به خانواده‌هایی كه یك ریسك فاكتور دارند توصیه می‌شود كه خون بند ناف نوزاد خود را در بانك خون بند ناف ذخیره كنند.

والدین فرزندان مبتلا به تالاسمی، خون بند ناف ذخیره كنند
سلامت نیوز: مدیر بانك خون بندناف رویان گفت: به خانواده‌هایی كه فرزند مبتلا به تالاسمی دارند، توصیه می‌شود خون بند ناف فرزند دوم خون را در بانك خون ذخیره‌ كنند.

مرتضی ضرابی، در گفت‌وگو با  فارس گفت: به خانواده‌هایی كه یك ریسك فاكتور دارند توصیه می‌شود كه خون بند ناف نوزاد خود را در بانك خون بند ناف ذخیره كنند.

وی افزود: خانواده‌هایی كه یك فرزند مبتلا به تالاسمی یا سرطان دارند حتماً سعی كنند كه برای بارداری‌های دوم خون بندناف فرزند دوم را در این بانك‌ها ذخیره كنند تا بتوانند در صورت نیاز از این خون فریز شده كه حاوی سلول‌های بنیادی است برای درمان فرزندان خود استفاده كنند.

مدیر بانك خون بندناف رویان افزود: در این بانك ما به خانواده‌هایی كه ریسك فاكتورهایی مانند داشتن فرزند مبتلا به تالاسمی یا سرطان دارند تسهیلات ویژه‌ای اختصاص می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما موردهایی داشته‌ایم كه یك خانواده مبتلا به فرزند تالاسمی یا سرطان داشته‌اند كه مادر در بارداری دوم، خون بند ناف فرزند دوم را فریز كرده و هم اكنون این نمونه برای فرزند اول قابل استفاده و پیوند است.

ضرابی گفت:‌ هم اكنون خانواده‌ای در سیرجان هستند كه به علت ازدواج فامیلی فرزند اول آنها دچار مشكلاتی است كه با فریز كردن خون بند ناف فرزند دوم می‌توانند این مشكل را برطرف كنند.

وی اضافه كرد: این نمونه فریز شده به طور 100درصد برای فرزند اول قابل پیوند است و باید این پیوند در بیمارستان شریعتی انجام شود.

وی ادامه داد:‌ در ماه گذشته این بیمار سیرجانی توسط همكاران ما در بیمارستان شریعتی فریز شده ولی آنها اعلام كردند كه حال این بیمار برای انجام پیوند مساعد نیست و ما منتظر هستیم تا بیمارستان شریعتی زمان مناسب برای پیوند را اعلام كند تا این كودك 9 ساله درمان شود.

به گزارش فارس، جفت و بند ناف نوزاد از ضایعاتی است كه پس از تولد نوزاد به دور انداخته می‌شد. مطالعات كارشناسان نشان می‌دهد خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی با ارزشی است كه با قدرت تكثیر در تمام سلول‌های بدن قادر است در مواردی كه نوزاد و خانواده وی نیازمند ترمیم ارگانی باشند، مورد استفاده قرار گیرند.

این سلول‌ها برای نیازهای احتمالی آینده طفل و خانواده وی نگهداری می‌شوند و با تطابق ویژگی‌های سلولی قابل استفاده خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha