تغییرات آب‌و‌هوایی می‌تواند موضوعی خسته‌کننده باشد؛ به هرحال علم پیچیده است. پیش‌بینی درباره سرنوشت این سیاره و هشدارهای بی‌پایان، یک نوع مقاومت و بی‌تفاوتی ایجاد می‌کند و این رفتار برای ذات بشر طبیعی است.

سلامت نیوز: تغییرات آب‌و‌هوایی می‌تواند موضوعی خسته‌کننده باشد؛ به هرحال علم پیچیده است. پیش‌بینی درباره سرنوشت این سیاره و هشدارهای بی‌پایان، یک نوع مقاومت و بی‌تفاوتی ایجاد می‌کند و این رفتار برای ذات بشر طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، شاید چاره این باشد که به‌جای توضیحات مفصل، طولانی، خسته‌کننده و سخت برای هر موضوع خاص، همه سؤالات اصلی را یکجا جمع کرده و پاسخ‌هایی کوتاه و کپسولی برایشان فراهم کنیم. این یک شروع برای درک بهتر و آسان‌تر مشکلات سخت زمین ماست:


1- زمین ما چقدر گرم‌تر شده است؟
1,7 درجه که درواقع در مقیاس سیاره‌ای، مقدار قابل‌توجهی است. این افزایش از سال 1880 تاکنون سابقه نداشته و اگر سال اختراع دماسنج را هم درنظر بگیرید، می‌توانیم استدلال کنیم که این افزایش در تاریخ سیاره، بی‌سابقه است.


2- واقعا چقدر مشکل داریم؟
خطر پیش رو، بزرگ‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. دانشمندان از آینده زمین در 25 تا 30 سال آینده، نگران هستند و با روند تدریجی گرم‌تر شدن زمین، اوضاع خطرناک‌تر هم می‌شود. باران‌ها سیل‌آساتر می‌شوند اما فواصل بین بارندگی‌ها بیشتر شده و در نتیجه، زمین گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود.


3- کاری از دست من برمی‌آید؟
کربن، مشکل اصلی است و هریک از ما می‌توانیم به روش‌هایی ساده، میزان تولید آن را کاهش دهیم. عایق‌بندی خانه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهره‌گیری از سوئیچرهای کارآمد‌تر و بهینه‌تر، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و تولید زباله کمتر و تفکیک آنها.


4- از سناریوی خوشبینانه چه خبر؟
در بهترین حالت، دانشمندان تصور می‌کنند چند اتفاق ممکن است بیفتد: زمین، حساسیت کمتری به گازهای گلخانه‌ای نشان دهد، گیاهان و حیوانات، راهی برای مدیریت به‌منظور انطباق با تغییرات جدید پیدا کرده و به جامعه انسانی کمک کنند اراده سیاسی بیشتری برای مقابله با گازهای گلخانه‌ای نشان دهد و تکنولوژی به کمک ما بیاید اما به یاد داشته باشید اینها فقط یک خوشبینی است.


5- خوردن گوشت کمتر، جواب می‌دهد؟
کشاورزی به تولید انواع گازهای گلخانه‌ای می‌انجامد که سیاره را گرم می‌کند اما تولید گوشت به‌ویژه گوشت گاو، مضرترین چیز برای سیاره است. برخی از روش‌های پرورش دام که به‌صورت گسترده در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند، به نابودی جنگل‌ها، مراتع و درختان می‌انجامند.


6- بدترین سناریو چیست؟
گفتنش واقعا سخت است. سناریوهای نگران‌کننده، یکی از دلایلی است که دانشمندان اصرار دارند مأموریت نجات زمین باید زودتر شروع شود. بزرگ‌ترین ترس، فروپاشی تولید مواد غذایی، افزایش قیمت غذا و گرسنگی توده مردم است. اگر متدهای کشاورزی نتوانند در برابر تغییرات آب‌وهوایی دوام بیاورند، همان‌طور که تاکنون نتوانسته‌اند، گرسنگی جهانی، دور از انتظار نخواهد بود. آب‌شدن یخ‌های قطب و بالارفتن سطح دریاها، بسیاری از خشکی‌های قابل‌کشت زمین را از بین برده‌اند. 
7- آیا تکنولوژی به ما کمک می‌کند؟
با حضور شرکت‌های بیشتر، دولت‌ها و محققان که خود را وقف این معضل کرده‌اند، شانس پیشرفت در فناوری رو به بهبود است اما بسیاری از کارشناسان، معتقد هستند با راه‌حل‌های تکنولوژیک فعلی، خوشبینی، کار اشتباهی است. تلاش‌های فعلی، کافی نیست و راه‌حل‌ها بیشتر شبیه فیلم‌های علمی‌وتخیلی هستند. افرادی مثل بیل‌گیتس، انگشت خود را روی این نکته مهم گذاشته‌اند که اعتقاد به معجزه تکنولوژیک، نباید یک استراتژی باشد و باید به عزم انسانی، بیشتر توجه کنیم.


8- سطح دریاها چقدر بالا می‌آیند؟
سؤال اصلی این نیست که چقدر بالا می‌آیند بلکه این است که چقدر سریع این اتفاق می‌افتد. سطح اقیانوس‌ها در هر قرن به اندازه یک پا بیشتر می‌شود؛ عددی که در حالت فعلی به پنج تا 10 سال رسیده و حتی اگر سرعت فعلی به نصف هم کاهش پیدا کند، باز هم بشریت با بحران بزرگی روبه رو است.


9- آیا پیش‌بینی‌ها قابل‌اتکا است؟
این ایده که زمین به گازهای گلخانه‌ای، بسیار حساس شده با شواهد علمی بسیاری، ثابت شده است. هزاران آزمایش در لابراتوارهای مختلف، شروع این روند از قرن 19 را تأیید کرده و روی خطرناک‌بودن شرایط صحه می‌گذارند. پیش‌بینی‌های کامپیوتری و مدل‌هایی که آینده زمین را پیش‌بینی می‌کنند، همگی از روزگاری تیره و تاریک سخن می‌گویند. نگاه به وضعیت گذشته، راهنمای مناسبی برای آینده نیست زیرا حجم اخلالی که فعالیت‌های بشری در اکوسیستم زمین ایجاد کرده است هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. به جای گذشته باید به آینده نگاه کرد و از پمپاژ بی‌امان کربن به زمین دست برداشت.


10- چرا مردم درباره تغییرات آب‌وهوایی شک دارند؟
پاسخ در یک کلمه به ایدئولوژی بازمی‌گردد. ایدئولوژی‌های سیاسی و اقتصادی ما درحال‌حاضر کاملا از استفاده از سوخت‌های فسیلی و رفتارهای تخریبی برای محیط‌زیست منفعت می‌برند. برای بسیاری از ما سخت است که منافع شخصی و اجتماعی خود را فدای رفتارهای محیط‌زیستی کنیم و برای همین از خود می‌پرسیم اگر نتوانم راحت زندگی کنم دیگر چه فرقی دارد در چه شرایطی زندگی می‌کنم؟


11- این آب‌وهوای دیوانه به تغییرات آب‌وهوایی مربوط است؟
بله، خشکسالی‌های طولانی، تغییر الگوی بارش، باران‌های سیل‌آسا و فواصل طولانی میان بارندگی‌ها همگی از اثرات کارهای انسان است و اوضاع رفته‌رفته بدتر می‌شود. در برخی مناطق، تاریخچه درستی از الگوهای آب‌وهوایی وجود ندارد اما با یقین می‌توان گفت که همه‌چیز تغییر کرده است.
وقتی درباره مالیات بر کربن، خبری می‌شنوید، وقتی درباره تغییر رفتارها صحبت می‌شود، وقتی از شما خواسته می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، وقتی آلوده‌ترین روزها را به‌چشم می‌بینید و وقتی که از شما خواسته می‌شود خودروی خود را در خانه نگه‌دارید، صرفا یک هشدار کوچک برای یک شوخی زودگذر زمینی به شما داده نمی‌شود. زمین این روزها خیلی جدی مریض است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha