یك عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی با اشاره به افزایش روزافزون پدیده زیرمیزی در مراكز درمانی دولتی به ویژه در حاشیه شهر تهران، این امر را ناشی از غیرواقعی بودن تعرفه‌های غیردولتی برشمرد و افزود: غیرواقعی بودن تعرفه‌ها به كیفیت ارایه خدمت و حتی بروز انحرافاتی در مراكز دولتی دامن می‌زند.

پدیده زیر میزی ازعوارض تعرفه‌های غیرواقعی دولتی است
دكتر صلاح الدین دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه پزشك بر مبنای قرارداد منعقد شده با مراكز درمانی دولتی و خصوصی موظف به ارایه خدمات بر مبنای تعرفه‌های از پیش تعیین شده است، اظهار كرد: اما این در حالی است كه در مراكز درمانی دولتی به ویژه شهرهای كوچك اطراف تهران و حتی كرج به علت غیرواقعی بودن تعرفه‌های دولتی شاهد دریافت زیرمیزی توسط پزشكان از بیماران هستیم.

این جراح كلیه و مجاری ادرار به اختلاف فاحش تعرفه‌های ویزیت سرپایی پزشكان در كشورهای همسایه اشاره كرد و افزود: به عنوان مثال در حالی كه ویزیت پزشكان متخصص در ایران 10 دلار است، این ویزیت برای پزشكان تركیه‌ای 170، در پاكستان 150 و در دبی 200 دلار است.

دكتر دلشاد با بیان اینكه تعیین تعرفه پزشكی در بخش خصوصی به معنای پرداخت سوبسید از سوی جامعه پزشكان است، افزود: اما در مراكز درمانی دولتی با وجود آن كه حقوق و دستمزد پرسنل توسط دولت پرداخت می‌شود به علت غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، مراكز درمانی توان اداره خود را ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی با بیان اینكه در دهه 60، اختلاف تعرفه دولتی و خصوصی فقط دو برابر بود، گفت: اما هم اكنون به علت غیرواقعی‌تر شدن تعرفه‌های دولتی و حتی سرانه درمان این اختلاف به 30 برابر رسیده است.


دكتر دلشاد سلامت را مقوله‌ای مهم برای جامعه و محور توسعه علمی و اقتصادی برشمرد و افزود: باید در همه برنامه‌ریزی‌ها، سلامت این بزرگترین نعمت الهی مدنظر قرار گیرد اما این در حالی است كه هنوز دولت در بسیاری از برنامه‌ها نظیر بهداشت روان به وظیفه خود به درستی عمل نكرده است.

وی درمان را منحصر در سه حوزه دولتی، خصوصی و خیریه عنوان كرد و افزود: تعرفه مراكز خیریه در حد دولتی و یا حتی كمتر از حد دولتی است.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی با اشاره به این كه با وجود پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان و پرسنل دولتی توسط دولت این مراكز درمانی با میزان درآمد حاصله از خدمات ارایه شده و تعرفه‌های تعیین شده قادر به اداره مركز درمانی نیستند،‌ گفت: در مراكز درمانی بخش خصوصی فرد سرمایه‌گذار بایستی افزون بر اداره مركز درمانی به سود حاصل از آن نیز بیندیشد كه در صورت غیرواقعی بودن تعرفه‌ها این امر محقق نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha