دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 204880

بیشتر خبرهایی که درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شنویم مربوط به آلودگی هواست، چرا؟ چون دیده می‌شود. اما آلودگی صوتی به همان اندازه آلودگی هوا خطرناك است و آسیب‌رسان.

مقصر‌ آلودگی صوتی ‌كیست؟

سلامت نیوز: بیشتر خبرهایی که درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شنویم مربوط به آلودگی هواست، چرا؟ چون دیده می‌شود. اما آلودگی صوتی به همان اندازه آلودگی هوا خطرناك است و آسیب‌رسان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، سر و صدا در شهرهای بزرگ یكی از بد‌ترین و مضر‌ترین آسیب‌ها برای مردم به‌حساب می‌آید. متأسفانه این نوع آلودگی كه در كلانشهر‌ها به‌وفور وجود دارد، رابطه مستقیمی با سیستم عصبی بدن انسان دارد و می‌تواند آن را مختل كرده و آسیب‌های جدی به فرد وارد آورد. سر و صدای زیاد در طولانی‌مدت، قدرت شنوایی را ذره‌ذره از بین می‌برد، بدون آنكه خود فرد متوجه چنین صدمه‌ای بشود. در این صفحه، هم می‌توانید با این نوع آلودگی بیشتر آشنا شوید، هم بدانید كه چه بلایی سر ما می‌آورد و هم درباره راهكارهای مقابله با آن بخوانید.

    آلودگی‌صوتی، صدای بوق‌هاست؟

كارشناسان می‌گویند كه اگرچه صدای بوق وسایل نقلیه یكی از آزاردهنده‌ترین صداهای موجود در شهرهای بزرگ به‌حساب می‌آید، اما منظور دقیق و صحیح از مفهوم آلودگی صوتی در وسایل نقلیه به بوق‌ها ارتباط ندارد. وسایل نقلیه بدون آنكه بوق بزنند و تنها درحال حركت معمولی‌شان كلی صدا ایجاد می‌كنند. بوق صدایی شدید و ناگهانی است كه در مقطع كوتاهی ایجاد می‌شود و بعد هم از بین می‌رود. مزاحمت و آسیب‌هایی كه از بوق‌زدن معمولی حاصل می‌شود به‌هیچ‌وجه با صدای موتور‌ها قابل قیاس نیست. البته این دلیل نمی‌شود كه رانندگان به‌خاطر هر موضوع كوچكی دستشان را روی بوق بگذارند و به‌خاطر خطای یك‌نفر، از سایر مردم هم انتقام سختی بگیرند!

    چطور با صدا‌ها كنار بیاییم؟

در بعضی موارد خود مردم باید دست به‌كار شوند و از گوش‌هایش در مقابل آلودگی صوتی محافظت كنند. در اینجا به چند نكته در این خصوص اشاره می‌كنیم: ۱- اگر قصد خرید لوازم منزل، اسباب‌بازی برای كودكان دلبندتان و وسایل برقی را دارید، حتما به مشخصات دستگاه و میزان تولید سر و صدای آن توجه كنید. ۲- بیایید به این موضوع فكر كنیم كه چرا باید دست خود را با حالتی عصبی روی بوق وسیله نقلیه بگذاریم و صدای آن را به‌صورت ممتد درآوریم. سعی كنید تا جایی كه ممكن است كمتر بوق بزنید. حتی اگر یك‌بار در روز بوق‌زدنتان را كاهش دهید، نتایج مثبتی در شهرمان ایجاد می‌شود. ۳- اگر موتورسیكلت دارید به وضعیت موتور و اگزوز آن بیشتر رسیدگی كنید. 4- از حضور در خیابان‌ها و اماكن پر سر و صدا تا جایی كه امكان دارد پرهیز كنید. 5- در مورد انتخاب دزدگیر برای وسیله نقلیه حتماً دقت لازم را به‌عمل بیاورید. دزدگیرهای غیراستاندارد بی‌دلیل به‌صدا درمی‌آیند و باعث ایجاد آلودگی صوتی وحشتناكی می‌شوند. درحالی‌كه شما در مكانی قرار دارید كه صدای آن را نمی‌شنوید و نمی‌دانید تا چه اندازه باعث مزاحمت برای دیگران شده‌اید. همچنین در مكان‌های امن لازم نیست حتما دزدگیر را فعال كنید! ۵-گوشتان را از سر راه نیاورده‌اید! پس با صدای بلند به موسیقی یا هر صدای دیگری گوش نكنید.

    مقصر‌ آلودگی صوتی ‌كیست؟

عامل اصلی ایجاد آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ مربوط به بخش حمل‌ونقل می‌شود، یعنی‌‌ همان خودروهایی كه هر روز به ترافیك این شهر دامن می‌زنند. اما سهم انواع خودرو‌ها در این اتهام یكی نیست و هر یك از آنها به میزان مشخصی در این بحران نقش دارند. ۴۹‌درصد آلودگی صوتی مربوط به حمل‌ونقل به وسیله موتورسیكلت‌هاست. ۳۰‌درصد بحران آلودگی صوتی هم مربوط به اتومبیل‌های سواری است.۲۰‌درصد آلودگی صوتی را هم خودروهای سنگین ایجاد می‌كنند. فقط یك درصد از این آلودگی هم سهم ناوگان اتوبوسرانی است. خب مهم‌ترین كاری كه از دست ما برمی‌آید تنظیم موتور خودروها و رفتن به مراكز معاینه فنی برای تأیید عملكرد درست موتورهاست.

    چه صداهایی برای ما آزاردهنده است؟

اگرچه از نظر كارشناسان، درجه ۱۳۰ دسی‌بل برای آستانه درد عنوان شده اما درنظر داشته باشید آسیب به اعصاب شنوایی از ۸۵‌دسی بل آغاز می‌شود. یعنی حتما لازم نیست كه صدا‌ها به حدی برسند كه واقعاً شما احساس ناراحتی كنید، استمرار صداهای پایین‌تر هم در ‌‌نهایت برایتان دردسر درست می‌كنند.

درضمن اگر فكر می‌كنید با گذاشتن پنبه در داخل گوش دیگر سر و صدایی نخواهید شنید باید بگوییم كه این نظریه غلط است! گذاشتن پنبه در داخل گوش تنها بین ۵ تا ۷ دسی‌بل صدا را كاهش می‌دهد و تأثیری آنچنانی در كاهش آلودگی صوتی ندارد. البته هنگام قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی، استفاده از گوش‌بند توصیه می‌شود.

    صداهای آزاردهنده با ما چه می‌كنند؟

به هر نوع صدایی كه باعث آزردگی انسان شود، آلودگی صوتی می‌گویند. شدت صدا را با واحدی به نام دسی‌بل اندازه‌گیری می‌كنند. آزمایش‌ها نشان می‌دهند كه صدای بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ دسی‌بل برای برخی حیوانات كشنده است. در مواردی مشاهده شده كه این حیوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعی، فلج و حتی رعشه هم دچار می‌شوند. اما وضعیت در انسان‌ها كمی فرق می‌كند. رنگ‌پریدگی و بالارفتن فشار خون از اثرات آلودگی‌های صوتی محسوب می‌شود. در برخی موارد درجه حرارت بدن نیز كاهش می‌یابد؛ به این دلیل كه صدا‌های مداوم، عكس‌العمل‌هایی را در بدن ایجاد می‌كند. انقباض رگ‌ها بیشتر می‌شود و در نتیجه درجه حرارت بدن نیز كاهش پیدا می‌كند.

    تاریخ تولد آلودگی صوتی

در دهه 7۰ میلادی مسئولان و كار‌شناسان در دنیا به وجود پدیده شومی به نام آلودگی صوتی پی بردند! تا آن زمان هیچ‌كس به این موضوع به دید یك بحران و خطر نگاه نمی‌كرد و هیچ‌گاه آلودگی صوتی را در زمره آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌حساب نمی‌آورد. در كانادا و اروپا برخی مؤسسات و‌NGO‌ها وجود داشتند كه نسبت به آلودگی صوتی موضع گرفتند و از آن به‌عنوان یك معضل بزرگ نام بردند. در سال‌۱۹۷۵ رفته‌رفته قوانین و مقرراتی برای مبارزه با آلودگی صوتی وضع شد.

    در انتظار پیری زودرس

همه ما از پیرشدن به‌نوعی واهمه داریم، به هرحال عمر می‌گذرد و به مرور زمان سن ما هم زیاد می‌شود، اما باید همواره این نكته را درنظر بگیرید كه آلودگی‌های صوتی می‌تواند انسان را به پیری زودرس دچار كند. اگر دوست دارید همچنان جوان بمانید، كمتر در معرض آلودگی صوتی قرار بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha