آمارهای رسمی در کشور، حکایت از افزایش سقط جنین طی سال‌های اخیر در کشور دارند که برخی آن را یک زنگ خطر برای جامعه پزشکی از نظر عوارض این سقط‌ها دانسته و برخی دیگر نقش آن را در سیاست‌های جمعیتی کشور پررنگ می‌دانند.

آمار‌های تکان‌دهنده از وضعیت سقط جنین غیرقانونی در ایران

سلامت نیوز: آمارهای رسمی در کشور، حکایت از افزایش سقط جنین طی سال‌های اخیر در کشور دارند که برخی آن را یک زنگ خطر برای جامعه پزشکی از نظر عوارض این سقط‌ها دانسته و برخی دیگر نقش آن را در سیاست‌های جمعیتی کشور پررنگ می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سقط جنین، به معنی از‌دست‌رفتن محصول حاملگی (جنین یا رویان)، قبل از هفته 20 بارداری است اما پزشکان، بیشتر از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه‌ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند. نکته قابل‌توجه در مورد سقط‌ها، این است که بخش زیادی از آنها به صورت غیرقانونی و زیرزمینی انجام می‌شوند. بر‌اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مراجعان و تعداد مجوزهای صادر‌شده با افزایش مواجه بوده؛ به نحوی که در 6  ماهه اول امسال، پنج هزار و 720 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که برای چهار هزار و 19 نفر از آنان مجوز صادر شد.

آمار مراجعان سقط درمانی در نیمه نخست امسال (1395)، نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 17,9 درصدی و تعداد مجوزهای صادر‌شده با رشد 14,3 درصدی روبه‌رو بوده است؛ البته این آمار فقط مربوط به آمار سقط‌ جنین‌های قانونی و سقط‌های غیرقانونی است که منجر به فوت می‌شوند اما به‌طورکلی، بنا به آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه 220 هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد. افزایش موارد سقط جنین درحالی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از آنها به ‌گمان کارشناسان، خارج از چارچوب‌های تعریف‌شده و به صورت غیرقانونی و زیرزمینی انجام می‌شوند. این سقط‌های زیرزمینی، گاهی به آن علت است که زوجی ناخواسته باردار شده‌اند، یا معلولیت فرزند، تازه در ماه‌های آخر اتفاق افتاده یا معلوم شده است یا از سر فقر و نداری کودک را نمی‌خواهند و گاهی نیز متأسفانه ارتباطات خارج از شرع و قانون است.


آموزش دهیم نوجوانان ارتباط جنسی نداشته باشند
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این رابطه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: همه‌جای دنیا حتی آنجا که ارتباط با جنس مخالف چندان مذموم نیست، آموزش‌های متعددی می‌دهند تا کودکان و نوجوانان ارتباط جنسی نداشته باشند. حبیب‌الله مسعودی‌فرید می‌افزاید: اما این آموزش‌ها در کشور ما مورد پذیرش نیست. این‌گونه آموزش‌ها باید از سوی وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش ارائه شود زیرا هم‌اکنون 95 درصد کودکان ایرانی در مدرسه‌ها تحصیل می‌کنند و می‌توان در این مقاطع تحصیلی، مباحث مربوط به بلوغ و تربیت جنسی را آموزش داد.


او خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از مواقع، کودکان و به‌ویژه نوجوانان ممکن است وارد یک رابطه عاطفی شوند؛ درحالی‌که ممکن است آسیب‌هایی برای آنها به همراه آورند. مسعودی‌فرید تأکید می‌کند: حتی اگر نرخ این آسیب‌ها پایین باشد، برای ما مهم است؛ به‌طورمثال، اگر نرخ آسیب‌های ناشی از ارتباطات غیرمتعارف بین دختر و پسر در ایران حتی پنج درصد هم باشد، برای ما خیلی حائزاهمیت بوده؛ به‌ویژه آنکه عوارض این آسیب‌ها در سنین پایین بسیار شدیدتر است. او خاطرنشان می‌کند: عوارض این‌گونه آسیب‌ها- حداقل اثرات روانی آن- در سنین پایین ممکن است سالیان سال باقی بماند. مسعودی‌فرید می‌گوید: آموزش‌های این بخش در حوزه مددکاری مدارس دیده شده اما محوریت آموزش‌ها با وزارت آموزش‌وپرورش است.


معلولیت جنین از دیگر عوامل اصلی سقط
مشکلات خانوادگی و اقتصادی، فقر، تعداد زیاد فرزندان، آموزش ناکافی و وقوع بارداری‌های ناخواسته، ازجمله عواملی هستند که زنان را به سوی سقط عمدی و غیرعمدی سوق می‌دهد. در این بین، بیماری‌های ژنتیک و معلولیت جنین، یکی از عوامل اصلی سقط جنین به شمار می‌آیند که البته درحال حاضر نیز سالانه 30 هزار کودک معلول در کشور به دنیا می‌آیند. مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: در دو سال گذشته، ‌هزار و 350 جنین معلول شناسایی شده و با هماهنگی پزشکی قانونی، سقط جنین انجام شده است. او می‌افزاید: اگر این کودکان به دنیا می‌آمدند، به‌طورمتوسط، 18 سال زندگی می‌کردند و هزینه‌های مادی و اجتماعی و خانوادگی زیادی بر جامعه تحمیل می‌شد. کورتاژ، پرعارضه‌ترین روش سقط جنین عنوان شده است که گاه ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری مانند ناباروری دائم، عفونت رحم، آسیب‌دیدن روده‌ها و خونریزی‌های شدید و حتی مرگ را در پی داشته باشد که البته اگر به صورت قانونی انجام شود، می‌توان از بسیاری عوارض جلوگیری کرد. برخی دیگر نیز تلاش می‌کنند با استفاده از طب سنتی یا داروهای غیرقانونی و خطرناک، سقط جنین را انجام دهند.


ردپای عطاری‌ها در سقط جنین‌ها
اقبال زنان به استفاده از داروهای سنتی برای سقط جنین به خاطر پیشنهاد و معرفی‌شدن این داروها از سوی اطرافیان و گاه حتی شبکه‌های اجتماعی، موجب شده که متأسفانه برخی عطاری‌ها اقدام به عرضه غیرقانونی داروهای سقط جنین کنند. امیرحسین جمشیدی، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز در این رابطه با گلایه از تخلف فراگیر عطاری‌ها در عرضه داروهای غیرمجاز سقط جنین می‌گوید: متأسفانه، یکی از تخلفات فرا‌گیری که در برخی عطاری‌ها وجود دارد، تجویز و ارائه دارو بوده که در مقوله سقط جنین نیز فراگیرتر شده است. فقط عطاری‌ها نیستند که داروهای سقط جنین را به مردم عرضه می‌کنند بلکه بازار سیاه ناصرخسرو نیز محلی برای تأمین این داروها شده است. رئیس انجمن جنین‌شناسی دراین‌باره می‌گوید: متأسفانه برخی افراد پس از گذشتن محدوده زمانی تعیین‌شده برای سقط درمانی، متوجه عارضه جنین می‌شوند و چون تاریخ دریافت مجوز سقط درمانی گذشته است، در چارچوب‌های غیرقانونی دست به سقط جنین می‌زنند. دکتر محمدمهدی آخوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌افزاید: برخی افراد داروهای سقط جنین را از ناصرخسرو یا افراد بی‌صلاحیت تهیه می‌کنند.


سقط جنین غیرقانونی در مکانی قانونی
رئیس انجمن جنین‌شناسی تصریح می‌کند: برخی زنانی که امکان سقط جنین در چارچوب قانونی را ندارند، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و سقط جنین انجام می‌شود و با نام دیگری مانند خونریزی در بیمارستان ثبت می‌شود. آخوندی درعین‌حال می‌افزاید: بسیاری از موارد سقط جنین خارج از بیمارستان‌ها انجام می‌شود و هیچ نظارتی در‌این‌زمینه انجام نمی‌شود. نگرش زنان جوان در داشتن خانواده با بعد کوچک، تأخیر در ازدواج به‌دلیل مشکلات اقتصادی،‌ گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن، جلو‌افتادن تحولات بلوغ و نیز بالارفتن متوسط سن استقلال شغلی و ازدواج، نبود هر دوی والدین در خانواده و تأثیر فیلم‌ها و عکس‌های ماهواره و اینترنت در رابطه‌های غیراخلاقی، موجب افزایش سقط‌جنین‌های غیرقانونی در مکان‌هایی دور از استاندارد پزشکی می‌شود؛ چنانکه گفته می‌شود.

حتی تا 90 درصد سقط‌ها در کشور
به صورت غیرقانونی انجام می‌گیرند. البته به‌ گمان کارشناسان، دسترسی به مجوز سقط درمانی در محدوده زمانی تعیین‌شده، بزرگ‌ترین عامل گسترش سقط‌های زیرزمینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha