سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، از حذف دفترچه‌های بیمه تا ۲‌ماه آینده در بیمارستان‌ها و مراکز بستری دولتی خبر داد.

ضرب‌الاجل دوماهه برای الکترونیکی شدن مراکز درمانی

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، از حذف دفترچه‌های بیمه تا ۲‌ماه آینده در بیمارستان‌ها و مراکز بستری دولتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، دكتر سیدمحمود تارا گفت: با سازمان بیمه سلامت در 2موضوع تنظیم سند فنی نظام ارجاع و سند سرویس استعلام بیمه‌ها كه به آن سرویس استحقاق بیمه گفته می‌شود به توافق رسیده‌ایم و امیدواریم بتوانیم چنین تعاملی را با سازمان تأمین اجتماعی نیز برقرار كنیم.

وی گفت: از سوی دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ضرب‌الاجل حذف دفترچه‌های بیمه موضوع ابلاغ فنی شده و مقرر شد در كوتاه‌ترین زمان ممكن معاونت درمان ابلاغ محتوایی را به بیمارستان‌ها داشته باشد تا در كمتر از 2‌ماه شاهد حذف كامل دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌ها و مراكز بستری دولتی و تحقق پرونده الكترونیك سلامت باشیم.

مسئول اصلی پیگیری پرونده‌های الكترونیك سلامت در وزارت بهداشت همچنین گفت: پرونده الكترونیك سلامت، موضوعی است كه 3وزارتخانه بهداشت، تعاون، كار و رفاه اجتماعی و ارتباطات را درگیرخود كرده است. وزارت ارتباطات موظف به تأمین زیرساخت اینترنتی در سطح كشور است. وزارت رفاه موظف به ارائه سوابق بیمه‌ای بیماران و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی طرح، موظف به جمع‌آوری اطلاعات سلامت مربوط به بیماران است و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر به مدد همكاری این سه‌وزارتخانه كه امیدوارم هر چه زودتر شاهد این اتفاق باشیم.

تارا همچنین درخصوص كارت سازمان تأمین اجتماعی و اتصال آن از سوی این سازمان به حوزه سلامت، گفت: استفاده از این كارت فقط در مراكز ملكی تأمین اجتماعی باید صورت گیرد و اگر بخواهند از این كارت برای دیگر مراكز درمانی استفاده كنند باید با هماهنگی وزارت بهداشت باشد.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند در مجموعه مراكز ملكی خود و سرویس‌های داخلی مجموعه مالكیت خود با كارت‌ها و فناوری‌های مشابه به شرطی كه برای خدمات و سرویس‌های ایجاد شده ممانعت و یا مشكلی در راستای ارائه خدمات سلامت به این بیمه‌شوندگان در سطح كشور و خارج از حوزه مالكیت تأمین اجتماعی وارد نكند ارائه خدمت كند.

    قاضی‌زاده هاشمی: تحول در حوزه بهداشت بدون فناوری اطلاعات بی‌معناست

پرونده الكترونیك سلامت تكلیفی است كه برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه برعهده دولت‌ها گذاشته است ولی با سپری‌شدن روزهای پایانی برنامه پنجم توسعه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از نتایج اجرای پرونده الكترونیك سلامت، تجمیع اطلاعات بهداشتی و درمانی افراد، تسهیل فرایندهای درمان و ایجاد شفافیت اطلاعاتی است. به اعتقاد وزیر بهداشت، پرونده الكترونیك سلامت پیش‌نیاز هرگونه تحولی در حوزه بهداشت و درمان است. وی معتقد است كه تحول در این حوزه بدون توجه به فناوری اطلاعات تقریباً بی‌معناست. قاضی‌زاده هاشمی اجرای درست پزشك خانواده و نظام ارجاع را هم مستلزم اجرای پرونده الكترونیك سلامت می‌داند. نخستین وعده‌ها برای اجرای این طرح به بیش از یك دهه قبل برمی‌گردد. سال83 مسعود پزشكیان، وزیر بهداشت وقت بهره‌برداری از فاز اول پرونده الكترونیك سلامت را تا پایان همان سال وعده داده بود اما تا پایان دوره وزارت وی هم اتفاقی در این زمینه نیفتاد.

كامران باقری لنكرانی، وزیر بهداشت بعدی، این طرح را یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های وزارت بهداشت می‌دانست اما در دوره مدیریت او هم پیشرفت چندانی در این امر به‌دست نیامد. مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت بعدی، در سال91 قول داد كه تا پایان سال پرونده الكترونیك سلامت را برای 50درصد جمعیت كشور اجرا كند. او می‌خواست از ظرفیت كارت ملی هوشمند استفاده كند و توافقاتی با سازمان ثبت احوال هم انجام داده بود اماهنوز نه از كارت ملی هوشمند خبری شده و نه از كارت الكترونیك سلامت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha