هیچ آزمایشگاه معتمد و معتبری قبول نمی‌كند كه آزمایش نیترات آب تهران را انجام دهد.اگر بخواهیم به سایر آزمایشگاه‌ها سفارش دهیم، ممكن است بگویند چون اینها مورد تایید اداره استاندارد نیستند، نتایج هم معتبر نخواهند بود. البته در طول این مدت یك خط لوله آب از شمال شرق سد ماملو به نوار شرقی و جنوب شرقی تهران كشیده شده و به گفته مسوولان دیگر از آب چاه‌ها برای شرب مردم استفاده نمی‌شود. ولی ما ابزاری برای تست و تایید صحت آن نداریم و مجبوریم به گفته‌های مسوولان اعتماد كنیم.

آزمایشگاه‌های معتبر زیر بار آزمایش نیترات‌آب تهران نمی‌روند

سلامت نیوز:هیچ آزمایشگاه معتمد و معتبری قبول نمی‌كند كه آزمایش نیترات آب تهران را انجام دهد.اگر بخواهیم به سایر آزمایشگاه‌ها سفارش دهیم، ممكن است بگویند چون اینها مورد تایید اداره استاندارد نیستند، نتایج هم معتبر نخواهند بود. البته در طول این مدت یك خط لوله آب از شمال شرق سد ماملو به نوار شرقی و جنوب شرقی تهران كشیده شده و به گفته مسوولان دیگر از آب چاه‌ها برای شرب مردم استفاده نمی‌شود. ولی ما ابزاری برای تست و تایید صحت آن نداریم و مجبوریم به گفته‌های مسوولان اعتماد كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، «بهداشت و سلامت» ساكنان پایتخت ١٢ میلیونی كشور، بدون شك یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان تهرانی است اما اخباری كه هر از چند گاهی به بیرون نشت پیدا می‌كند، حكایت از چالش‌های این بخش دارد. از آلوده بودن آب تا افزایش آمار موش‌ها و... در این بین یكی از چهره‌های خبرساز حوزه سلامت شهری رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت ، ایمنی و فضای سبز شورای شهر تهران است كه با توجه به جایگاه و مسوولیتش، هر از چندی با خبری جدید، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. همین مساله بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با او در خصوص موضوعاتی كه خود منتشر‌كننده یا پیگیر آن بوده است.

حدود یك ماه قبل خبری منتشر شد كه براساس آن قطعه زمینی كه كاربری آن فضای سبز بوده، به یك تعاونی فروخته شده است. اما بعدا شهرداری در توجیه این اقدام اعلام كرد كه شهرداری منطقه با این تصور كه می‌شود از طریق كمیسیون ماده ٥ به دلیل موقعیت زمین در بافت مسكونی، این قطعه زمین را تغییر كاربری داد و به بافت مسكونی تبدیل كرد؛ آن را واگذار كرده بود و قول داده است كه این قطعه زمین را در قالب تهاتر پس گیرد. ولی گویا شما با این توضیحات قانع نشده‌اید. چرا؟
بله. همان‌طور كه گفتید من به شخصه از توضیحات آقای امانی، معاون برنامه‌ریزی شورای شهر قانع نشدم. دلایلم هم روشن و واضح است. اول از همه اینكه چرا اصلا زمینی كه كاربری فضای سبز داشته، فروخته شده است ؟ آن هم برای كاربری مسكونی. دوم اینكه آیا فروش این زمین و قیمت آن در برنامه و بودجه سالانه شهرداری آمده بوده است یا خیر؟ و بالاخره اینكه مگر كمیسیون ماده ٥ می‌تواند مجوز تغییر كاربری زمین فضای سبز را بدهد ؟ آقای امانی به من هم همین جوابی كه گفتید را داد ولی من قانع نشدم.


گویا دو، سه هفته قبل، بازدیدی هم از بهشت‌زهرا داشتید تا از نزدیك وضعیت كاری و روحی پرسنل این مجموعه و شرایط كاری‌شان را ببینید؛ وضعیت را چطور دیدید؟
همان‌طور كه می‌دانید بهشت زهرا حدود ٦٠٠ نفر پرسنل دارد. در بازدیدهای قبلی كه از این مجموعه داشتیم، آثار افسردگی و حتی مشكلات روحی بین پرسنل دیده می‌شد. این بود كه قرار شد با اجرای برنامه‌های تفریحی و سیاحتی و زیارتی، از سوی مدیریت این مجموعه، وضعیت پرسنل را بهبود دهند. خوشبختانه در بازدیدی كه اخیرا داشتیم، دیدیم كه وضعیت روحی كاركنان بسیار بهتر شده بود و واقعا شاداب‌تر از گذشته بودند. به خصوص كاركنان بخش غسالخانه. از سویی با توجه به محیط خاص كاری بهشت زهرا، برای جلوگیری از ابتلای پرسنل به بیماری‌هایی چون هپاتیت و بیماری‌های دیگر، با رایزنی‌هایی كه با مدیریت این مجموعه داشتیم قرار شد تهویه‌های خاصی برای بخش غسالخانه تهیه شود تا از گسترش انواع ویروس‌ها جلوگیری شود. این تهویه‌ها مجهز به فیلتر اشعه ماورای بنفش هستند و بسیار هم گرانقیمت‌اند. در بازدیدی كه داشتیم، دیدیم كه هر دو سالن غسالخانه بهشت زهرا به این دستگاه‌ها مجهز شده‌اند. ضمن آنكه قرار شد در فازهای بعدی، سالن‌های انتظار و مراجعه‌كنندگان هم به این سیستم مجهز شوند كه گام مهمی برای تامین سلامت پرسنل بهشت زهرا و مردمی است كه به آنجا رفت و آمد دارند.


یادم هست كه دو سال قبل شما پرونده‌ای را در مورد افزایش نیترات در آب تهران رو كردید كه سروصدای زیادی كرد. البته بعد از چند ماه اعلام كردید كه وضعیت بهبود پیدا كرد و دیگر آب آشامیدنی آلوده نیست. می‌خواستم ببینم سال گذشته یا امسال، باز هم آب تهران را تست كردید تا ببینید آلوده هست یا خیر؟
راستش را بخواهید نه. چون هیچ آزمایشگاه معتمد و معتبری قبول نمی‌كند كه این آزمایش را انجام دهد.


چرا؟ آخر آزمایش نیترات كه آزمایش خاص و ویژه‌ای نیست!
گویا آزمایشگاه‌ها مجوز آزمایش آب و اعلام نتیجه آن را ندارند.


خب این‌همه آزمایشگاه... چرا فقط دنبال آزمایش آب در یكسری آزمایشگاه خاص هستید؟
دلیلش واضح است. اگر بخواهیم به سایر آزمایشگاه‌ها سفارش دهیم، ممكن است بگویند چون اینها مورد تایید اداره استاندارد نیستند، نتایج هم معتبر نخواهند بود. البته در طول این مدت یك خط لوله آب از شمال شرق سد ماملو به نوار شرقی و جنوب شرقی تهران كشیده شده و به گفته مسوولان دیگر از آب چاه‌ها برای شرب مردم استفاده نمی‌شود. ولی ما ابزاری برای تست و تایید صحت آن نداریم و مجبوریم به گفته‌های مسوولان اعتماد كنیم.


یكی دیگر از مقوله‌هایی كه شما پیگیر آن بودید، بحث افزایش چشمگیر آمار «موش»‌ها در تهران بود. حتی یادم هست كه شركت ساماندهی مشاغل مدعی شده بود كه با اقداماتی كه انجام داده موفق شده، جمعیت موش‌ها را به حدود یك میلیون و هشتصد هزار موش كاهش دهد. ولی شما موضع‌گیری شفافی در این زمینه نداشتید. بالاخره آمار موش‌ها كم شده یا نه؟
براساس آمارگیری‌های علمی دانشگاه، جمعیت موش‌ها در اواخر سال ٩٣، حدود یك میلیون و ٨٠٠ هزار قلاده بوده است كه در سال ٩٤ به حدود یك میلیون و ٤٠٠ هزار قلاده كاهش پیدا كرده بود. سخنان من براساس گزارش‌های مراجع دانشگاهی است. اما از وقتی كه مدیرعامل شركت ساماندهی عوض شده، گویا مدیرعامل جدید چندان تمایلی به پیگیری مقوله مقابله با موش‌ها ندارد! بنابراین عجیب نخواهد بود اگر دوباره و طی چند ساله اخیر، باز هم شاهد رشد تصاعدی این جانوران موذی در تهران باشیم.


چند ماه قبل، شاهد بروز دو حادثه تلخ در سطح شهر بودیم كه در یكی از آنها دختر بچه ٥ ساله‌ای توسط لوله فواره آب حوضچه بوستانی در منطقه ١٥ جان باخت و در حادثه دیگر در بوستان الغدیر پسربچه‌ای به داخل حوضچه پارك افتاد و به دلیل برق‌گرفتگی فوت شد، نتیجه این دو پرونده چه شد؟
در مورد پرونده اول، خبری از نتیجه تحقیقات ندارم فقط همین قدر می‌دانم كه پرونده در دست پیگیری است. فكر می‌كنم هنوز گزارش پزشكی قانونی آماده نشده است ولی در مورد پرونده دوم خبر دارم كه گویا پزشك قانونی نظر خود را اعلام كرده است. همانطور كه می‌دانید در آن پرونده، شهرداری منكر همه‌چیز بود و مدعی شده بود كه اصلا در آن محوطه سیستم روشنایی و كابل‌كشی برق وجود ندارد ولی در بازدیدی كه به اتفاق دكتر اقبال شاكری از محل داشتیم كابل كشی كاملا مشهود بود. همچنین شهرداری مدعی بود كه این پسربچه وقتی به دلیل هل دادن دیگر بچه‌ها به درون حوض افتاده، به خاطر خفگی فوت كرده است. اما در گزارش پزشكی قانونی آمده كه مرگ به دلیل شوك ناشی از برق‌گرفتگی بوده است. بنابراین پرونده همچنان باز است.


و پرونده خروج كارگاه‌های سنگ خردكنی از تهران به كجا رسید ؟
سال گذشته كمیته آلاینده، تشخیص داد كه این كارگاه‌ها باید از منطقه ١٥ خارج شوند. با اعتراض صاحبان این كارگاه‌ها، پرونده به شعبه هم‌عرض رفت و باز هم حكم تایید شد. برای همین پرونده با اعتراض مجدد مالكین به دیوان عدالت اداری رفت ولی الان حدود یك‌سال است كه هنوز قاضی دیوان پرونده را راكد نگاه داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha