نکته بسیار قابل‌تامل در آمارهای رسمی ‌منتشرشده در سالنامه آماری سازمان تامین اجتماعی، افزایش چشمگیر هزینه‌های خرید خدمت پس از اجرای طرح تحول سلامت است. با توجه به اینکه طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت 93 کلید خورد، بین هزینه‌های نسخ بستری در مراکز طرف قرارداد در سال 92 با سال‌های 93 و 94، تفاوت فاحشی وجود دارد، طوری که هزینه 21 میلیارد ریالی در سال 92 به 37 میلیارد ریال در سال 94 رسیده است.

شیب صعودی هزینه‌های خرید درمان

سلامت نیوز:نکته بسیار قابل‌تامل در آمارهای رسمی ‌منتشرشده در سالنامه آماری سازمان تامین اجتماعی، افزایش چشمگیر هزینه‌های خرید خدمت پس از اجرای طرح تحول سلامت است. با توجه به اینکه طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت 93 کلید خورد، بین هزینه‌های نسخ بستری در مراکز طرف قرارداد در سال 92 با سال‌های 93 و 94، تفاوت فاحشی وجود دارد، طوری که هزینه 21 میلیارد ریالی در سال 92 به 37 میلیارد ریال در سال 94 رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز، هفته نامه آتیه نو نوشت: جدای از آنکه هزینه‌های بستری در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه‌شده‌های این سازمان رایگان است، تامین اجتماعی  به عنوان بزرگ‌ترین خریدار خدمات درمانی تلاش کرده که پوشش ارائه خدمات را بسیار فراتر از مراکز ملکی گسترش دهد.


این سازمان ضمن عقد قرارداد خرید خدمت با مراکز تشخیصی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی، این خدمات را در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم به دست بیمه‌شده‌ها می‌رساند تا حتی در جایی که مراکز ملکی هم به‌اندازه کفایت جمعیت وجود ندارد، بیمه‌شده از خدمات درمانی تامین اجتماعی محروم نماند.  بر اساس آمارهای رسمی‌سالنامه آماری تامین اجتماعی، این سازمان در بخش خرید خدمت درمانی، هرساله با افزایش چشمگیر هزینه‌ها روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری که بر اساس اسناد رسمی، از سال 90 تا سال 94، هزینه‌های پرداخت‌شده به مراکز درمانی طرف قرارداد، شیب صعودی داشته است. به‌طور مثال، در سال 90 تعداد نسخ بستری رسیدگی‌شده در مراکز درمانی طرف قرارداد، بیش از 2 میلیون و 388 هزار نسخه بوده که در سال 94 این رقم به بیش از سه میلیون و 158 هزار نسخه رسیده است.


هزینه این نسخ رسیدگی‌شده در طی پنج سال هم به شکلی است که این هزینه‌ها به طرز فزاینده‌ای رشد داشته است. در سال 90، هزینه این میزان نسخ بستری در مراکز طرف قرارداد، بیش از هشت میلیارد و 813 میلیون ریال بوده است که این رقم در سال 94 به 37 میلیارد و 126 میلیون ریال رسیده است. این آمارها به این معنی است که از سال 90 تا سال 94، فقط هزینه نسخ بستری در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی، بیش از چهار برابر افزایش پیدا کرده است.
در سال 91 نیز این هزینه‌ها بیش از 14 میلیارد و 952 میلیون ریال، سال 92 بیش از 21 میلیارد و 299 میلیون ریال و سال 93 نیز بیش از 27 میلیارد ریال محاسبه شده است. یعنی در طول این پنج سال، هزینه‌های نسخ بستری در مراکز طرف قرارداد به شکل مستمر، رشد قابل‌توجهی داشته است.


افزایش چشمگیر هزینه‌ها پس از اجرای طرح تحول سلامت
نکته بسیار قابل‌تامل در آمارهای رسمی ‌منتشرشده در سالنامه آماری سازمان تامین اجتماعی، افزایش چشمگیر هزینه‌های خرید خدمت پس از اجرای طرح تحول سلامت است. با توجه به اینکه طرح تحول سلامت از 15 اردیبهشت 93 کلید خورد، بین هزینه‌های نسخ بستری در مراکز طرف قرارداد در سال 92 با سال‌های 93 و 94، تفاوت فاحشی وجود دارد، طوری که هزینه 21 میلیارد ریالی در سال 92 به 37 میلیارد ریال در سال 94 رسیده است.


در هزینه‌های کل نسخ سرپایی مراکز طرف قرارداد هم این افزایش هزینه‌های سالانه محسوس است. در سال 90، هزینه این نسخه‌ها بیش از 11 میلیارد و 428 میلیون ریال، سال 91 بیش از 17 میلیارد و 839 میلیون ریال، سال 92 بیش از 24 میلیارد و 261 میلیون ریال، سال 93 بیش از 32 میلیارد و 441 میلیون ریال و سال 94 هم حدود 42 میلیارد ریال بوده است. به تعبیر دیگر، هزینه نسخ سرپایی در مراکز طرف قرارداد هم در طی پنج سال گذشته، مدام افزایش داشته است. همانطور که طرح تحول سلامت بر افزایش هزینه‌های بستری در مراکز طرف قرارداد، تاثیر چشمگیری گذاشته است، در خدمات سرپایی هم این میزان افزایش کاملا محسوس است.طوری که هزینه 24 میلیارد ریالی نسخ سرپایی در مراکز طرف قرارداد در سال 92 به حدود 42 میلیارد ریال رسیده است. این جهش تقریبا دو برابری در هزینه‌ها طی دو سال به خوبی نشان می‌دهد که بخش اعظمی ‌از هزینه‌های طرح تحول سلامت بر دوش سازمان تامین اجتماعی بوده است.


چند برابر شدن مراکز خرید خدمت
علاوه بر اینکه از سال 90 تا سال 94 هزینه‌های خرید خدمت در سازمان تامین اجتماعی، جهش عمده‌ای داشته، تعداد مراکز تشخیصی و درمانی طرف قرارداد هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. به طور مثال در سال 90، تامین اجتماعی با 720 بیمارستان طرف قرارداد بوده که در سال 94 این تعداد به 791 بیمارستان رسیده است. همچنین این سازمان در سال 90 با هزار و 311 درمانگاه و پلی‌کلینیک قرارداد داشته که در سال 94 این آمار به هزار و 721 درمانگاه و پلی‌کلینیک رسیده است.
در حوزه قرارداد با دی‌کلینیک‌ها هم این سازمان، رشد محسوسی داشته است، به‌طوری که آمار 83 مرکز دی‌کلینیک طرف قرارداد در سال 90 به 108 مرکز دی‌کلینیک در سال 94 رسیده است. باید در نظر داشت که با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های خرید خدمت در پنج سال گذشته، قاعدتا باید سازمان تامین اجتماعی برای مهار هزینه‌ها، تعداد مراکز طرف قرارداد را کمتر می‌کرد تا به تعادلی در منابع و مصارفش برسد، اما این سازمان، نه تنها تعداد مراکز طرف قرارداد را طی پنج سال گذشته کاهش نداد، بلکه سال به سال هم به تعداد این مراکز خرید خدمت اضافه کرده است.


با حضور فعال کادر درمان است که خرید خدمت از مراکز درمانی و تشخیصی، معنا پیدا می‌کند. سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته با 24 هزار و 172 پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک قرارداد خرید خدمت بسته تا بتواند بسته‌های خدمات درمانی را به بیمه شده‌ها برساند. آمار مراکز پاراکلینیکی طرف قرارداد تامین اجتماعی هم در طول پنج سال گذشته، جهش قابل‌توجهی داشته است. در سال 90، سازمان تامین اجتماعی با 13 هزار و 890 داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، مرکز ام آر آی، اسکن، دیالیز، سنگ‌شکن و فیزیوتراپی قرارداد داشته است که این آمار در سال 1394 به 16 هزار و 180 مرکز رسیده است. تعداد مراجعات سرپایی به پزشک مستقل طرف قرارداد هم از 55 میلیون مراجعه در سال 90 به بیش از 57 میلیون مراجعه به پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در سال گذشته افزایش یافته است.
نباید از خاطر برد که این افزایش هزینه‌ها در بخش خرید خدمت، در حالی اتفاق افتاده است که در بخش ارائه خدمات درمانی مستقیم در مراکز ملکی هم افزایش چشمگیر هزینه‌ها دیده می‌شود؛ هزینه‌هایی که با توجه به متناسب نبودن تعرفه و سرانه در نظام سلامت، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده هم با سیر صعودی همراه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha