دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 204263

صابون از هر نوعی که باشد یکی از پر مصرف‌ترین محصولات به‌ویژه در خانه به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در سلامت ما ایفا می‌کند.شاید همین پرمصرف بودن و تقاضای زیاد برای خرید، باعث شده است كه كارخانه‌های زیادی برای تولید صابون، با یكدیگر به رقابت بپردازند. انواع و اقسام صابون در بازار موجود است و اگر كمی دقت داشته باشید می‌توانید بهترین صابون را خریداری كنید.

چطور بهترین نوع صابون را خریداری كنیم؟

سلامت نیوز: صابون از هر نوعی که باشد یکی از پر مصرف‌ترین محصولات به‌ویژه در خانه به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در سلامت ما ایفا می‌کند.شاید همین پرمصرف بودن و تقاضای زیاد برای خرید، باعث شده است كه كارخانه‌های زیادی برای تولید صابون، با یكدیگر به رقابت بپردازند. انواع و اقسام صابون در بازار موجود است و اگر كمی دقت داشته باشید می‌توانید بهترین صابون را خریداری كنید.

 این صابون‌ها بهترند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در گذشته فقط صابون جامد در بازار وجود داشت. صابون‌های جامد به نسبت گذشته كم‌‌كم طرفداران خود را از دست داده‌اند و افراد، كمتر سراغ آنها می‌روند. خرید صابون جامد، مزیت‌ها و معایب مخصوص به‌خودش را دارد. یكی از مهم‌ترین مزایای اغلب صابون‌های جامد، نرم نگه‌داشتن پوست است و از ایجاد ترك روی پوست، جلوگیری می‌كنند. اما صابون‌های جامد یك بدی بزرگ هم دارند، این صابون‌ها می‌توانند برخی از بیماری‌ها را منتقل كنند، به همین دلیل در جاهایی كه عده‌ زیادی از یك صابون استفاده می‌كنند مانند توالت‌‌های عمومی، استفاده از این نوع صابون‌ها چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. همچنین در رابطه با حمام این مسئله مصداق دارد و صابون‌های جامد در حمام نباید به‌صورت مشترك استفاده شوند.

    مایع‌های دردسرساز

صابون‌های مایع، چند سالی است كه در بازار جایگاه ویژه‌ای پیدا كرده‌اند. این صابون‌ها، برای شست‌وشوی دست ساخته شده‌اند و تنوع آنها بسیار زیاد است. یكی از معایب صابون‌های مایع، خشكی است كه بعد از مصرف روی پوست ایجاد می‌شود. اما یكی از مزایای مهم این صابون‌ها، بهداشتی بودن آنها به نسبت صابون‌های جامد است.

    صابون‌های سفری

صابون‌های كاغذی، درست خاصیت صابون‌های جامد و مایع را دارند و می‌توانند در مواقعی كه صابون‌های جامد و مایع در دسترس نیستند، مورد استفاده قرار گیرند. این نوع صابون‌ها مناسب سفر هستند و جای كمی را در كیف شما اشغال می‌كنند. صابون‌های كاغذی به نسبت صابون‌های دیگر، كمتر كف می‌كنند به همین دلیل معمولا باید برای اطمینان از پاك‌كنندگی 2 بار با آنها دست‌ها را شست.

    كدام را بخریم؟

اگر قصد خرید صابون جامد را دارید، پیش از هر چیز نوع مصرف خود را مشخص كنید. صابون‌های جامدی كه برای صورت یا بدن ساخته می‌شوند، ممكن است تفاوت‌هایی با یكدیگر داشته باشند، برای مثال، در تركیبات صابون‌های صورت، مواد نرم‌كننده بیشتری می‌تواند وجود داشته باشد، درحالی‌كه صابون‌‌های بدن، ممكن است چنین ویژگی‌ای نداشته باشند و اگر صابون بدن به‌صورت زده شود، احتمال ایجاد حساسیت وجود دارد.

    گیاهی‌ها بهترند؟

با اینكه صابون، مانند كرم برای طولانی مدت روی پوست نمی‌ماند، ولی با این حال در زمان خرید باید كمی دقت كرد. صابون‌هایی كه در آنها، تركیبات گیاهی به‌كار رفته است، برای خرید، گزینه بهتری محسوب می‌شوند و می‌توانند به پوست، نرمی و لطافت ببخشند؛ البته این نوع صابون‌ها، معمولا با قیمت بالاتری به‌فروش می‌رسند.

    گول اینها را نخورید

صابون‌هایی مانند خرچنگ و كوسه در بازار وجود دارند كه سازندگان آنها مدعی هستند لك و مشكلات پوستی را كاملا از بین می‌برند. این صابون‌ها شاید تاحدودی بتوانند روی پوست تأثیر مثبت بگذارند ولی نباید از مصرف آنها انتظار معجزه و بهبود صددرصد داشته باشید. پس بهتر است به جای خرید این صابون‌ها از پزشك متخصص پوست كمك بگیرید.

    حاوی نرم‌كننده باشد

تنوع صابون‌های مایع، از صابون‌‌های جامد بسیار بیشتر است. زمان خرید صابون مایع دستشویی باید به این نكته دقت كرد كه حتما دارای مواد نرم‌كننده باشد. خرید مایع دستشویی به‌صورت فوم (كف آماده) بسیار بهتر است چون باعث كاهش مصرف آب و خود مایع می‌شود ضمن اینكه مایع شوینده كمتری وارد فاضلاب خواهد شد. علاوه بر این‌، استفاده از فوم، پوست را نرم نگه می‌دارد.

    كاغذی‌های دوست داشتنی

صابون‌های كاغذی، به نسبت سایر صابون‌ها، چندان متنوع نیستند. برای خرید این صابون‌ها بهتر است آنهایی را انتخاب كنید كه بسته‌‌بندی پلاستیكی دارند چون آن دسته از صابون‌هایی كه بسته‌بندی كاغذی دارند، در تماس با آب، خیلی زود خراب می‌شوند.

    صابون‌های سنتی بخرید اما...

صابون‌های سنتی، در گذشته طرفداران بسیار زیادی داشتند اما امروزه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. این دسته از صابون‌ها بیشتر در عطاری‌ها به فروش می‌رسند و تنوع آنها چندان زیاد نیست. صابون‌هایی كه بسته‌بندی ندارند و ظاهر آنها كج و كوله است، «صابون برگردون» نام دارند. این صابون‌ها در قدیم برای شست‌و‌شوی سر و بدن استفاده می‌شدند ولی در حال حاضر، بیشتر برای شست و شوی لباس به‌كار می‌روند. صابون‌‌های زیتون گزینه بهتری برای خرید هستند ولی این صابون‌های سنتی باید دارای بسته‌بندی باشند و روی آنها پروانه بهداشت و ساخت وجود داشته باشد. اگر این صابون‌ها مرغوب باشند، می‌توانند در پوست و مو، نرمی و لطافت ایجاد كنند.

    قیمت:

قیمت صابون‌ می‌تواند با توجه به شركت تولیدكننده (برند) و تركیبات به‌كار رفته در آن، متفاوت باشد.

نوع صابون و قیمت (تومان)
4000 صابون خارجی حاوی نرم‌كننده
1500 صابون ایرانی معمولی بدون تركیبات خاص
5000 صابون با تركیبات گیاهی خارجی
3000 صابون مایع ایرانی كوچك
7000 صابون مایع خارجی كوچك
5000 فوم دستشویی ایرانی كوچك
2500 صابون كاغذی با بسته‌بندی پلاستیكی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha