شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 201605

غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد و به آسمان شهر برگشت. روز گذشته با وجود تعطیلی، شاخص کیفیت هوای شهر روی عدد ١٥٣ ایستاد و یکی از بدترین روزهای تهران به لحاظ کیفیت هوا را ثبت کرد. دیروز ششمین روز در سال ٩٥ بود که هوای تهران ناسالم برای همه شهروندان به ثبت رسید. پیش از این بدترین روز تهران به لحاظ آلودگی هوا در ٢٣ آبان ماه بود که شاخص کیفیت عدد ١٥٦ بود. پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حکایت از آن دارد که این وضعیت امروز هم ادامه خواهد داشت و به همین دلیل همه پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران امروز تعطیل خواهند بود.

غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد

سلامت نیوز:  غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد و به آسمان شهر برگشت. روز گذشته با وجود تعطیلی، شاخص کیفیت هوای شهر روی عدد ١٥٣ ایستاد و یکی از بدترین روزهای تهران به لحاظ کیفیت هوا را ثبت کرد. دیروز ششمین روز در سال ٩٥ بود که هوای تهران ناسالم برای همه شهروندان به ثبت رسید. پیش از این بدترین روز تهران به لحاظ آلودگی هوا در ٢٣ آبان ماه بود که شاخص کیفیت عدد ١٥٦ بود. پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حکایت از آن دارد که این وضعیت امروز هم ادامه خواهد داشت و به همین دلیل همه پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران امروز تعطیل خواهند بود.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: این فصل، فصل آلودگی هوا و وارونگی است و مشکل آلودگی شدید هوا نه‌فقط در تهران که در بسیاری از کلان‌شهرهای دیگر هم وجود دارد. به گفته مدیر پیش‌‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور به دلیل پایداری وضعیت هوا، شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، اراک و مشهد هم امروز وضعیتی آلوده دارند.


احد وظیفه، مدیر پیش‌‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور، دراین‌باره به ایسنا گفت:‌ طبق گزارش سامانه‌های سنجش آلودگی، میانگین ٢٤ ساعت گذشته شاخص کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران در ساعت هشت صبح جمعه ١٥٢ بوده است، این وضعیت کم‌و‌بیش در غالب کلان‌شهرهای بزرگ و صنعتی مانند کرج، اصفهان، اراک، مشهد و تبریز نیز حاکم است که با توجه به حاکم‌بودن شرایط پایداری نسبی تا روز شنبه، انتظار می‌رود شرایط نامطلوب کیفیت هوا در روز جمعه تداوم و افزایش غلظت آلاینده‌ها و ناسالم‌بودن هوا برای تمام گروه‌های سنی در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران، البرز، اصفهان و مشهد در روزهای جمعه و شنبه ادامه داشته باشد.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با شروع بارندگی در روز شنبه به‌تدریج کیفیت هوا به شرایط مطلوب بازگردد، اظهار کرد:‌ از بعدازظهر شنبه با ورود سامانه‌ای بارشی از سمت غرب، بارش باران و برف و گاهی نیز وزش باد در استان‌های غربی و دامنه‌های زاگرس مرکزی آغاز خواهد شد و در روز یکشنبه گستره آن علاوه بر این مناطق، جنوب غرب، شمال غرب، استان‌های واقع در جنوب البرز مرکزی و سواحل مرکزی و غربی دریای خزر را نیز دربر خواهد گرفت.
بااین‌حال او توصیه کرده است در این مدت شهروندان تا حد امکان از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و افراد آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی از تردد غیرضروری در فضای خیابان‌ها خودداری کنند. درهمین‌حال معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم گفته است:‌ به دلیل افزایش آلاینده‌ها در هوای پایتخت، امروز شنبه آرم طرح ترافیک روزانه به فروش نمی‌رسد. مازیار حسینی با تأکید بر اهمیت سلامت شهروندان گفت: با بررسی وضعیت آلاینده‌ها و میزان آلودگی هوای تهران درباره فروش یا عدم فروش آرم طرح ترافیک روزانه برای سایر روزهای هفته، متعاقبا تصمیم‌گیری شده و نتایج آن به شهروندان اعلام خواهد شد. در اقدامی دیگر به دلیل آلودگی هوا، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و بخش‌های رودهن، لواسان و رودبار قصران امروز تعطیل خواهد بود. روابط عمومی آموزش‌و‌پرورش شهر تهران دراین‌باره اعلام کرد: به دلیل آلودگی هوا، تمام پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی شهر تهران فردا شنبه چهارم دی ماه تعطیل است. همچنین زنگ ورزش مدارس دوره متوسطه اول و دوم نیز امروز برگزار نمی‌شود. این اقدام بر اساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، گرفته شده است.


در همین حال مدیرکل واحد صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران از لزوم جمع‌آوری و ساماندهی فروشندگان دستی مجوز ورود به طرح ترافیک از سوی پلیس خبر داد. مصطفی قنبر‌نژاد، درباره فروشندگان آرم‌های طرح ترافیک روزانه گفت: افرادی که در مبادی ورودی طرح ترافیک، آرم می‌فروشند، هیچ‌گونه وابستگی به شهرداری تهران نداشته و باید پلیس راهور یا نیروی انتظامی با آنها برخورد کند.

وی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند، می‌توانند به شماره #١٣٧* پیامک زده و مجوز روزانه ورود به طرح ترافیک دریافت کنند و دیگر نیازی به خرید از این افراد نیست، گفت: متأسفانه با اینکه تعرفه خرید آرم‌های روزانه بنا به ساعت ورود به طرح مشخص است؛ اما این افراد تعرفه‌های متعددی را از مردم دریافت کرده و بر‌‌اساس‌این شاهد دریافت شکایات مردمی در این زمینه هستیم. مدیر واحد صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه گزارش تخلفات این افراد به پلیس راهور ارسال شده است و امیدواریم این افراد به وسیله پلیس ساماندهی یا جمع‌آوری شوند، گفت: مردم نیز نباید از این افراد در‌صورتی‌که می‌توانند به‌راحتی با واردکردن یک کد، آرم ورود به محدوده طرح ترافیک را خریداری کنند، اعتماد کرده و از آنها طرح ترافیک بخرند.


در روزهای گذشته نه‌فقط در ایران که در بسیاری از کلان‌شهرهای کشورهای دیگر مانند لندن، پاریس، پکن و شهرهای دیگر جهان وقوع پدیده وارونگی باعث افزایش آلاینده‌های موجود در هوا و تشدید آلودگی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha