سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 204392

چرا بعضی از زنان در سنین بزرگسالی با آکنه مواجه می‌شوند؟ یک تحقیق جدید نکته‌هایی را در مورد این سوال فراهم آورده است. محققان ایتالیایی در تحقیقی 500 زن را موردبررسی قراردادند و بعضی از عوامل مرتبط با خطر آکنه را در سنین پس از 25 سالگی یافتند که این عوامل شامل مصرف کم میوه‌ها و سبزی‌ها، سطوح استرس بالا و سابقه خانوادگی آکنه هستند. متخصصان پوست می‌گویند نتایج این تحقیق اثبات نمی‌کند که این چیزها می‌توانند باعث بروز آکنه در بعضی از خانم‌ها شوند، اما این امکان وجود دارد که این عوامل در بروز آکنه دخیل باشند.

چرا بعضی از زنان در بزرگسالی جوش می زنند؟

سلامت نیوز: چرا بعضی از زنان در سنین بزرگسالی با آکنه مواجه می‌شوند؟ یک تحقیق جدید نکته‌هایی را در مورد این سوال فراهم آورده است. محققان ایتالیایی در تحقیقی 500 زن را موردبررسی قراردادند و بعضی از عوامل مرتبط با خطر آکنه را در سنین پس از 25 سالگی یافتند که این عوامل شامل مصرف کم میوه‌ها و سبزی‌ها، سطوح استرس بالا و سابقه خانوادگی آکنه هستند. متخصصان پوست می‌گویند نتایج این تحقیق اثبات نمی‌کند که این چیزها می‌توانند باعث بروز آکنه در بعضی از خانم‌ها شوند، اما این امکان وجود دارد که این عوامل در بروز آکنه دخیل باشند.


دکتر دبرا جالیمان، استادیار بیماری‌های پوست در دانشکده پزشکی بیمارستان مونت سینایی در نیویورک می‌گوید: «ما می‌بینیم افرادی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از هله‌هوله‌ها است غالبا دارای آکنه بیشتری هستند.» دکتر جالیمان می‌گوید در این تحقیق اشاره می‌شود که غذاهای دارای شاخص گلوکز بالا (که باعث افزایش قند خون می‌شوند) ممکن است در بروز آکنه دخیل باشند. از میان غذاهای دارای شاخص گلوکز بالا می‌توان به نان و برنج سفید، چیپس‌ها، کراکرها و شیرینی‌ها اشاره کرد. به‌طور مشابه استرس مزمن می‌توان سلامت کلی فرد را تحت تاثیر قرار دهد ممکن است که تاثیر استرس مزمن در پوست فرد بروز کند.
خبر خوب این است که اکثر نوجوانان پس از سن 20 سالگی با از بین رفتن جوش‌های خود مواجه می‌شوند. باوجوداین، محققان می‌گویند 20 تا 40 درصد از افراد ممکن است در دوران بزرگ‌سالی خود نیز با بروز آکنه مواجه شوند. زنان در مقایسه با مردان غالبا بیشتر دچار آکنه دوران بزرگسالی می‌شوند و این امر به دلیل تغییراتی است که در سطوح هورمون‌ها یا عدم توازن‌های هورمونی رخ می‌دهند. برای مثال ممکن است که زنان قبل از دوره قاعدگی یا زمانی که مصرف قرص‌های ضدبارداری را شروع یا تمام می‌کنند، دچار آکنه شوند.


اما کاملا روشن نیست که چرا بعضی از زنان همچنان دچار آکنه می‌شوند و بعضی دچار آکنه نمی‌شوند. برای بررسی این مطلب دکتر نالدی به همراه گروه تحقیقاتی خود زنان 12 شهر ایتالیا را موردبررسی قراردادند که به کلینیک‌های بیماری‌های پوست مراجعه کردند.248 نفر از این خانم‌ها دچار آکنه و 270 نفر از آن‌ها دچار دیگر مشکلات پوستی به‌غیراز آکنه بودند که به همین دلیل به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. محققان این تحقیق دریافتند که عوامل سبک زندگی خاصی با احتمال تشخیص آکنه در ارتباط بودند.


در مقایسه با زنانی که غالبا میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی تازه بیشتری می‌خورند، زنانی که در طول چهار روز هفته میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی تازه کمتری می‌خوردند بیشتر در معرض دچار شدن به آکنه بودند. آنچه بیان شد نتایج تحقیقی است که در شماره دسامبر 2016 ژورنال The Journa- of the America- Academy of Dermatology منتشر شد. یکی از متخصصان پوست دخیل این تحقیق می‌گوید با وجود این هنوز مشخص نیست که آیا میوه‌ها و سبزی‌ها از آکنه جلوگیری می‌کنند یا خیر؟
دکتر بتانی شلوسر، دانشیار بیماری‌های پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث‌وسترن شیکاگو می‌گوید: «زنانی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی میزان کمی از این غذاهای سالم است، معمولا غذاهایی را می‌خورند که شاخص گلوکز آن‌ها بالا است و من این غذاها را عامل ایجاد آکنه می‌دانم.»
او همچنین خاطرنشان می‌کند که در این تحقیق پیوندی میان مصرف مواد لبنی و آکنه یافت نشده که با مقاله قبلی محققان همین تحقیق در تضاد است. دکتر شلوسر می‌گوید امکان دارد عوامل رژیم غذایی مرتبط با آکنه برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت باشند. علاوه بر رژیم غذایی سطوح استرس زنان نیز با خطر آکنه در ارتباط بود. در این تحقیق زنانی که سطوح استرس «بالا» یا «بسیار بالا» را گزارش دادند در مقایسه با دیگر زنانی که سطوح استرس کمتری را گزارش دادند سه برابر بیشتر در معرض خطر آکنه بزرگسالی بودند. علاوه بر این، خطر آکنه در زنانی بیشتر بود که والدین یا خواهر و برادر آن‌ها آکنه بزرگسالی داشتند. زنانی که هرگز حامله نشده بودند یا هیرسوتیسم (رشد غیرعادی مو روی صورت یا بدن زنان) داشتند نیز بیشتر در معرض خطر آکنه بزرگسالی بودند.

به عقیده دکتر جالیمان، این یافته‌ها می‌تواند منعکس‌کننده تاثیر نشانگان تخمدان پلی کیستیک باشد که یک اختلال هورمونی است و باعث مشکلات باروری، هیرسوتیسم و آکنه می‌شود. در حقیقت، دکتر شلوسر می‌گوید شرکت‌کننده‌های این تحقیق شامل زنانی بود که نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک یا دیگر اختلال‌هایی داشتند که باعث بالا رفتن سطوح تستوسترون می‌شوند. درنتیجه، نمی‌توان به‌طور قاطع نتایج این تحقیق را به زنان دیگر نسبت داد که مشکل اختلال‌های هورمونی ندارند.دکتر جالیمان خاطرنشان می‌کند اگرچه این تحقیق تاثیر میوه، ماهی، سبزی‌ها و کاهش استرس را در زدودن آکنه اثبات نمی‌کند، عاقلانه است که همواره مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خودمان باشیم. او توصیه می‌کند میوه، سبزی و ماهی زیادی بخورید، چون برای سلامت کلی بدن خوب هستند.
منبع: WebMD


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha