دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 203716

مهم‌ترین عامل اثرگذار بر چرخه خواب و بیداری، نور خورشید است. سایر عوامل نور مصنوعی، نور منزل و نور کامپیوتر است که بر چرخه خواب و بیداری اثر دارند. همچنین ساعت غذا خوردن، فعالیت اجتماعی و سر و صدای محیط روی این چرخه تاثیرگذار است.

برای خوابتان جای تاریک را انتخاب کنید

سلامت نیوز:مهم‌ترین عامل اثرگذار بر چرخه خواب و بیداری، نور خورشید است. سایر عوامل نور مصنوعی، نور منزل و نور کامپیوتر است که بر چرخه خواب و بیداری اثر دارند. همچنین ساعت غذا خوردن، فعالیت اجتماعی و سر و صدای محیط روی این چرخه تاثیرگذار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مجاهده سلمانی فلوشیپ اختلالات خواب با بیان اینکه بدن ما در ساعاتی از شبانه‌روز برای فعالیت آماده است و ساعاتی در شبانه روز نیاز به آرامش و خواب دارد که به این مسئله، سیکل خواب و بیداری گفته می‌شود، گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار بر چرخه خواب و بیداری، نور خورشید است. سایر عوامل نور مصنوعی، نور منزل و نور کامپیوتر است که بر چرخه خواب و بیداری اثر دارند. همچنین ساعت غذا خوردن، فعالیت اجتماعی و سر و صدای محیط روی این چرخه تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه باید ساعت خواب و بیداری را تنظیم و از مصرف غذاهای حجیم و پرکالری در شب خودداری کنیم، افزود: از ۹ شب به بعد نیز باید تعداد لامپ روشن را کم کنیم. اگر فرد فعالیت بدنی سنگین می‌کند، از ۹ شب به بعد نباید فعالیت سنگین داشته باشد. همچنین مصرف نوشیدنی کافئین دار مثل چای، قهوه و نوشابه کافئین دار از ۹ شب به بعد توصیه نمی‌شود. استفاده از گوشی همراه و مطالعه در بستر نیز نباید داشته باشیم.

سلمانی در پاسخ به این سئوال که والدین در برابر نوزادی که در خواب رفتن مشکل دارد و بی‌قراری می‌کند، چه باید کنند؟، اظهار داشت: والدین باید مراقب باشند، فرزندشان به بیماری ریفلاکس مبتلا نباشد و این بیماری را در نظر داشته باشند و با پزشک مشورت کنند.

این فلوشیپ اختلالات خواب در ادامه به مصرف غذاهایی که موجب اختلال خواب می شوند اشاره و بیان کرد: غذاهای حجیم، پرکالری و پرادویه خواب را دچار اختلال می‌کند. همچنین مصرف زیاد نوشیدنی کافئین‌دار می‌تواند چنین اثری داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه چرخه خواب و بیداری در افرادی که رژیم سخت و خودسرانه می‌گیرند و زیر نظر متخصص رژیم غذایی نمی‌گیرند، دچار مشکل می‌شود، ادامه داد:  این افراد ممکن است به کم‌خوابی دچار شوند و چون رژیم غذایی‌شان خودسرانه است، احنمال دارد به کمبود برخی املاح معدنی دچار شوند. رژیم غذایی اگر با نظر متخصص تغذیه باشد، کمبودهای احتمالی شناخته می‌شود و املاح جایگزین می‌شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha