار کردند اما در نهایت ما را به قوه قضاییه  و مجلس ارجاع دادند که معاونت قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس در استعلام رسمی که توسط ریاست  قوه مقننه در خواست شده بود، نیز اعلام کردند وزارت بهداشت حق تعیین مدت خدمت ندارد اما مشخص نشد چرا یکباره جلسات دیوان و دستور ریاست  وقت دیوان، جناب اقای منتظری مبنی بر برگذاری جلسه هیات عمومی و تصمیم گیری قضات دیوان در این رابطه بدون نتیجه و اعلام نظر به اتمام رسید و پاسخی نیز به ما داده نشد.حال آنکه مهلت قانونی مقرر برای اعتراض به دستور ریاست دیوان به اتمام رسیده بوده و هیچ اخلالی درروند دادرسی پرونده قانونی نیست.


 سوداگری با توجه به مطالبه متخصصان خانم مشمول سهمیه زنان گفت: تمام پزشکانی که این سهمیه فریبنده استفاده کردند درخواست دارند با وزیر بهداشت ملاقات داشته باشند و مشکلات خود را بازگو کنند که متاسفانه تلاش های ما به نتیجه نرسیده است. متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت اطلاعات نادرستی مبنی بر نمرات بسیار پایین  این مشمولین به جناب وزیر گزارش می‌کنند و به بهانه اینکه این خانم‌ها جای  افرادی را اشغال کرده‌اند که با نمرات بالاتر می‌توانستند با سهمیه آزاد قبول شوند باعث ایجاد دید منفی مسئولان نسبت به این خانم‌ها و عدم رسیدگی به معضلات و مشکلات جدی این افراد می‌شوند.

این در حالیست که 90 درصد حد نصاب نمره صرفا دانشگاه قبولی ما را جابه‌جا کرده و ما در رشته های خود قبول بودیم. و ما درخواست داریم که سنجش وزارت بهداشت کارنامه های ما و سهمیه ازاد و سهمیه مناطق محروم را منتشر کند تا صحت این مطلب ثابت گردد. تعهد دوسال برای اقایان با نمرات پایین تر ازما ، حقی برای ما ایجاد نمیکند، ولی برای داوطلبین ازاد این حق را ایجاد میکند که ما خانمها چهار برابر اقایان طرح بگذرانیم و این نهایت بی عدالتی می باشد.


وی خاطرنشان کرد: این دسته از پزشکان از مقام معظم رهبری نیز عاجزانه استدعا دارند به خاطر صیانت از نهاد خانواده حدود یک هزار متخصص خانم به نحوی که صلاح می‌دانند به این مساله ورود پیدا کنند و فرزندان خود را از آسیب‌های بیشتر خانوادگی و اجتماعی که در اثر دوری این افراد از خانواده ، فرزندان و همسران خود ایجاد شده است نجات دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ليلا تربتي ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    5 0
    سياست هاي غلط تخصيص سهميه توسط وزارت بهداشت در كنار اشتباه فاحش قسمت سنجش وزارت بهداشت در نحوه كد بندي سهميه و ازاد منجر به اين ظلم فاحش به متخصصين زني شده كه حق خود رو به قيمت ٤ برابر قيمت خريده اند !