محققان دانشگاه برمینگهام درحال ساخت نوعی کپسول هوشمند هستند که امکان تحویل خودکار انسولین به بدن بیماران دیابتی را فراهم می‌کند.

پایان دوران سوزن های دردناک دیابت فرا می رسد

سلامت نیوز: محققان دانشگاه برمینگهام درحال ساخت نوعی کپسول هوشمند هستند که امکان تحویل خودکار انسولین به بدن بیماران دیابتی را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این کپسول هوشمند در بدن بیمار حرکت می‌کند و هرجا به سطح بالای قندخون برخورد کند، مقدارمناسبی انسولین در بدن آزاد می‌کند.


به گزارش گاردین،محققان انگلیسی مولکول‌هایی را شناسایی کرده‌اند که توانایی اتصال به قند را دارند. این مولکول‌ها برای ساخت پوسته کپسول کاربرد دارند. زمانی که کپسول در محیط قندی قرار می‌گیرد، به دلیل پیوند این مولکول‌ها با قند، ساختار پوسته آن متلاشی شده و انسولین آزاد می‌شود. بدین ترتیب کافی است هرچند هفته یکی از این کپسول‌ها به بدن بیمار تزریق شود.


به گفته محققان نمونه اولیه این کپسول‌ها ظرف پنج سال آینده برای آزمایشات حیوانی آماده می‌شود.
هزینه انجام این تحقیقات توسط یک موسسه خیریه موسوم به Juvenile Diabetes and Research Foundation که در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به دیابت فعال است، تامین می‌شود.


در حال حاضر مبتلایان به دیابت نوع یک باید روزانه چندین بار میزان قندخون خود را کنترل کرده و در صورت لزوم انسولین تزریق کنند. انجام این کار، بسیار زمانگیر است و برای کودکان مبتلا به دیابت نوع یک امری دشوار است که اغلب به درستی انجام نمی‌شود.


دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌های عصر حاضر است و محققان سراسر جهان به دنبال راهکاری برای درمان این بیماری هستند. در ماه ژانویه نیز محققان آمریکایی در دانشگاه هاروارد و MIT اعلام کردند که توانسته‌اند این بیماری را در موش‌ها برای چندماه خاموش کنند و امیدوارند که بتوانند در بدن انسان این مدت را به چند سال برسانند. برای این منظور میلیون‌ها سلول سازنده انسولین را در آزمایشگاه تولید کرده و سپس آن را به بدن موش‌ها تزریق کرده‌اند.
محققان امیدوارند این شیوه در بدن انسان کارآیی بیشتری داشته و بتواند زمینه‌ساز درمان دائمی دیابت شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha