مصرف دخانیات، افزایش سن و مصرف برخی از داروها در دوران كودكی نیز موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.شدت لكه‌های قهوه‌ای با افزایش مقدار فلوراید آب آشامیدنی افزایش می‌یابد.

میزان بالای فلوراید در آب موجب قهوه‌ای و شكننده شدن دندانها می‌شود

یك دندانپزشك گفت: میزان بالای فلوراید در آب موجب تغییر رنگ و شكننده شدن دندانها می‌شود.

دكتر پردیس مسنن مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه عوامل دیگری از قبیل نژاد، مصرف دخانیات، افزایش سن و مصرف برخی از داروها در دوران كودكی نیز موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود، افزود: شدت لكه‌های قهوه‌ای با افزایش مقدار فلوراید آب آشامیدنی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این بیماری در واقع نوعی نقص در تشكیل مینای دندان است كه به‌علت اختلال در كار سلولهای آملوپلاست در خلال شكل‌گیری دندان‌ها ایجاد می‌شود.

مسنن مظفری اظهار داشت: بالا رفتن میزان فلوراید در آب آشامیدنی، عمل آهكی شدن مینای دندان‌ها را دچار اختلال می‌كند و باعث تغییر رنگ دندانها به صورت خطی یا خالهای قهوه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینكه مقدار یك pmm فلوراید در آب برای رشد ونمو، استحكام و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها لازم است، تصریح كرد: در صورتی كه مقدار فلوراید در آب به بیش از دو تا چهار pmm برسد اثرات نامطلوبی را بر روی دندان‌ها خواهد گذاشت.

مسنن مظفری با ذكر اینكه استفاده از روش‌های سفیدكنندگی می‌تواند این مشكل را رفع كند، خاطرنشان كرد: به‌علت خاصیت سوزانندگی این مواد بر روی لثه و دندانها، بهتر است تحت نظر مستقیم دندانپزشك استفاده شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha