شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 204009

خواص درمانی عسل بسیار حیرت‌انگیز است. پزشكان معتقدند عسل در درمان تعداد قابل توجهی از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سرفه، تب یونجه و آنفلوانزا موثر است.

برای رهایی از شر هلیکوباکتر، عسل بخورید

سلامت نیوز-*دکتر لادن گیاهی: خواص درمانی عسل بسیار حیرت‌انگیز است. پزشكان معتقدند عسل در درمان تعداد قابل توجهی از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سرفه، تب یونجه و آنفلوانزا موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در طب چینی از عسل برای هماهنگ کردن عمل كبد، خنثی سازی سموم و تسكین درد استفاده می‌كنند.

افزودن عسل به نوشیدنی‌های گرم به هنگام گلودرد و سرفه توصیه می‌شود. البته در طب آیورودیك هندی معتقدند كه اثرات شفابخشی عسل به دنبال حرارت دادن از بین می‌رود.

در طب چینی جهت درمان زخم‌های معده، فشار خون بالا و یبوست از عسل استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از عسل به‌طور مستقیم بر روی سوختگی‌های خفیف و جراحات استفاده نمود.


فواید خاص عسل
عسل و زخم معده

محققین به دنبال تحقیق بر روی روش سنتی طب چینی در درمان زخم معده توسط عسل دریافته‌اند این خاصیت عسل ناشی از خاصیت آنتی‌باكتریایی آن بر روی هلیكوباكترپیلوری است.

احتمالا این باکتری عامل بسیاری از زخم‌های معده است. در شرایط آزمایشگاهی اثر مهارکنندگی عسل بر هلیکوباکترپیلوری کشف شده است.

البته انجام مطالعات بیشتر بر روی افراد مبتلا به زخم معده جهت اثبات این خاصیت درمانی عسل ضروری است.


عسل و التهاب مخاط معده و دوازدهه

بسیاری از افراد مبتلا به التهاب مخاط معده و دوازدهه به دنبال مصرف عسل اعلام بهبودی کرده‌اند.

البته این مطلب هنوز از نظر كلینیكی اثبات نشده است. احتمالا خاصیت ضد باكتریایی هیدروژن پراكسید و فیتونوترینت‌های موجود در عسل مسوول ایجاد این اثرات مفید هستند.


عسل و گاستروآنتریت نوزادی

خاصیت ضد باكتریایی عسل خالص بر سالمونلا و اشرشیاكلی شناخته شده است.

مشاهده شده است که استفاده از عسل به جای شكر در مایعات خوراكی به هنگام اسهال نوزادان باعث كاهش دوره اسهال ناشی از سالمونلا و اشرشیاكلی می‌گردد.

از این‌رو عسل جایگزین مناسبی برای تامین گلوكز بدن در موارد جبران آب از دست رفته خصوصاً در كودكان است.


عسل؛‌ از بین برنده اثرات الكل

علیرغم اینكه هنوز هیچ دلیل علمی مبنی بر نقش عسل در از بین بردن اثرات الكل وجود ندارد، اما چنین تصور می‌شود كه فروكتوز موجود در عسل باعث تسریع اكسیداسیون الكل در كبد می‌شود و در نتیجه بدن سریعتر از الكل پاك می‌گردد.


عسل و بهبود زخم‌ها و سوختگی‌های خفیف

استعمال عسل بر روی زخم‌ها و سوختگی‌های خفیف و جزئی به تسریع بهبودی زخم‌ها كمك می‌كند.

عسل با جذب رطوبت از رشد باكتری‌ها در محل زخم و در نتیجه ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند.
* متخصص تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha