یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 369972

یک واقعیت را با هم مرور کنیم؛ کم‌کم به فصل گرما و مصرف بالای آب نزدیک می‌شویم.

شگفت‌انگیز مثل حجم آب زیر زمین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اینکه در مصرف آب باید دقت کرد و هشدار خشکسالی دائما صادر می‌شود، یک‌طرف ماجراست؛ روی دیگر ماجرا به حیات در خانه‌ای برمی‌گردد که حجم بالایی از آن‌ را آب تشکیل داده است؛ دیگر همه ما این را می‌دانیم که سه‌چهارم سطح زمین را آب پوشانده است؛ اما تا به حال فکر کرده‌اید که چه مقدار آب در زیرزمین و در پوسته سیاره سکونت ما پنهان شده است؟ پاسخ این است: خیلی بیشتر از آنچه روی زمین وجود دارد. مطالعه‌ای که در مجله معتبر «مقاله‌های تحقیقاتی ژئوفیزیک»(Geophysical Research Letters) منتشر شد اعلام می‌کرد آب زیادی در پوسته زمین (محدوده‌ای تا 50کیلومتری زیرزمین) و حتی زیر آن قرار دارد؛ در خاک و منافذ سنگ‌ها.

اعداد زیر، شگفتی‌هایی از سیاره ماست که اگرچه برخی از آنها اخیرا کشف شده‌اند و از وجود میلیاردها مکعب آب در سطح و زیر زمین خبر می‌دهند اما به نوعی هم هشدار می‌دهند که بیشتر باید به فکر مایه حیات خودمان و خانه بزرگ‌مان باشیم. در ضمن آیا بشر می‌تواند به آب‌های بسیار عمیق دسترسی پیدا کند؟ بعید است.


ذره‌بین


گرانت فرگوسن، هیدروژئولوژیست در دانشگاه ساسکاچوان و نویسنده ارشد مطالعه اخیر: «زیر لایه شعاع 10کیلومتری زیرزمین، پوسته خیلی کمتر متخلخل می‌شود و احتمالا آب فراوانی در آنجا وجود دارد.»
آب‌های خیلی عمیق در زیرزمین شور هستند و به راحتی نمی‌توانند گردش و جریان داشته باشند.
هنوز اطلاعات مناسبی از آب‌های زیر چندده کیلومتری سطح زمین به‌دست نیامده؛ اطلاعاتی که می‌تواند به تکمیل دانش پیشینه زمین کمک کند.
با این حال بشر هنوزنمی‌داندچه حجم عظیمی ازآب زیر لایه‌های 10کیلومتری قرار دارد.



اعجاز قرآن درباره آب‌های زیرزمینی


خداوند متعال در 3 آیه از قرآن کریم و به نوعی با هشدار دادن به انسان‌ها، از فرورفتن آب‌های زمین به‌گونه‌ای که امکان بازیافت آن میسر نباشد، سخن گفته است؛ آیاتی که اعجاز علمی قرآن در بیان پدیده نفوذ آب به اعماق زمین را بازگو می‌کنند.
آیات 37 تا 41سوره کهف که در آیه 41می‌فرماید: «و یا آب آن در اعماق زمین فرو رود؛ چنان‌که هرگز قدرت جست‌وجوی آن را نداشته باشی.»
آیات آخر سوره ملک که در آیه 30می‌فرماید: «بگو به من خبر دهید اگر آب‌های (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه‌کسی می‌تواند آب جاری در دسترس شما قرار دهد؟»آیه 18سوره مؤمنون که خداوند در آن می‌فرماید: «و ما آب را به قدر معین از آسمان نازل و در زمین ساکن ساختیم و محققا بر بردن و نابود ساختن آن نیز قادریم.»


حدود 70درصد از مصرف آب در دنیا، به آبیاری و کشاورزی اختصاص دارد.
نزدیک به 43درصد از این 70درصد، توسط آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.
آب‌های زیرزمینی، حدود 30درصد از منابع آب آشامیدنی را در خود جای می‌دهند.
97درصد آب‌های کره زمین درون اقیانوس‌هاست و 2درصد آن یخ‌زده است.

شگفت‌انگیز مثل حجم آب زیر زمین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha