درحالی به گفته سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، طرح «کاهش» به دلیل ازدحام شهروندان برای دریافت برگه معاینه فنی متوقف شد که پایتخت نشینان امسال تا اول آذر تنها، ۱۲ روز پاک را تجربه کردند.

بعد از گذشت ۲ ماه و نیم هنوز هم مراکز معاینه فنی شلوغند؟

سلامت نیوز: درحالی به گفته سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، طرح «کاهش» به دلیل ازدحام شهروندان برای دریافت برگه معاینه فنی متوقف شد که پایتخت نشینان امسال تا اول آذر تنها، ۱۲ روز پاک را تجربه کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین، «اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، از اول آبان ماه»؛ بنری که هنوز هم روی صفحه اول سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نقش بسته است.

قانونی که قرار بود آبان ماه سال گذشته اجرا شود حتی آبان امسال هم اجرا نشد؛ دلیل آن هم توقف اجرای طرح در هفته اول مهرماه بود؛دلیلی که سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران آن را اینگونه اعلام کرد: «به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان برای دریافت کارت معاینه فنی خودرو، تا اطلاع ثانوی طرح LEZ متوقف شد و در آینده با اعلام شرایط جدید اجرا می‌شود.»

براساس آنچه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده، این طرح در واقع یک محدودیت است، محدودیتی دائم یا موقتی، ۲۴ ساعته یا کمتر، برای تمام یا بخشی از خودروها، در محدوده ای که می تواند محله کوچکی باشد یا کل شهر را در برگیرد. طرحی که می تواند به تدریج باعث حذف خودروهای آلاینده از شهر شده و در دراز مدت مساله آلودگی بغرنج هوای تهران را حل کند.

برنامه ریزی برای اجرای این طرح از سال ۹۲ آغاز شده، با نگاهی به تجربیات موفق دنیا چراکه در حال حاضر حدود ۲۲۵ منطقه کاهش، در ۱۳ کشور اروپایی که به نوعی با مساله آلودگی هوا درگیر هستند اجرا شده است.

و براساس مصوبات شورایعالی ترافیک و شورایعالی هماهنگی کلانشهرها در وزارت کشور و دولت قرار شد منطقه زوج و فرد کنونی، به عنوان محدوده کاهش مطرح شده و از مهرماه ۹۵ ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به این محدوده ممنوع شود.

در مرحله اولیه، طرح کاهش برای خودروهای سواری و وانت ها اجرا می شود، با این حال در مراحل بعدی، این طرح شامل سایر وسایل نقلیه نیز خواهد شد. ضمن اینکه مقررشد تمامی موتورسیکلت های بنزینی در تمام ساعات شبانه روز و تمام ایام سال در بخش هایی از منطقه ۱۲ از ابتدای مهرماه ۹۴ ممنوع شود.

البته برای خودروها سطح آلایندگی هم معلوم شد؛ قرمز، زرد و سبز. و برهمین اساس مصوب شد از تردد تمامی ناوگان فرسوده دیزلی که در کلاس آلایندگی قرمز قرار دارند، از ابتدای مهرماه ۹۴  ممانعت به عمل آید.

برای اجرای این طرح در یک مقطع یکساله، تعدادی دستاورد هم مشخص شد؛ اینکه درصد آلاینده های گازی پایتخت، ۱۵.۱ درصد کاهش یابد. اینکه درصد ذرات معلق در هوای پایتخت ۱۷.۱ درصد کم شود. و بالاخره اینکه مصرف سوخت در کشور کاهش پیدا کند.

در تیرماه ۹۵ هم مصوب شد که این طرح همزمان با فعالیت سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران موسوم به سیمفا، در سه مرحله اجرا شود؛ در مرحله اول و ۱۵ روز نخست، تنها پیامک ارشادی برای خودروهای فاقد معاینه فنی ارسال شود. در مرحله دوم که قرار بود از آبان ماه امسال اجرا شود خودروهای فاقد برگه معاینه فنی، با جریمه ۵۰ هزار تومانی به صورت ۲۴ ساعت یکبار اعمال قانون شوند و در مرحله آخر که دی ماه سال ۹۶ معین شده بود، خودروها به سطح ۱ و ۲ تقسیم شده و تنها ورود خودروهای سطح ۱ به این محدوده مجاز باشد.

سازوکار اجرای طرح مشخص بود، نحوه اعمال قانون نیز معلوم شده بود، قرار بود افراد دارای خودرو به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران یا همان سیمفا به نشانی اینترنتی symfa.moi.ir مراجعه کرده و از وضع معاینه فنی خودرویشان باخبر شوند؛ سامانه ای که در حال حاضر هم فعال و البته امکان مراجعه حضور ی هم مهیا است.

اینکه طرحی نزدیک به ۳ سال پیش مطرح شده و مصوبه شورایعالی هماهنگی ترافیک  ایران را دریافت کرده و حالا تنها به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان متوقف شده مساله ای قابل تامل است. طرحی که قرار بود جایگزینی برای طرح زود یا فرد باشد و خودروها در صورت داشتن برگه معاینه فنی وارد محدوده کنونی زوج یا فرد شوند. طرحی که از همان ابتدای مطرح شدن، موافقین و مخالفین زیادی داشت و حالا با توقف یکباره آن هم تنها از سوی پلیس و به دلیل ازدحام مراجعان، معلوم می شود برش مخالفین بیشتر بوده است.

البته این توقف یکجانبه، بی سرو صدا هم نبود؛ چراکه در همین حال اعضای شورای شهر از توقف LEZ انتقاد کردند و رئیس کمیته عمران شورا گفت: «پلیس راهور گفته اجرای این طرح متوقف شده در حالی که ۶ ماه طول کشید تا این طرح به شورای عالی ترافیک رفت و سپس به اعمال قانون معاینه فنی خودروها منجر شد.»

به گفته شاکری درحالی پلیس راهور اعلام کرده طرح کاهش را کنار گذاشته که به نظر می رسد توقف این طرح برخلاف دستور شورایعالی ترافیک است.

محمد حقانی هم با اشاره به اینکه «بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۱۳۴۷، راندن کلیه وسایل نقلیه بدون در دست داشتن برگه معاینه فنی معتبر ممنوع است» گفت:«امروز با گذشت نزدیک به نیم قرن از آن تاریخ، بسیار بیشتر از آن زمان، نیازمند اجرای این قانون و قوانین مشابه آن هستیم.»

معصومه آباد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به موضوع آلودگی هوا و شرایط ۲ دهه اخیر در خصوص وارونگی هوا، گفت: «در حالی در این مدت اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته که سالانه با شماره گذاری بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ خودرو نزدیک به ۸۰۰ هزار تن آلودگی به شهر اضافه می شود.»

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد خودروهای بررسی شده در این مدت واجد شرایط معاینه فنی نبوده اند، گفت:« بهانه شلوغی این مراکز نمی تواند بهانه خوبی برای عدم اجرای قانون توسط مجریان قانون باشد و اگر این قانون از سالهای قبل اجرایی می شد هم اکنون با چنین مشکلی روبرو نبودیم.»

هرچند مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این تذکر گفت «با توجه به اعلام اجرای طرح کاهش و بدلیل اینکه تمامی خودروها نمی توانند ظرف مهلت مقرر معاینه فنی را دریافت کنند قرار شد اجرای این قانون ۲ هفته به تعویق بیفتد. اما خوب است به رئیس محترم شورا یادآوری کنیم که ۲ هفته در حال تبدیل شدن به ۲ ماه تعویق است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران نیز که بازوی اصلی اجرای این طرح است در واکنش به توقف اجرای LEZ گفت: «ملاک عمل باید ابلاغیه وزارت کشور و دستورالعمل اجرای طرح کاهش باشد، پلیس راهور قانون را اجرا بکند یا نکند شهرداری تهران خود را مکلف به اجرای دستورالعمل و ابلاغیه وزارت کشور می داند.»

سیدنواب حسینی منش تاکید کرد: «فراموش نکنیم که قانون ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی مصوبه اسفند ۸۹ است و طی ۵ سال گذشته هرگونه تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران ممنوع بوده اما اینکه به هر دلیلی تاکنون خودورهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران تردد می کردند جای سوال دارد، چه برسد به آنکه اکنون اجرای طرح را به دلیل ازدحام مراکز متوقف کنیم!»

شاید به همین دلیل هم باشد که بنر «اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، از اول آبان ماه» همچنان روی سایت شرکت کنترل هوای پایتخت خودنمایی می کند. کاش مسئولان به جای توجه به ازدحام برخی شهروندان تهرانی در مراکز معاینه فنی، به فکر تمامی اهالی پایتخت باشند. آلودگی هوا هم تعداد سرطانی ها را زیاد می کند و هم حال و اوضاع بچه ها را خراب. واقعا تجمع زیاد در مراکز معاینه فنی ملاک اجرای یک طرح کارآمد است یا سلامتی شهروندان مان؟



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha