شاید اگر امروزه شاهد رشد بی‌اندازه تولید خودروها در جهان نبودیم، این حد از افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات را هم شاهد نبودیم.تصادفات و مسائل وابسته به آن اعم از فوت افراد یا مصدومیت‌ها البته تنها یکی از ده‌ها مشکلی است که انبوه خودروهای در حال حرکت در معابر برای ما ایجاد می‌کنند. آلودگی هوا، بحران‌های اقتصادی، آلودگی صوتی، افزایش مصرف سوخت، ازدحام و تاخیرهای ناخواسته ناشی از آن، مشکلات روحی و جسمی و... از آن جمله هستند.

معضلی به نام "تعداد سرسام‌آور خودروها"!

سلامت نیوز:شاید اگر امروزه شاهد رشد بی‌اندازه تولید خودروها در جهان نبودیم، این حد از افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات را هم شاهد نبودیم.تصادفات و مسائل وابسته به آن اعم از فوت افراد یا مصدومیت‌ها البته تنها یکی از ده‌ها مشکلی است که انبوه خودروهای در حال حرکت در معابر برای ما ایجاد می‌کنند. آلودگی هوا، بحران‌های اقتصادی، آلودگی صوتی، افزایش مصرف سوخت، ازدحام و تاخیرهای ناخواسته ناشی از آن، مشکلات روحی و جسمی و... از آن جمله هستند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سایه در گزارشی نوشت: نزدیک به ١,٣میلیون نفر سالانه در اثر تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند که به عبارتی چیزی معادل ٣٢٨٧ نفر در هر روز است! این آمار تکان‌دهنده در واقع جمله آغازین گزارشی است که انجمن بین‌المللی ایمن‌سازی سفرهای جاده‌ای موسوم به Asirt در سال ٢٠١٦ منتشر کرد و در ادامه آن آورده است: «تصادفات جاده‌ای را باید نهمین علت مرگ در جهان دانست که مسبب ٢.٢درصد مرگ‌ومیرهای جهان است و اگر به همین شدت و سرعت پیش برود، تا سال ٢٠٣٠ به پنجمین عامل مرگ‌ومیر در جهان تبدیل خواهد شد».

در این نوشتار قصد نداریم که به مقوله تصادفات جاده‌ای و آمارهای تاسف‌بار آن بپردازیم؛ بلکه می‌خواهیم به معضلی اشاره کنیم که همه ما آن را به خوبی می‌شناسیم و در عین‌حال، هم می‌دانیم و هم اثبات شده است که عامل بسیاری مشکلات زمینه‌ای دیگر در زندگی شهری‌مان شده‌است: «تعداد سرسام‌آور خودروها!»

شاید اگر امروزه شاهد رشد بی‌اندازه تولید خودروها در جهان نبودیم، این حد از افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات را هم شاهد نبودیم. گرچه نمی‌توان منکر شد که بخش اعظم این اتفاقات بد متاثر از بی‌فرهنگی در رانندگی، عدم رعایت نکات ایمنی حین حرکت، علت‌های دست‌دوم و زمینه‌ساز مانند بارندگی و حوادث پیش‌بینی‌نشده، عدم استنداردسازی جاده‌ها و... است؛ اما بی‌شک افزایش حجم تولید خودرو، افزایش درصد احتمال تصادفات را هم در پی دارد.

تصادفات و مسائل وابسته به آن اعم از فوت افراد یا مصدومیت‌ها البته تنها یکی از ده‌ها مشکلی است که انبوه خودروهای در حال حرکت در معابر برای ما ایجاد می‌کنند. آلودگی هوا، بحران‌های اقتصادی، آلودگی صوتی، افزایش مصرف سوخت، ازدحام و تاخیرهای ناخواسته ناشی از آن، مشکلات روحی و جسمی و... از آن جمله هستند. حتما شما هم فکر می‌کنید که ایران یکی از کشورهایی با بیشترین میزان خودرو در خیابان‌ها و معابر است که البته نمی‌توان در این مورد نظر دقیقی ارائه داد.

دست‌کم در آمارهایی که در سال ٢٠١٥ و ٢٠١٦ منتشر شده است، نام ایران جزو ١٠ کشور اول این فهرست نیست. ضمن اینکه در آمارهای داخلی هم به رقم دقیقی در این مورد اشاره نشده است.

سید جعفر تشکری هاشمی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا در تاریخ ١٤ اسفندماه سال ١٣٩٤ از وجود ابهام در تعداد خودروهای در حال تردد در پایتخت خبر داده بود و گفته بود: «در زمان تصویب قانون تعویض پلاک با اینکه مقرر شد با تغییر محل اقامت مالک خودرو،‌ پلاک نیز تغییر کند؛ اما متاسفانه این بخش قانون به درستی اجرایی نمی‌شود و شاهد آن هستیم که این جابه‌جایی پلاک صورت نگرفته و بر همین اساس نمی‌توان آمار دقیقی از میزان خودروهای متردد در شهر ارائه کرد؛ اما به استناد شماره پلاک در تهران سه تا ٣.٥‌میلیون خودرو در حال تردد هستند».

وی با بیان اینکه در بانک عوارض خودرو شهرداری تنها اطلاعات یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار خودرو ثبت شده است، تصریح کرده بود: «قطعا بیش از سه‌میلیون خودرو در شهر تردد می‌کنند». که البته در حال حاضر می‌توان این تعداد را بیشتر از رقم تخمینی این مقام مسئول دانست.

امسال، مسئله آلودگی هوا به حدی از مرز بحران رسید که تعطیلی‌های پی‌درپی را تا آنجا که می‌شد، شاهد بودیم و در این میان، نقش آلاینده‌های ناشی از تردد خودورها و موتورسیکلت‌ها غیر قابل انکار است. در گزارش ٢١ آذرماه همین خبرگزاری آمده است: «وعده توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه ٩٥ از چندین ماه قبل، امید حذف کامل این وسیله دودزا را به ارمغان آورده بود که ناگهان انتشار اخباری مبنی بر تولید مجدد نیم‌میلیون موتورسیکلت کاربراتوری چون پتکی بود که بر سر همگان فرود آمد و امیدها را نسبت به اجرای این مصوبه، ناامید کرد».

در واقع در طی این سال‌ها همیشه اگرچه بخش عمده‌ای از علل آلودگی‌های هوا مشخص بوده اما به جز ارائه چند آمار و صحبت‌های تاسف‌بار برنامه کاربردی و خاصی اجرایی نشده است و هر روز بر میزان وسائل نقلیه شهری به ویژه در کلان‌شهرها افزوده می‌شود که گاه برای این منظور، تسهیلات ویژه‌ای هم در نظر گرفته می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در نهم آذرماه سال جاری در خبری عنوان کرد: «تولید انواع خودرو در شرکت ایران خودرو در آبان‌ماه امسال ۶۱‌‌هزار و ۹۴۶ دستگاه و تولید شرکت سایپا ۵۶‌هزار و ۱۵۷ دستگاه اعلام شده است. براساس جدیدترین آمار، میزان تولید خودرو تا پایان آبان‌ماه با رشد ٣٥.٩‌درصدی، ٨٢٠‌هزار و ٤٦٣ خودرو بوده است. میزان تولید خودروی سواری در این بازه زمانی ٧٥٩‌هزار و ٨٧١ دستگاه، وانت ٥٢‌هزار و ١٢٩ دستگاه، اتوبوس ٦١٦ دستگاه و کامیونت، کامیون و کشنده هفت‌هزار و ٣٥٣ دستگاه است. میزان تولید خودروهای سواری در آبان‌ماه امسال ١٢١‌هزار و ٢٧٢ دستگاه است که در مقایسه با آبان‌ماه سال گذشته رشد ١٣٨.٢‌درصدی دارد. تولید وانت نیز در این بازه زمانی شش‌هزار و ٩٧٢ دستگاه رسید. در آبان‌ماه امسال تولید کامیونت، کامیون و کشنده هم با کاهش ٣.٤‌درصدی به ٦٥٧ دستگاه بوده است. تولید انواع خودرو در شرکت ایران خودرو در آبا‌ن‌ماه امسال٦١‌هزار و ٩٤٦ دستگاه و تولید شرکت سایپا ٥٦‌هزار و ١٥٧ دستگاه اعلام شده است».

این آمار نشان می‌دهد که اگرچه می‌دانیم خودروها بخش قابل‌توجهی از آلودگی‌های زیست‌محیطی را سبب می‌شوند و اگرچه مشکلات شهری بسیاری را ایجاد می‌کنند؛ اما قرار نیست با روند کاهشی مواجه شود. در آمارهای دو منبع داده‌پردازیCountry Detail و Gazette Review به ترتیب منتشره در دسامبر و سپتامبر سال ٢٠١٦ از لیتوانی، مالت، نیوزیلند، ایتالیا، پورتوریکو، آیسلند، لوکزامبورگ، موناکو، لیختن‌اشتاین و سن‌مارینو به عنوان کشورهایی با بیشترین تعداد وسائل نقلیه نام برده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha