در فصول سردسال، نوعی سرفه مداوم و طولانی‌مدت، مشکل شایع بویژه درمیان کودکان است. بسیاری از افراد، دچار سرفه‌هایی با صداهای ناهنجار می‌شوند که با گرفتگی ساده بینی آغاز شده است. در بسیاری موارد، این سرفه‌ها یک عفونت ویروسی است، اما مهم است که علت بروز این سرفه‌ها را بدانیم.

چرا سرفه‌های زمستانی تمام نمی‌شود؟

سلامت نیوز: در فصول سردسال، نوعی سرفه مداوم و طولانی‌مدت، مشکل شایع بویژه درمیان کودکان است. بسیاری از افراد، دچار سرفه‌هایی با صداهای ناهنجار می‌شوند که با گرفتگی ساده بینی آغاز شده است. در بسیاری موارد، این سرفه‌ها یک عفونت ویروسی است، اما مهم است که علت بروز این سرفه‌ها را بدانیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، سرفه به خودی خود یک بیماری نیست بلکه واکنش بدن به تحریک قفسه سینه یا شش‌هاست. پزشکان می‌گویند، متوسط طول مدت سرفه در یک عفونت ویروسی معمولی 18 روز است. سرفه‌های مرطوب، نگران‌کننده‌تر از سرفه‌های خشک بویژه در کودکان هستند. به گفته کارشناسان، بیش از 90 درصد سرفه‌های مداوم، به دلیل عواملی ایجاد می‌شوند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. در غیر این صورت، سرفه می‌تواند نگران‌کننده و ناشی از سل، ذات‌الریه، انسداد مزمن ریوی یا حتی سرطان شش باشد.

علت‌های سرفه مزمن

برونشیت: سرفه ناشی از برونشیت،‌ سرفه مرطوب و معمولا با خلط تیره رنگ است، به این معنا که عفونت، باکتریایی است نه ویروسی،‌ اما با تغییر طبیعت بیماری‌ها در زمستان برونشیت گاه می‌تواند ویروسی باشد. وقتی عفونت ویروسی است، آنتی‌بیوتیک‌ها فقط پلاسبو (دارونما) هستند. بنابراین جز در صورت تجویز پزشک از مصرف آنها اجتناب کنید. در کودکان، سرفه مرطوبی که بیش از دو هفته طول می‌کشد، برونشیت باکتریایی است و با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

رفلاکس اسیدی: معمول‌ترین علت سرفه مزمن، رفلاکس اسیدی است. اسید معده‌ای که وارد مری می‌شود و به حنجره یا جعبه صدا می‌رسد، تحریک‌کننده سرفه خشک است. این سرفه‌ها معمولا بعد از صرف غذا ایجادمی شوند و شب یا در حالت درازکش شدت پیدا می‌کنند.

آسم: در بیماری آسم، تنگ شدن مجاری تنفسی باعث خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود و سرفه خشک را به دنبال دارد. بنابراین آسم عامل سرفه‌های خشکی است که بیش از سه هفته به طول می‌انجامند و با تنگی نفس همراه هستند.

شربت‌ها و داروها سرفه را درمان نمی‌کنند

کارشناسان مرکز خدمات ملی سلامت انگلستان می‌گویند، شواهدی نداریم که نشان بدهد شربت‌های سرفه موثر هستند یا از طول دوره بیماری می‌کاهند، هرچند این شربت‌ها به دلیل داشتن پاراستامول، سردرد و خارش گلو را کاهش می‌دهند. به گفته این کارشناسان، راه سریعی برای درمان سرفه‌هایی که عامل آنها عفونت ویروسی است، وجود ندارد. این سرفه‌ها فقط زمانی از بین می‌روند که سیستم ایمنی بدن، ویروس‌ها را از بین ببرد. اگر می‌خواهید زودتر از شر این سرفه‌ها خلاص شوید، خوردن چای عسل و زنجبیل و خواب و استراحت کافی، بهترین راه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha