لبخند ‌هالیوودی و اصلاح خط لبخند ترفندی است كه طی سال‌های اخیر كلینیك‌ها و مطب‌های دندانپزشكی بسیاری با تكیه بر آن برای خودشان مشتری جمع می‌كنند.

تجارت پنهان شرکت‌های دندانپزشکی با لبخند هالیوودی!

سلامت نیوز: لبخند ‌هالیوودی و اصلاح خط لبخند ترفندی است كه طی سال‌های اخیر كلینیك‌ها و مطب‌های دندانپزشكی بسیاری با تكیه بر آن برای خودشان مشتری جمع می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: لبخند ‌هالیوودی و اصلاح خط لبخند ترفندی است كه طی سال‌های اخیر كلینیك‌ها و مطب‌های دندانپزشكی بسیاری با تكیه بر آن برای خودشان مشتری جمع می‌كنند. این در حالی است كه خیلی وقت‌ها درمان‌های صورت گرفته برای اصلاح خط لبخند و شبیه‌شدن خندیدن ما به‌هالیوودی‌ها یك فریب تبلیغاتی برای جذب مشتری بیشتر است و گاهی وقت‌ها حتی منجر به آسیب به دندان و لثه افرادی می‌شود كه در سراب لبخند ‌هالیوودی میلیو‌ن‌ها تومان هزینه پرداخت كرده‌اند و جیب كمپانی‌های خارجی وارد كننده مواد و تجهیزات پزشكی را چاق كرده‌اند.
 
كمپانی‌های تولید‌كننده مواد و تجهیزات پزشكی در كمین سلامت مردم ما نشسته‌اند و از طریق ارتباطات پنهانی با پزشكان در قالب برگزاری كلاس‌های آموزشی، تورهای خارجی یا پورسانت به ازای خرید و استفاده از تجهیزات پزشكی همچون ایمپلنت برخی پزشكان را نمك‌گیر می‌كنند تا در سایه تغییرات جدی در سبك زندگی و گرایش افراطی جوانان ایرانی به تعریف ‌هالیوودی از زیبایی، درآمدهای نجومی كسب كنند. در این بین سازمان‌های ناظری همچون سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هم انگار آنقدر در دعواهای زرگری برای لاپوشانی كم‌كاری‌ها و اشتباهات خود درگیرند كه اصلاً حواسشان نیست، خیلی از افراد در جامعه هستند كه با صرفنظر از بسیاری هزینه‌های ضروری زندگی، خود را به دست كلینیك‌هایی می‌سپارند كه قرار است برایشان زیبایی ‌هالیوودی به ارمغان بیاورند یا حاضرند با استفاده از خمیر دندان‌های گرانقیمتی كه حالا حتی زنانه و مردانه‌شان آمده سلامت دندانشان را قربانی سفید شدن آن بكنند.
 
تجارت با آموزش
شركت‌های تولیدكننده تجهیزات و مواد دندانپزشكی در كشور ما بی‌هیچ ضابطه‌ای فعالند. آنطور كه باقر شهنی‌زاده، رئیس انجمن دندانپزشكان عمومی ایران می‌گوید برخی شركت‌های تجهیزات دندانپزشكی به بهانه معرفی كالای خود، كلاس‌های آموزشی برگزار می‌كنند. به طور مثال شركتی ایمپلنت یا كامپوزیت وارد كرده و به بهانه معرفی این كالا دوره‌ای هم برای دندانپزشكان برگزار می‌كند و مدرك هم می‌دهد و این دندانپزشك با همین مدرك شروع به انجام این كارهای تخصصی می‌كند و هیچ نظارتی هم بر كار این شركت‌ها نیست. این در حالی است كه شركت‌های تجاری نباید به بهانه معرفی كالایشان وارد كار آموزش بشوند و آموزش باید از طریق مجاری قابل قبولی مانند انجمن‌ها و تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود.
 
لبخند‌ هالیوودی به قیمت عوارض ماندگار
شهنی‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت و درمانی بودن اصلاح خط لبخند و لبخند‌ هالیوودی یا تبلیغاتی و غیر واقعی بودن آن می‌گوید: برخی كارهای زیبایی در دندانپزشكی هست كه كاربرد درمانی هم دارد. به طور نمونه اگر دندان‌ها در هم فرو رفته باشند یا فك‌ها به گونه‌ای قرار گرفته باشند كه فرد سیستم جویدن مناسبی نداشته باشد، بدیهی است كه اینجا كارهایی نظیر ارتودنسی و ایمپلنت و دیگر روش‌ها علاوه بر اینكه به زیبایی و اصلاح خط لبخند منجر می‌شود، به درمان مشكلات جویدن فرد هم منجر خواهد شد، اما خیلی وقت‌ها هم این كارها ضرورت درمانی ندارد و تنها به خاطر زیبایی است. به طور نمونه افرادی كه هنگام خندیدن بخش زیادی از لثه‌هایشان دیده می‌شود و طی جراحی بخشی از لثه یا استخوان آنها را بر می‌دارند و سپس روی دندان‌هایشان لمینت می‌گذارند كه ممكن است منجر به زیبایی شود، اما عوارض خاص خود را دارد.
 
لبخند ‌هالیوودی برای فرهنگ‌ هالیوودی
دكتر پیام آتش رزم هم در پاسخ به سؤالی درباره واقعی یا تبلیغاتی بودن موضوعاتی مانند اصلاح خط لبخند و لبخند ‌هالیوودی تصریح می‌كند: بخش عمده این ادعاها تبلیغات است. بنا به تأكید وی فرهنگ ما ‌هالیوودی نیست كه بنا باشد لبخندمان‌ هالیوودی باشد و دندانی كه سالم است و مشكلی ندارد برای چه باید روكش یا با روش‌های مختلف سفید شود. روكش مخصوص دندانی است كه عصب‌كشی شده یا اگر دندان فردی به خاطر نژادش تیره است و مشكلی ندارد، چرا باید به سراغ روش‌هایی برای سفید كردن دندانش برود كه ممكن است برایش مشكل ایجاد كند. این متخصص پروتزهای دندانی می‌افزاید: برای روكش كردن دندان‌ها را می‌تراشند كه تبعاتی دارد و دندان روكش شده هرگز مانند دندان طبیعی نیست و تمیز كردن و پاكیزگی آن مشكلاتی را برای فرد ایجاد می‌كند. بنابراین به نظر من چنین ادعاهایی بیشتر تبلیغات تجاری است و نه فقط تأثیری در سلامت دهان و دندان ندارد، بلكه خیلی وقت‌ها با عوارضی همراه است. به گفته وی عمر یك روكش دندانی از پنج تا شش سال آغاز می‌شود، اما بسته به شرایط ممكن است تا 30 سال هم در دهان یك فرد باقی بماند. دبیر علمی یازدهمین كنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشكان عمومی ایران در واكنش به اینكه برخی افراد به راحتی از دندان‌های كرسی خود می‌گذرند، اما حاضرند برای داشتن دندان‌های زیبا در جلوی صورت هزینه‌های كلانی بدهند، می‌گوید: بله ما با این مسئله مواجهیم در حالی كه دندان‌های عقب نقش مهمی در جویدن و سلامتی افراد دارند.

وی با اشاره به تب بالای ایمپلنت در كشور می‌افزاید: حتی در كشوری مثل امریكا حداكثر ۱۰ درصد مردم می‌توانند این نوع پروتز را انجام دهند و دلیل ندارد هر بیمار بی‌دندان برای دندان‌دار شدن از ایمپلنت استفاده كند هر چند كارایی ایمپلنت‌ها بیشتر است.
تبلیغات داشتن دندان‌های سفید برای فروش خمیر دندان‌های سفید كننده و حتی نوع تازه این خمیر دندان‌ها كه زنانه و مردانه دارد نیز موضوع دیگری است كه دكتر لیلا عطایی درباره آنها اینگونه توضیح می‌دهد:‌خمیردندان‌هایی كه ادعا می‌شود سفیدكننده است حتی در برخی موارد باعث حساس كردن دندان‌ها می‌شود، به صورتی ‌كه در برخی موارد، آسیب‌های طولانی مدت را به دندان‌های افراد وارد كرده است.
 
تجدید نظر در فرهنگ‌سازی
در كنار تمام اینها همچنان همه ما چه در سطح شهر و چه در فضای مجازی با تبلیغاتی مواجهیم كه به ما القا می‌كند اگر كمی دندان‌هایمان نامرتب است یا كمی رنگش تیره، زیبا نیستیم و برای زیبا شدن باید شبیه بازیگران ‌هالیوودی شویم. این تبلیغات زمانی اثرگذارتر می‌شود كه بسیاری از چهره‌های سرشناس ایرانی هم مشتری پر و پا قرص این كلینیك‌ها هستند. همه این مسائل بیانگر این است كه علاوه بر نظارت باید در فرهنگ‌سازی هم تجدید نظر كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha