دكتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم افتتاح پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت در نشستی با خبرنگاران بر نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی مفاهیم و موضوعات سلامت تاكید كرد و گفت: مطالعات انجام شده توسط كمیته اخلاق پزشكی یكی از دانشگاه‌های علوم پزشكی در زمینه اطلاعات و ارتباطات رسانه‌ای، حاكی از آن است كه مردم حدود 40 درصد اطلاعات پزشكی خود را از طریق پزشكان،‌ حدود 40 درصد اطلاعات را از رسانه‌های تصویری و 20 درصد دیگر را از طریق رسانه‌های مكتوب دریافت می‌كنند. در مجموع مردم حدود 60 درصد اطلاعات سلامت را از رسانه‌ها دریافت می‌كنند.

رسانه‌ها؛ منبع60 درصد اطلاعات سلامت مردم /راه‌اندازی رشته ژورنالیسم پزشكی

وی ادامه داد: این مطالعه نشان داده كه دانشجویان نیز 85 درصد اطلاعات علمی مربوط به سلامت را از رسانه‌ها دریافت می‌كنند. به این ترتیب باید از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی صحیح حداكثر استفاده را كرد. از طرف دیگر 18 درصد اطلاعات مربوط به سلامت كه در رسانه‌ها منتشر می‌شود از اساس اشتباه هستند. در این زمینه رویه وزارت بهداشت آن است كه اطلاعات به نتیجه رسیده را در اختیار خبرنگاران قرار دهد. از طرف دیگر ما هم ممكن است در نتیجه گیری‌هایمان اشتباه داشته باشیم. باید شجاعت اعلام این موارد را نیز داشته باشیم و مطالب صحیح را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

دستجردی با تاكید بر لزوم راه‌اندازی رشته ژورنالیسم پزشكی به عنوان رشته‌های وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اهمیت مبحث سلامت، وزارت بهداشت برای راه‌اندازی این رشته برنامه‌های وسیعی دارد. باید حوزه سلامت از خبرنگاران متخصص برخوردار باشد. می‌توان در این زمینه در استانهایی كه امكان ایجاد این رشته را دارند، به صورت گسترده اقداماتی را انجام داد هر چند كه اكنون نیز به صورت محدود به این موضوع توجه شده است. خبرنگاران حوزه سلامت باید اولین ورودی‌های این رشته باشند.

وی از اقدامات در دست انجام برای استقرار بسته پزشك خانواده ده نفره شامل كاردان بهداشت محیط، لیسانس روانشناسی، لیسانس تغذیه، پزشك عمومی و ... خبر داد و گفت:‌ بنابر آن است كه پزشك خانواده شهری تا پایان امسال در سه استان كشور كامل شود.

دستجردی با اشاره به بار بیماری‌های قلبی و حوادث ترافیكی به عنوان اولین و دومین عامل مرگ و میر در كشور افزود: بر این اساس باید تغییرات لازم در شیوه زندگی مردم صورت گیرد. در حال حاضر به دلیل حوادث ناشی از عوامل ترافیكی و جاده‌ای و به دنبال آن شمار مصدومان ترافیكی، در بخش‌های ICU دیگر جای بیماران غیرتصادفی نیست. اگر تغییری در شیوه زندگی مردم اتفاق نیفتد هرچند كه بخش ICU و بیمارستان احداث شود باز هم پاسخگوی گرفتاری‌ها نخواهد بود.

وی در ادامه به پاندمی آنفلوآنزای نوع A در دنیا از سال گذشته اشاره كرد و گفت: در این زمینه نیز بسیار خوب عمل شد. آمارهای سازمان بهداشت جهانی در رابطه با مرگ و میر این بیماری 2 تا 5/14 در میلیون نفر جمعیت بود و مرگ و میر در ایران كمترین میزان یعنی 2 در میلیون نفر جمعیت را شامل شد. این در حالی است كه در مقایسه با كشورهای پیشرفته از امكانات كمتری برخوردار بودیم. نقش رسانه‌ها در این زمینه نیز بسیار پررنگ بود؛ به طوری كه اطلاع رسانی در زمینه رعایت نكات بهداشتی، كاهش 50 تا 60 درصدی بروز موارد این بیماری را سبب شد.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به تغییر هرچند سال یكبار كتب علمی گفت: علت این تغییرات آن است كه علوم تجربی ابطال پذیرند. با توجه به اینكه مطالب مربوط به سلامت از بسیاری سایت‌ها گرفته می‌شود كه نتیجه پژوهش‌های مختلف است، باید دقت لازم در ارسال این مطالب صورت گیرد. مطالب علمی باید از كانال‌های تایید شده تهیه شوند؛ چرا كه برخی از پژوهش‌های دنیا بر مبنای تجاری سازی است و پشت پرده بسیاری از داروها و مسائل علمی كارترهای بین‌المللی قرار دارند. بنابراین باید مراقب بود كه درگیر چنین بحث‌هایی نشد.

وزیر بهداشت در ادامه رسانه‌ها را دانشگاه‌های عمومی عنوان كرد و گفت: رسانه‌ها در شكل گیری افكار عمومی نقش ویژه‌ای دارند. با توجه به گستردگی مسئله سلامت رسانه‌ها به عنوان بازوان وزارت بهداشت در اطلاع رسانی از اهمیت زیادی برخوردارند و باید موانع این مسیر رفع شود تا حركت به سمت افق‌های گسترده‌تر پیش رود.

دكتر حسن آقاجانی، مدیركل دفتر وزارتی و روابط عمومی وزارت بهداشت نیز سلامت را بحثی فراگیر عنوان كرد كه افراد در طول زندگی خود با آن در ارتباط هستند و گفت: این در حالی است كه تنها 25 درصد عوامل موثر بر سلامت با وزارت بهداشت و 75 درصد این عوامل از تكالیف وزارت بهداشت خارج است.

وی با اشاره به جمعیت جوان كشور افزود: این جمعیت جوان به تدریج به سمت مسن شدن در حركت است و طبیعتا در برهه‌ای از زمان با بیماری‌های سنین میانسالی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و ... روبرو می‌شویم. بنابراین لازم است كه از اكنون در زمینه پیشگیری از این بیماری‌ها و چگونگی مواجهه با این بیماری‌ها بسترسازی‌های لازم صورت گیرد.

دكتر سیدحمید حسینی، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه وزیر بهداشت در زمینه اطلاع رسانی سلامت، گفت: نگاه ما به حوزه سلامت نگاه تجاری، بازرگانی و ... نیست بلكه نگرش به این حوزه صرفا از بعد سلامت است. از آنجا كه خلاء یك مرجع رسمی خبر در حوزه سلامت احساس می‌شد برای ایجاد سایتی خبری در وزارتخانه اقدام شد تا در كنار دیگر خبرگزاری‌ها در جهت فرهنگ‌سازی سلامت تلاش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha