شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 203998

اگر به سیر علاقمند هستید، برای مقابله با بوی ناخوشایند آن می توانید خوردن یک سیب خام را مد نظر قرار دهید. سیب خام بوی دهان پس از خوردن سیر را خنثی می کند.

نفس خوشبو با این خوراکی‌ها

سلامت نیوز: اگر به سیر علاقمند هستید، برای مقابله با بوی ناخوشایند آن می توانید خوردن یک سیب خام را مد نظر قرار دهید. سیب خام بوی دهان پس از خوردن سیر را خنثی می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها موجب شکل گیری بوی بد دهان و نفس بدبو می شوند که از آن جمله می توان به پیاز، سیر، گوشت، قهوه، الکل، و نوشیدنی های گازدار اشاره کرد. بوی بد دهان اغلب به واسطه ترکیبات گوگردی فرار و در زمان گوارش آنها شکل می گیرد.

به گزارش "ریدرز دایجست"، دنبال نکردن یک روال مناسب بهداشت دهان و دندان نیز می تواند به ایجاد مشکل بوی بد دهان منجر شود. با این وجود، روش های طبیعی بسیاری برای بهبود بوی دهان و خوشبو کردن نفس وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

نوشیدن آب بیشتر


همه ما می دانیم که نوشیدن آب برای سلامت بدن انسان مفید است. آب، بدن را هیدارته نگه می دارد و فواید آن از تقویت سلامت مغز تا بهبود حالت کشسانی پوست را شامل می شود. همچنین، آب به عنوان یک خوشبو کننده نفس طبیعی کارایی دارد. نوشیدن آب به پاکسازی باکتری های تولیدکننده بوی بد که در دهان خشک فعالیت بیشتری دارند، کمک می کند. نوشیدن آب به میزان کافی در روز به پاکسازی باقیمانده مواد غذایی از روی زبان و دندان ها نیز کمک می کند و در نتیجه در کاهش تولید بوی بد تاثیرگذار است.

انتخاب ماست های غنی شده و سرشار از پروبیوتیک


بیشتر ماست ها حاوی برخی پروبیوتیک ها هستند. برای بهره‌مندی از فواید بیشتر در پی برچسب های غنی شده با ویتامین D و حاوی باکتری پروبیوتیک باشید. پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که به ایجاد تعادل قدرت در دهان کمک می کنند و جمعیت باکتری های خوب در برابر باکتری های بد را افزایش می دهند. جمعیت های سالم از باکتری های خوب به طور طبیعی نفس را خوشبو می کنند.

نوشیدن شیر


افزون بر ماست غنی شده، نوشیدن شیر - بدون چربی و کامل - نیز می تواند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کند. چربی شیر و محتوای آب آن در خوشبو کردن نفس به ویژه زمانی که سیر مصرف کرده باشید، نقش دارند.

نوشیدن چای سبز


پژوهش ها نشان داده اند که چای سبز حاوی پلی فنول ها است که به طور طبیعی به خوشبو کردن نفس کمک می کند. همچنین، چای سبز می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان، مقابله با برخی انواع سرطان دهان، و بهبود کاهش وزن نقش داشته باشد.

استفاده از آدامس یا خوشبوکننده های حاوی زایلیتول

آدامس های حاوی زایلیتول، یک الکل قند که باکتری ها را تغذیه نمی کند، می تواند در خوشبو کردن نفس و کاهش بوی بد دهان تاثیرگذار باشد. آدامس یا خوشبوکننده های حاوی زایلیتول می توانند پوششی لغزنده روی دندان ها و لثه ها ایجاد کنند و از این طریق باکتری ها را دور نگه دارند. زایلیتول یک ماده غذایی با گلیسمیک پایین است که پوسیدگی دندان را تقویت نمی کند.

مصرف فلفل دلمه ای قرمز خام

مواد غذایی سرشار از ویتامین C مانند فلفل دلمه ای قرمز یا کلم بروکلی گزینه خوبی برای مقابله با بوی بد دهان و خوشبو کردن نفس هستند. خوردن فلفل دلمه ای قرمز خام و بروکلی که از محتوای ویتامین C بالایی برخوردار هستند، جمعیت باکتری های تولید کننده بوی بد دهان را کاهش می دهد.

خوردن یک سیب در روز

اگر به سیر علاقمند هستید، برای مقابله با بوی ناخوشایند آن می توانید خوردن یک سیب خام را مد نظر قرار دهید. سیب خام بوی دهان پس از خوردن سیر را خنثی می کند. در حقیقت، مطالعه ای که در سال 2016 در نشریه Journal of Food Science منتشر شد، قدرت سیب خام در مقابله با بوی بد تولید شده از سیر را تایید کرد. به شرکت کنندگان در این مطالعه پس از مصرف سیر، سیب خام، کمپوت سیب و آب سیب داده شد. افرادی که سیب خام مصرف کرده بودند به طور چشمگیری کاهش بوی بد دهان طی 30 دقیقه را تجربه کردند. کاهوی خام نیز می تواند اثری مشابه به همراه داشته باشد.

استفاده گیاهان دارویی

درخت چای، آویشن، ارگانو، میخک، دارچین، و هل می توانند در کاهش بوی بد دهان موثر باشند. جویدن برگ یا غلاف این قبیل گیاهان دارویی می تواند به خوشبو شدن نفس کمک کند. گیاهان دارویی سبز باید به صورت تازه مصرف شوند زیرا نمونه های خشک شده فاقد برخی از روغن های فرار هستند. جعفری، ریحان و نعناع نیز می توانند در بهبود بوی دهان و مقابله با بوی بد کمک کنند.

درباره دهانشویه ها چطور؟

همواره نسبت به استفاده از دهانشویه های حاوی الکل هشدار داده شده است زیرا لثه ها را خشک می کنند و همچنین احتمال عفونت را افزایش می دهند. در مقابل، استفاده از محصولات طبیعی که به عنوان مثال حاوی درخت چای، میخک، هل، ارگانو یا آویشن هستند، توصیه می شود که همگی در خوشبو کردن نفس و بهبود بوی دهان نقش دارند.

چه زمانی باید بوی بد دهان را جدی بگیریم؟

اگر بوی بد دهان شما از بین نمی رود، این شرایط می تواند با مشکلات سلامت جدی‌تر در ارتباط باشد. اگر پس از اقدام های مختلف، همانند مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، همچنان با بوی بد دهان مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق آن شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha