دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 201195

‌عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند.

سیل و خشکسالی دو روی یک سکه‌

سلامت نیوز:‌عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌دکتر چمن‌پیرا  اظهار کرد: سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند و زمانی که سیلاب به راه می‌افتد، در سال آینده و فصول بعدی باید منتظر خشکسالی باشیم، چراکه بارش به صورت رواناب از دسترس خارج می‌شود.

وی با اشاره به سیل اخیر شهر خرم‌آباد اضافه کرد: با وجود شرایط طبیعی که این شهر دارد، نباید سیل به راه بیفتد.

چمن‌پیرا با بیان اینکه انسان از ناشناخته‌ها می‌ترسد و همین ترس به او صدمه می‌زند، افزود: در اتفاق اخیر اگر مقداری در رابطه با سیل شناخت و اطلاع داشتیم، حداقل با خسارت جانی مواجه نمیشدیم.

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: متأسفانه در شکل‌گیری سیل عموماً در پایین‌دست و داخل شهر به دنبال حل مسأله هستیم و انتظار داریم با طراحی کانال‌ها و پل‌ها به ابعاد مختلف مشکل را حل کنیم. این موارد تأثیرگذار هستند، اما منشأ اصلی نیستند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در بالادست و تخریب پوشش گیاهی آنجاست که با بر هم خوردن تعادل گیاهی دامنه‌ها باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شویم.

چمن‌پیرا تأکید کرد: تا زمانی که به دنبال حل مشکل سیلاب به صورت کامل در درون شهر و پایین‌دست حوضه‌های آبخیز هستیم همیشه با چالش در درون شهر مواجه خواهیم شد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: توسعه شهر و رشد شهری امری اجتناب‌ناپذیر است و بایستی شهر با رعایت اصول خاص گسترش یابد.

وی گفت: در زمان بارش باران، آب به صورت برگاب، جریان سطحی و نفوذ در زمین ذخیره می‌شود. مقداری از بارش نیز تبدیل به رواناب شده و قسمتی نیز به صورت ذخیره سطحی در چاله‌های سطح زمین جمع می‌شود.

چمن‌پیرا یادآور شد: آبی که در زمین نفوذ می‌کند باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود و نیز مقداری نیز در شبکه‌های زهکشی جریان می‌یابد و نهایتاً باعث ایجاد جریان رودخانه‌ای می‌شود.

این محقق اظهار کرد: با تخریب پوشش گیاهی تعادل را برهم می‌زنیم و تنها برای ما یک رواناب باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط طبیعی ضریب رواناب یک جنگل 30 درصد است و 70 درصد نیز مستهلک شده و در داخل زمین نفوذ می‌کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha