مرگ قوهای فریادكش تالاب فریدونكنار مازندران، ‌پای نمونه‌برداران دامپزشكی را بر سر لاشه‌ها باز كرد تا علت مرگ قوها را مشخص كنند.

علت مرگ قوهای فریدونكنار در دست بررسی است

سلامت نیوز: مرگ قوهای فریادكش تالاب فریدونكنار مازندران، ‌پای نمونه‌برداران دامپزشكی را بر سر لاشه‌ها باز كرد تا علت مرگ قوها را مشخص كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، آخر هفته گذشته، حدود ١٠ تا ١٥ قوی فریادكش كه همه ساله زمستان‌ها، ‌تالاب فریدونكنار را برای گذران فصل سرما انتخاب می‌كنند، ‌ناگهان از بین رفتند. ماموران حفاظت محیط زیست كه در حین گشت‌زنی در منطقه با آنها برخورد كرده ‌بودند، ‌لاشه‌ها را به دامپزشكی تحویل دادند تا بعد از بررسی نمونه‌های برداشته شده از خون پرندگان توسط دامپزشكی علت مرگ آنها مشخص شود. 

رییس یگان حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص این قوها به «اعتماد» گفت: هرساله حدود ١٠ هزار قو برای گذراندن زمستان به مازندران و فریدونكنار می‌آیند و هرسال ما شاهد از بین رفتن تعدادی از آنها هستیم. امسال هم با دیدن لاشه‌های این قوها، ‌از دامپزشكی خواستیم كه روی آنها آزمایش كند و نتیجه را اعلام كند. مسلم آهنگری گفت: هنوز علت مرگ این پرندگان از سوی دامپزشكی مازندران مشخص نشده است. البته در جمعیت زیاد همیشه تلفات هست، ‌اما امسال به خاطر اینكه آنفلوآنزا هم داشتیم، دامپزشكی در سطح شهر اعلام آمادگی كرده تا هر شهروندی كه گزارش لاشه پرنده بدهد، ‌سریعا نیروهایش را اعزام كند.  او در خصوص پایش پرنده‌ها توسط نیروهای میدانی محیط زیست گفت: محیط‌بانان ما در منطقه‌ای كه قوها فرود می‌آیند دایم در حال گشت‌زنی‌اند.

این لاشه‌ها را هم محیط‌بانان پیدا كردند. روال به این شكل است كه وقتی لاشه‌ای را پیدا می‌كنند در صورت نیاز برای نمونه‌برداری به دامپزشكی می‌فرستند، در غیر این صورت لاشه را با آهك سریعا دفن بهداشتی می‌كنند.  آهنگری در خصوص امكان در دسترس بودن لاشه‌های آلوده برای مردم گفت: تمام سعی خود را مبنی بر اینكه لاشه‌ها به دست مردم نرسد كرده‌ایم، محیط‌بانان ما شبانه‌روز در جایی كه محل تجمع قوها یا پرندگان است، مستقرند. ‌اما هشدارهایی هم در خصوص اینكه اگر با لاشه برخورد كردند داشتیم. به مردم، شوراها و دیگر ارگان‌های مرتبط اعلام كرده‌ایم با توجه به شیوع آنفلوآنزا، اگر لاشه دیدید دست نزنید چون خطرناك است، دامپزشكی در این شرایط آمادگی كامل دارد تا به محض اینكه گزارش لاشه پرنده‌ای داشته باشد، سراغ آن می‌رود. 


شكار پرندگان در شرایطی كه آنفلوآنزا در تالاب‌های شمالی بیداد می‌كند، بحث دیگری است كه با وجود هشدارهای محیط زیست و دامپزشكی، ‌همچنان شاهد شكار و فروش پرنده در بازارهای شهرهای ساحلی هستیم. آهنگری با اشاره به شكار در فصل بیماری، ‌گفت: سعی كردیم جلوی شكار را بگیریم تا حد زیادی هم موفق شده‌ایم. كلا پروانه‌های شكار را لغو كردیم اما همچنان شكار غیرمجاز انجام می‌شود، ماموران ما هم در حین گشت‌زنی اگر متوجه شكار غیرمجاز شوند، با آن برخورد می‌كنند. 

فروش پرندگان در بازار هم بخش دیگری از این مشكلات است، با وجود اینكه ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان، ‌در تمام طول ماه‌های سرد سال از سوی مراجع ذیربط هشدار داده شده، ‌اما همچنان گوشت این پرندگان در بازار به شكل غیرقانونی فروخته می‌شود. آهنگری با اشاره به اعمال محدودیت برای فروش پرندگان در بازار گفت: در بازار هم با فروش غیرقانونی پرندگان مشكل داریم. قرار شده با مسوولان شهرستان جلسه‌ای در این خصوص داشته باشیم و پیگیر این مساله شویم. یكی از برنامه‌های‌مان جمع كردن گوشت شكار در بازار است.  بهرامی، ‌مدیر روابط عمومی اداره كل محیط‌زیست استان مازندران نیز با اشاره به طبیعی بودن مرگ قوهای فریادكش در تالاب فریدونكنار به «اعتماد» گفت: این قوها هرساله به تالاب می‌آیند، اینكه از تعداد زیادشان، ١٢-١٠تایی هم می‌میرند، ‌اتفاق عجیبی نیست.


علت مرگ‌شان در دست بررسی است، ممكن است هر چیزی باشد. یكی می‌خورد به سیم برق، یكی از گرسنگی می‌میرد، یكی توانایی‌اش كم و ضعیف می‌شود. امسال هم بحث آنفلوآنزا بیشتر از سال‌های پیش هم مطرح شده، ممكن است از این مساله هم ناشی شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha