دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶

این دندانپزشک در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مهم ترین علل زمینه ای در ابتلا به بیماری های دهان و دندان چیست، نقص ایمنی را عمده ترین دلیل برشمرد و افزود: استعمال دخانیات و مصرف الکل، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و میکروبی را افزایش می دهد. البته دسته سومی در كشور ما وجود دارد بیماری دیابت است به خصوص نوع دو.

خود درمانی برای آبسه ممنوع

سلامت نیوز:آبسه وضعیتی است كه به دنبال عفونت دندانی و درگیر شدن مغز دندان یا پالپ دندان كه به دنبال پوسیدگی، مجموعه داخل پالپ یا اطلاقك عصب دندان و بعد كانال ریشه درگیر می‌شود.
به گزارش سلامت نیوز دکتر بهزاد هوشمند دندانپزشک، در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: از انتهای كانال، عفونت به اطراف ریشه می رسد و در نهایت تجمع میكرو ارگانیسم ها و عدم تعادل میكرو ارگانیسم ها و تداخل میكروبی كه در آن جا اتفاق می‌افتد، منجر به فرآیند حاد تحت عنوان عفونت اطراف ریشه شده و نهایتا اگر شرایط دیگر هم مهیا شود، تبدیل به آبسه می شود.
وی با اشاره به این که آبسه یک پروسه حاد ناشی از تجمع چرک و منشأ میکروبی است، ادامه داد: بخش دیگری از آبسه را در ناحیه دهان ناشی از عفونت های بافت های نگهدارنده دندان تقسیم بندی می كنیم. مجموعه لثه و ریشه كه دندان را به استخوان فك متصل می كند، به دنبال عدم رعایت بهداشت، فرد را وارد پروسه آبسه دندان می كند و این دو مورد از شایعترین عفونت‌های ناحیه دهان هستند.
این دندان پزشک تصریح کرد:  پوسیدگی دندان و بیماری لثه عامل شایعترین عفونت های تجربه شده توسط بشر هستند. البته در كنار این ها ما آبسه های غیر دندانی هم داریم كه علت تشكیل آبسه كه در دهان، فك و صورت است، در مجاورت ارگان های اطراف فك و دهان است. مثلا از سینوس عفونت به دندان منتقل می شود. گاه این عفونت ها سیستم متابولیك بدن را به هم می ریزد كه این موارد اوژانس محسوب می شود و باید مراجعه به دندانپزشك صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که لازم است عفونت ها را جدی بگیریم، در توضیح عارضه ای که ممکن است عفونت دندان عقل به دنبال داشته باشد، گفت: این عفونت ممكن است به عقب تر یعنی فضای حلق برود یا به سمت پایین تر یعنی كف دهان و حتی به مدیاستین و قفسه صدری بیمار هم برسد.
هوشمند متذکر شد: همواره تاکید بر مقدم شمردن پیشگیری است. گاه برخی بیماری ها شرایط مستعدتر می كند؛ ضمن این که برخی عادات نادرست بهداشتی و تغذیه ای، شرایط را برای بیماری لثه فراهم می كند.
هوشمند در بخش دیگری از سخنان خود اشاره به پیوره داشت و گفت: پیوره به عفونت سنوج نگهدارنده دندانی گفته می شود و علت اصلی آن، تجمع پلاك میكروبی در ناحیه حاشیه شیار لثه است. با تشکیل پلاک میکروبی در این ناحیه، درگیری میكروارگانیسم ها در ناحیه و استفاده آنها از مواد غذایی كه هم از شیار لثه وارد می شود و هم در محیط دهان وجود دارد، باعث رشد و تكثیر میكروارگانیسم ها می شود.
وی ادامه داد: با تکثیر میکروارگانیسم ها، الیافی که باعث چسبیدن دندان به لثه می شود، سست شده و به مرور زمان و به دنبال تشکیل کیسه ای در محل، لثه از دندان جدا می شود. به توجه به این که اکسیژنی به این کیسه نمی رسد، میكروارگانیسم های بی هوازی رشد می كنند و محصولات آنها استخوان فك را تخریب می كند.
این دندانپزشک در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مهم ترین علل زمینه ای در ابتلا به بیماری های دهان و دندان چیست، نقص ایمنی را عمده ترین دلیل برشمرد و افزود: استعمال دخانیات و مصرف الکل، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و میکروبی را افزایش می دهد. البته دسته سومی در كشور ما وجود دارد بیماری دیابت است به خصوص نوع دو.
هوشمند با تاکید بر این که افراد دیابتی مستعد آبسه های متعدد لثه و اطراف دندان و حتی نوك ریشه هستند، متذکر شد: این افراد باید توجه كنند و كنترل متابولیكی قندخونشان خوب باشد ،زیرا هم عفونت لثه باعث عدم كنترل دیابت و همچنین بیماری دیابت باعث عفونتهای لثه و دهان می شود.
وی در پایان با بیان این که اضافه وزن به عنوان معصل اصلی در حوزه سلامت بسیاری از کشورها مطرح است، تصریح کرد: چاقی در آینده از نظر فیزیوپاتولوژی یا آسیب شناسی می تواند زمینه ساز دیابت باشد، اما چاقی می تواند مقداری هم باعث عدم تعادل در سیستم ایمنی شود و فرد را مستعد عفونت ها كند. پس هر فرد می تواند با تهیه مسواك، آموزش صحیح مسواك زدن به سلامت دهان و دندان خود كمك كند.
این دندانپزشک همچنین با تاکید بر این که خود درمانی در آبسه ممنوع است، اذعان داشت: خودمراقبتی برای پیشگیری توصیه می شود. افرادی که از آبسه رنج می برند، باید مراجعه به دندانپزشك داشته باشند. اگر لازم است برش در محل انجام شود و تخلیه صورت گیرد. گاه پالپ تراپی انجام است و گاهی دندان فرد باید كشیده شود. بیمار اگر علائم عمومی دارد مثلا تورم غدد لنفاوی دارد طوری كه تنفس فرد را مشكل می كند، تورم ایجاد شود مثلا در زاویه فك، یا گونه ها، ناحیه تحت فكی، ناحیه زیر چانه ای، باید به دندانپزشك مراجعه نماید. با دیدن علائمی مانند تب، لزر، تورم غدد لنفاوی، ناخوشی، بالا آمدن كف دهان كه تنفس را مشكل نماید یا اگر صدا تغییر كرد باید به پزشك متخصص مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha