چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 20428

50 حلقه چاه آلوده به نیترات از مدار آبرسانی شهر تهران در مناطق جنوبی خارج شد.

گزارشی از ماجرای آلودگی آب از آغاز تا اکنون
سلامت نیوز:عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن ستایش شجاعت و قاطعیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تصمیم­گیری، به ویژه در شرایط بحرانی گفت: شجاعت خانم دستجردی منجر به خارج شدن 50 حلقه چاه آلوده به نیترات از مدار آبرسانی شهر تهران در مناطق جنوبی و رفع معضل ده ساله آلودگی آب پایتخت شد.

به گزارش  (وب‌دا) دكتر انوشیروان محسنی بندپی نماینده مازندران در مجلس شورای اسلامی در جمع مردم و مسئولان استان مازندران با اشاره به برخی اقدامات مهم و ارزشمند انجام شده در زمان تصدی مسئولیت وزارت بهداشت و درمان از سوی دكتر وحید دستجردی از جمله ابطال آزمون دستیاری و اعلام آلودگی آب تهران در مناطق جنوبی این شهر، تصریح كرد: موضع‌گیری صریح و شفاف وزیر محترم در اعلام بالا بودن نیترات آب شرب بخش‌هایی از شهر تهران كه معضل 10 ساله این كلان‌شهر بود و ایستادگی قاطعانه و شجاعانه ایشان در برابر این تصمیم باعث شد تا مسئولان وزارت نیرو بیش از 50 حلقه چاه آب كه نیترات بیش از حد مجاز داشت را از چرخه توزیع آب شرب تهران حذف كنند.

 
همه چاه­های نیترات دار پلمب شدند
بنا بر این گزارش چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه­ای تهران اعلام کرد: بر اساس آخرین تصمیمات متخذه توسط شرکت آبفای تهران تمام چاه­های تهران که نیترات بالاتر از حد استاندارد داشته اند از مدار خارج شده­اند.

خسرو ارتقایی گفته بود: شرکت آبفا موظف شده است تا در قبال از مدار خارج کردن چاه­های نیترات دار، چاه­های جدید حفر کرده یا این که با سیمانی کردن مناطقی که امکان ورود نیترات به داخل چاه­ها وجود دارد میزان نیترات آب را به حداقل برساند.
 
دستور اکید وزیر نیرو برای رفع آلودگی
مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه کیفیت آب تهران برای عامه مردم مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند اما کودکان زیر 3 ماه و زنان باردار بهتر است از آب­های بسته‌بندی شده استفاده کنند، خبر داد: کیفیت آب تهران برای عامه مردم مشکل خاصی را ایجاد نمی­کند. اما کودکان زیر 3 ماه و زنان باردار بهتر است که از آبهای بسته بندی شده استفاده کنند. البته وزیر نیرو دستور اکید داده است چاه هایی که با کیفیت نامناسب در مدار بهره برداری هستند، از مدار خارج شوند.

وی اظهار داشت: بیش از 400 حلقه از چاه­های آب منطقه­ای تهران در اختیار آبفا قرار دارد و بالغ بر 300 میلیون متر مکعب از نیاز مصرفی آب تهران از چاه­ها استفاده می­شود.
خسرو ارتقایی در جمع خبرنگاران در خصوص وجود نیترات در آب تهران گفت: در مجموع تصمیماتی که وزارت نیرو برای بررسی میزان نیترات آب اتخاذ می­کند، نقش اصلی بر عهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که با آزمایشگاه­های مجهز خود، به صورت مرتب مطابق با استانداردهای مربوطه آب­های نمونه برداری شده را آزمایش می­کند.
وی اظهار داشت: هر چاهی که نیترات آن بالاتر از حد مجاز باشد، مسدود می­شود و در مقابل برای جایگزینی آن چاه­های جدید حفر می­شود. البته سیمان كردن مناطقی که احتمال نفوذ نیترات به داخل چاه وجود دارد نیز در دستور کار است.
 
آلودگی آب تهران انکارناپذیر بود
دکتر علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو فعلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز طی یادداشتی در خبرگزاری­ها چنین می گوید: باید به خاطر بیاوریم که سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در ایران بسیاری از مردم به ویژه کودکان بر اثر مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون اسهال که ناشی از مصرف آب‌های آلوده بود جان خود را از دست می‌دادند.

وی می افزاید: به‌یاد می‌آورم سال‌هایی را که بدین سبب 35 هزار کشته داشتیم و البته بعد از انقلاب با تلاش بیش از اندازه مسئولان وقت و تشکیل جهاد سازندگی، آب شرب مردم در روستا‌ها از این مشکلات بسیار جدی عاری شد و این بزرگترین گامی بود که در راستای بهداشتی شدن آب در آن سال‌ها برداشته شد.
این متخصص اطفال یادآور می شود: گرچه از آن روز‌ها سال‌های متمادی می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد که آن چشم­اندازی که برای آینده در آن سال‌ها ترسیم شده بود به دست فراموشی سپرده شده و مسئولان امر اندکی از این اقدام مهم غافل شدند.
در حال حاضر هم نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار نمود و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست. آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر است و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقداماتی انجام شود. به جز آنکه انواع آلودگی‌ها از جمله میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل ها و قارچ‌ها در آب تهران وجود دارد این آب به ‌خوبی تصفیه نمی‌شود. در یک جمله کاملاً آگاهانه می‌توان اظهار کرد که: «آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی وجود ندارد.»
وی تصریح می کند: در حال حاضر در این رابطه با مسئله آنزیم‌هایی که در پودر‌های رختشویی به کار می‌روند مواجه‌ایم، آنزیم‌هایی که به سرعت جذب خاک می‌شوند و بسیار خطرناک هستند و مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران چون دارای سیستم فاضلاب نیستیم، چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی منازل) است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند. وقتی سطح آب‌های زیرزمینی بالا می‌آید، آب وارد چاه‌های جذبی شده و مقدار زیادی آمونیاک را به صورت ترکیب‌های مختلف با خود وارد آب می‌کند.
افزایش مقدار آمونیاک و ترکیب‌های آن مانند نیتریت‌ها و نیترات‌ها، باعث بیماری‌های مختلف در بدن انسان، به ویژه کودکان تهرانی می‌شود. در چنین موقعیتی آیا بهتر نیست که مسئولان بهداشت محیط و محیط زیست زود‌تر دست به کار شوند و از این خطر بزرگ جلوگیری کنند؟ در حال حاضر مردم به سادگی انواع آلودگی‌ها را پذیرفته‌اند و می‌پندارند که در این مقطع از زمان زندگی با آلودگی آب، صدا، هوا و خطرات ناشی از آن طبیعی است. غافل از آنکه این مردم هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و طبق نیاز خود از زندگی به هر آنچه که طلب می‌کنند، می‌رسند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می افزاید:  بروز ندادن واکنش از سوی مردم و پیگیری نکردن آنها می‌تواند نقش بسزایی در ادامه یافتن این آلودگی‌ها باشد. به نظر می‌رسد مسئولان نیز در این میان به روزمرگی افتاده‌اند و تنها پاسخگوی مسائل روز هستند و چشم‌اندازی برای داشتن آینده‌ای سالم ترسیم نمی‌کنند. درست است که در حال حاضر به مشکل حادی در بیمارستان‌ها بر اثر این آلودگی بر نخورده‌ایم و یا اینکه مسمومیتی در این خصوص به چشم نخورده است اما نباید گذاشت که این آلودگی به مرز خطر برسد. در حال حاضر سازمان آب تهران، شهرداری تهران، وزارت نیرو، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست همگی در به وجود آمدن این مسئله و رفع آن به یک اندازه سهیم هستند. باید آلودگی را به صورت فزاینده‌ای کم کرد و بهتر است مطلع باشیم اگر چه در حال حاضر مسمومیت‌ها بارز نیستند اما همچنان این مسمومیت‌ها وارد بدن می‌شوند و این روند ادامه دارد. مسئله‌ای که قطعاً در سال‌های آینده بیماران بسیاری را از پا در می‌آورد و بسیاری از افراد سالم را بیمار می‌کند. ضمن آنکه نسل بعد هم قطعاً نسلی کم هوش خواهند شد چرا که ما بی‌مهابا اقدام به افزایش آلودگی کرده‌ایم چه در مقام مسئول و چه مردم!
وی در خاتمه تصریح می­کند: نکته دیگر که در پایان بدان اشاره می‌کنم نکته‌ای است که  همه ما درباره آن حرف می‌زنیم. در سال‌های قبل شهر تهران دارای باغات، فضاهای سبز جنگلی و رود دره‌ها بود که رشد نامتوازن شهری و جایگزینی سیمان و فولاد در ساختمان‌ها به جای محیط زیست شهری موجب از بین رفتن بسیاری از منابع زیست محیطی شهری شد. اما در دهه‌های اخیر، تهران با چالش‌های جدی زیست محیطی مواجه شد. شهر تهران از منظر جغرافیایی در حوزه آبخیزهای کرج، جاجرود و کوهپایه‌های دامنه‌های البرز واقع شده است که اگر مدیریت نشود شرایط بحرانی در پیش خواهیم داشت.
 
چاه های منفرد منشاء آلودگی
دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز به بررسی‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه بر روی آب مصرفی مناطق مختلف تهران اشاره کرد و گفت: گزارشی از نتایج بررسی‌های انجام شده تهیه و به وزارت نیرو ارسال شده است.
وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نیترات آب مناطقی از تهران که از چاه تأمین آب می‌شوند (چاه‌های منفرد و مجزا) واقعا بالاست. البته تعداد این مناطق محدود است.
وی تأکید کرد: چاه‌های منفرد که برای تأمین آب مصرفی برخی مناطق تهران به کار گرفته می‌شوند در آینده نزدیک یا باید از رده خارج شوند یا سیستمی جهت تصفیه در آن به کار گرفته شود که غلظت نیترات آن را به زیر حد مجاز برساند. دکتر ندافی در ادامه گفت: مقرر شده مسائل آب برخی مناطق مشکل‌دار طی چند مرحله حل شود.
 
شاهدان  دیگری از محیط زیست
معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست تهران نیز با بیان اینکه امسال مسئله آلودگی آب تهران در صورت تامین اعتبار بررسی می شود، در گفتگو با رسانه ها گفته بود: مطالعات انجام شده در سال 82 نشان  داد پایین دست خیابان انقلاب تهران سفره­های زیر زمینی آب آلوده به نیترات هستند.
داریوش گل­علی­زاده با تاکید بر سالم بودن آب شرب در بیشتر مناطق تهران گفت: دانشگاه امیرکبیر در سال 82 مطالعاتی را در مورد آلودگی آب تهران در مناطق پایین دست خیابان انقلاب انجام داد که نشان داد سفره­های زیر زمینی به دلیل تکمیل نشدن سیستم دفع فاضلاب شهری و همینطور جذب مواد آلاینده از طریق لایه­های درونی زمین آلوده به نیترات و مواد آلاینده دیگر شده­اند.
وی اضافه کرده بود: برخی کارشناسان شهری معتقدند نبود سیستم فاضلاب شهری و برداشت آب از طرق 200 حلقه چاه در تهران و استفاده آب چاه­ها بعد از تصفیه برای مصارف شرب می­تواند گمانه آلودگی آب تهران به آلودگی­هایی مانند نیترات را تقویت کند.
معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست تهران تاکید کرد: امسال تلاش داریم در مطالعه­ای جامع وضعیت آلودگی آب تهران را مورد رسیدگی قرار دهیم. چرا که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و البته حساسیت­هایی نیز ایجاد کرده است.
این کارشناس مسئول محیط زیست با تاکید بر نظارت دانشگاه علوم پزشکی بر مسئله آلودگی آب به نیترات در تهران افزود: آلودگی به نیترات به دفعات گزارش شده، اما در تمام دنیا مطالعات نشان داده که این آلودگی به جز در کودکان و زنان باردار تاثیری بر سلامت شهروندان نداشته است. اما این دلیل نمی شود که برای سالم سازی آلودگی احتمالی آب تهران اقدامی انجام نشود.
گل­علی­زاده با اشاره به خشک بودن اقلیم ایران گفت: تهران از منابع آبی محدودی برخوردار است و ما باید مصرف بهینه و استفاده صحیح از ظرفیت­های آبی را مورد توجه قرار دهیم و نباید با کم کاری و نادیده گرفتن مشکلات منابع آب شیرین را از دست بدهیم.
محمد باقر صدوق مدیرکل سابق اداره محیط زیست استان تهران نیز پیش از این گفته بود: با توجه به آلوده بودن سفره­های زیرزمینی آب تهران به نیترات، بی­توجهی به تاسیس و تکمیل سیستم فاضلاب شهری از سوی وزارت نیرو می تواند در آینده خطراتی را متوجه آب شرب تهران کند.
 
رفع آلودگی اقدامی ضربتی را می طلبد
یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تایید آلودگی آب تهران در برخی از مناطق این شهر، درخصوص راهکارهای مقابله با آلودگی آب تهران به نیترات گفت: متاسفانه یکی از مواردی که باعث تشدید آلودگی آب تهران به نیترات و سرب می­شود استفاده از کودهای شیمیایی در زمین­های کشاورزی تهران است. تا زمانی که وزارت نیرو تامین آب شرب تهران را از چاه­های عمیق در دستور خود قرار دهد نمی­توان راهکاری برای مقابله با کنترل آلودگی آب تهران به صورت ریشه­ای در نظر گرفت.
سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی یادآور شد: دولت باید با نظارت دقیق مانع از استفاده برخی کودهای شیمیایی در کشاورزی استان تهران شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به جمعیت بالای تهران و عدم کفایت در تامین آب شرب از سدها و سرشاخه­ها، وزارت نیرو (آبفا) راهکار استفاده از تامین آب شرب از چاه­ها را در دستور کار قرار داده است.
نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: اگر همچنان سیاست دولت استفاده از آب چاه­ها برای تامین آب شرب مردم است باید راهکارهایی را درخصوص ممانعت از آلودگی آب این چاه­ها به عمل آورد.
عضو کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در بسیاری مواقع ما شاهدیم زباله در دشت­هایی دفن می­شود که در نزدیکی سفره­های زیرزمینی هستند.
وی در پایان تاکید کرد: موضوع رفع شدن آلودگی آب تهران به نیترات، سرب، آرسنیک و ... باید به صورت یک اقدام ضربتی در دستور کار قرار گیرد.
 
یافت آباد تهران، نقطه سیاه آلودگی
به دنبال نشست سه ساعته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و نیرو، منطقه «یافت‌آباد»، واقع در جنوب تهران به دلیل بالا بودن میزان نیترات در آب آشامیدنی به عنوان «منطقه سیاه» اعلام شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری­ها این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که پیشتر و به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره آلوده بودن آب تهران به نیترات، مسئولان وزارت نیرو منکر هر گونه آلودگی آب تهران می‌شدند.
این در حالی است که هشدارها درباره وجود نیترات در آب آشامیدنی تهران تازگی ندارد. گزارش خبرنگاران حاکیست در اردیبهشت ماه سال گذشته خورشیدی هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران، از احتمال آلودگی آب آشامیدنی شهروندان تهرانی و وجود ذرات نیترات در این آب خبر داده بود.
وی از «آلودگی آب تهران» و «استفاده ناگزیر از آب‌های زیرزمینی» به منظور تامین آب آشامیدنی مورد نیاز تهرانی‌ها به عنوان چالشی جدی و واقعی برای پایتخت نام برده و گفته بود: «منابع زیر زمینی آب تهران به علت نبود شبکه فاضلاب شهری در این کلانشهر آلوده شده است.» حیدرزاده در آن زمان از مسئولان وزارت نیرو خواسته بود، با توجه به احتمال آلودگی آب آشامیدنی تهران به موادی از جنس نیترات، در این باره رسماً اظهار نظر کنند.
گفتنی است نیترات یکی از آنزیم‌های معدنی است که در آب به صورت محلول وجود دارد و به روش‌های معمول تصفیه قابل حذف نیست. وجود نیترات، بیش از حد مجاز، به ویژه در آب شهرهایی به چشم می‌خورد که دفع فاضلاب در آن‌ها به صورت نادرست صورت می‌گیرد. برخی مطالعات تحقیقی نشان می‌دهند که میان میزان بالای نیترات آب آشامیدنی و ابتلا به سرطان، ارتباط معناداری وجود دارد.
از سوی دیگر در حالی که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه خود با مسئولان وزارت نیرو و وزارت بهداشت، تصمیم گرفته‌اند، در میان شهروندان منطقه «یافت‌آباد» تهران آب‌معدنی رایگان توزیع کنند، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نسبت به سالم بودن آب‌های بسته‌بندی شده نیز هشدار داده است.
معصومه ابتکار در این باره گفت: «جنس بسته بندی این آب‌های معدنی، نحوه نگهداری و توزیع آنها تا رسیدن به دست مصرف کننده به گونه‌ای است که در کیفیت و استاندارد این آب‌ها نیز تردیدهای بی‌شماری وجود دارد و قطعاً نمی‌توان گفت این آب ها از نظر بهداشتی سالم هستند.»
وی همچنین درباره منشا آلودگی آب تهران اظهار داشته است: «به دلیل اختلاط کنونی آب تهران با آب‌های چاه، بحث بالا بودن نیترات آب مطرح شده است. چرا که در حال حاضر به دلیل کمبود آب و کاهش بارندگی از آب­های زیرزمینی برای تامین نیاز تهران برداشت می‌شود و با توجه به این که در تهران سیستم شبکه جمع‌آوری فاضلاب نداریم و متاسفانه دستگاه دولتی که مسئولیت اجرایی در این زمینه دارد با تاخیر بسیاری این طرح را پیش می­برد، چاه­های آب توسط فاضلاب آلوده شده‌اند که عمده این آلودگی مربوط به نیترات است.»
 
اظهارات مقام قضایی و اتهام بازی کردن با روان مردم
اما حرف آخر این گزارش را چنین به پایان می بریم که به رغم این همه اظهار نظر کارشناسانه در تایید تصمیم وزیر بهداشت مبنی بر اعلام عمومی آلودگی آب تهران در مناطق جنوبی و عدم مصرف نوزادان و زنان باردار از آن، متاسفانه از سوی دیگر کماکان شاهد موضع­گیری متناقض و بعضا" مبتنی بر عدم آگاهی­های لازم تخصصی برخی از مسئولان در این خصوص بوده و هستیم. برخی از این اظهارات از سوی مسئولان اجرایی و برخی دیگر از سوی مقامات قضایی مطرح شد، که برای اظهار نظر تنها به اظهارات انعکاس یافته در برخی رسانه­ها اکتفا کردند. طبیعی است که اظهارات مدیران اجرایی اگر هم مبتنی بر کار کارشناسی باشد - که عموما" در خصوص آلودگی آب تهران در مناطق جنوبی چنین نبود - موجب رنجش نیست چون در جلسات مشترک کارشناسی قابل توجیه و رفع سوء تفاهم است. اما وقتی یک مقام بلند مرتبه حقوقی و قضایی کشور در مصاحبه­ای عمومی با رسانه­ها بر مسند چنین اظهار نظرهایی نشست، دیگر جای سکوت نیست و شاید بهترین پاسخ این باشد که به سخن شیخ اجل سعدی شیراز متوسل شویم که گقت: از دشمنان برند شکایت به دوستان/ چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟!
به عنوان نمونه به سخنان اخیر عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در مصاحبه با رسانه­ها توجه فرمایید. وی با انتقاد از اخباری که هرازگاهی در رابطه با آلودگی آب منتشر می­شود، گفت: «با انتشار این اخبار با روان مردم بازی می­کنیم. زمانی که می­گوییم آب شهر تهران برای نوزادان خطرناک است، فکر مردم تحت تاثیر قرار می­گیرد که این درست نیست» وی با قیاسی مع­الفارغ بین آنچه طی چند سال در جریان اخبار برنج­های آلوده در جامعه رخ داد و اخبار مربوط به آلودگی آب می­افزاید:« زمانی که می­گوییم بخشی از برنج­های وارداتی آلوده هستند روان مردم را آزرده کرده­ایم. این در حالی است که تبصره 2 ماده 688 قانون مجازات اسلامی بر برخورد با این گونه افراد تصریح می­کند».
آنچه در بالا به عنوان مختصری از سخنان دادستان تهران ذکر آن رفت در حالی اتفاق افتاد که وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی در پایگاه خبری و اطلاع رسانی خود(وب­دا) طی چند مرحله عدم انعکاس کامل اظهارات دکتر مرضیه وحیددستجردی را مبنی بر عدم آلودگی میکروبی آب تهران برای عموم شهروندان و تنها آلوده بودن این آب به نیترات در مناطق جنوبی این شهر، آنهم فقط برای نوزادان و مادران باردار، را گوشزد کرده بود. پس چه بهتر بود که مسئولانی چون ایشان اگر در پی نامه نگاری برای رسیدن به اصل ماجرا نبودند، لااقل زحمت دیدن این سایت را به عنوان تنها سایت رسمی و خبری وزارت بهداشت به خود می­دادند، تا دچار قضاوت­های زودهنگام در این خصوص نمی­شدند. شاید انعکاس بخش دیگری از سخنان دادستان تهران در گفتگو با رسانه­ها واقعیت­ها را بیشتر آشکار کند. وی در ادامه مصاحبه­اش می­گوید: «چگونه مسئولان به خود اجازه می­دهند که در مقابل رسانه­ها اعلام کنند که آب تهران آلوده است و نوزادان نباید از این آب مصرف کنند و پس از چند روز دوباره اعلام کنند که آب تهران سالم است؟ آیا این سیاسی کاری نیست؟»

جعفری دولت آبادی در ادامه مجددا با اشاره به اعلام آلوده بودن برنج­های وارداتی به کشور، تصریح می­کند: «یک روز می­گویند برنج­ها آلوده است و یک روز دیگر می­گویند آلوده نیست. برنج­های آلوده در خانه مردم درگیر دعواهای سیاسی و رسانه­ای شده است. در حالی که هنوز مشخص نشده است که واقعا" آلوده هست یا نه؟!»
جدا از این که طرح موضوع آلودگی برخی از ارقام برنج­های وارداتی، همانطور که ذکر شد، مربوط به دوره یک ساله صدرات دکتر مرضیه وحیددستجردی بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و سابقه­ای چند ساله دارد و اصولا" پیش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهادهایی مانند موسسه استاندارد و مجلس شورای اسلامی بیشتر بر طبل این آلودگی کوبیده­اند و این وزارتخانه چه اکنون و چه در گذشته بیشتر پاسخگوی عواقب این آلودگی احتمالی بر سلامت مردم بوده است. باید بگوییم این بخش از سخنان دادستان چون اشاره مستقیم به اظهارات دکتر وحیددستجردی وزیر بهداشت دارد، لاجرم بخشی از سخنان وزیر بهداشت در خصوص آلودگی آب مناطق جنوبی تهران به نیترات را در پاسخ به ایشان ذکر می­کنیم.
دکتر دستجردی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متولی سلامت مردم و همچنین متخصص زنان و زایمان در آن خبرها به وب­دا گفته بود: آب تهران خوشبختانه هیچ آلودگی میکروبی ندارد. اگر هم آلودگی نیترات در بخشی از جنوب این شهر مشاهده شده است این آلودگی فقط برای نوزادان و زنان باردار مشکل ایجاد می­کند و به زودی با قول هایی که نمایندگان وزارت نیرو در جلسات مشترک ما با ایشان داده اند، این آلودگی  به زودی مرتفع می شود.
در پاسخ به آن بخش از سخنان دادستان محترم تهران که وزیر بهداشت را به دلیل اعلام عمومی آلودگی آب جنوب تهران و پس گرفتن این ادعا، متهم به سیاسی کاری کرده بود نیز یادآور می­شود: نه آنچه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص آلودگی آب تهران به نتیرات در مناطقی از جنوب پایتخت اعلام کرده بود درست و کامل و بی­نقص در رسانه­ها انعکاس یافت و نه صحبت­های چند روز بعد ایشان پس از آن انعکاس­های ناقص، که در اصلاح آن اظهارات و نه اعلام برائت از آن­ها، از سوی وی صادر شد. به عبارت دیگر، متاسفانه هم در خبر اعلام آلودگی و هم در خبر اصلاح آن از سوی وزیر بهداشت، رسانه­ها آنگونه که باید به وظیفه حرفه­ای خود عمل نکردند.
سخنان صحیح وزیر در خصوص اعلام آلودگی در همین گزارش گفته شد. ولی جهت استحضار دادستان محترم تهران و سایرین، سخنان واقعی ایشان نیز در اصلاح اخبار اعلام آلودگی آب جنوب تهران به نیترات، در پی می­آید: من نگفتم آب تهران آلوده است. رسانه­ها حرف مرا درست و کامل انعکاس ندادند. من گفتم آب برخی از مناطق جنوبی تهران آلوده به نیترات است. همچنین من نگفتم آب جنوب تهران برای همه شهروندان مشکل آفرین است. من گفتم این آب برای مادران باردار و نوزادان خطرناک است، که همین الان هم این سخن را تکرار می­کنم و به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متولی سلامت مردم بر صحت آن پای می­فشارم و از مسئولان ذیربط از جمله وزارت نیرو می­خواهم هر چه زودتر آب مناطق جنوبی را از این آلودگی پاک کنند.
بهر تقدیر، سریال اخبار مربوط به آلودگی آب تهران به نیترات در مناطق جنوبی، هر چه بود با اثبات صحت اظهارات وزیر بهداشت و با از مدار خارج شدن چاه­های آلوده و دیگر اقدامات مسئولان آبفا در این زمینه ختم به خیر شد. هرچند هنوز هم پس لرزه­های این خبر بیش از این که مسئولان آلودگی را هدف قرار دهد، متاسفانه و در کمال شگفتی متوجه مسئولان سلامت شده است! اما لازم به ذکر است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق تاکید وزیر شجاع آن مبنی بر این که «ما متولی سلامت مردم هستیم» و «سلامت همه چیز نیست، ولی بدون سلامت  همه چیز هیچ است»، هر جا صلاح بداند مخاطرات سلامت مردم را گوشزد کرده و در صورت لزوم اقدام به اطلاع­رسانی خواهد کرد. در واقع باید گفت این نامهربانی­ها تاثیری در انجام وظیفه شرعی و قانونی مسئولان نظام سلامت نخواهد داشت، که فرمود: والله شهید بما تعملون.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha