رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهار 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان در اولویت قرار می گیرد.

ابتکار: مهار 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان در اولویت است

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهار 20 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در خوزستان در اولویت قرار می گیرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار شامگاه پنجشنبه در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و گرد و غبار، در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار کرد: بر اساس گزارش ها، 20 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان در شرایط فوق بحرانی است که قرار است، خوزستان آنها را بررسی و راهکار مهار آنها را ارائه کند تا در اولویت اجرا قرار گیرد.


وی با تاکید بر پیگیری و بررسی نحوه تحقق مصوبات سال 93 به ویژه در زمینه بهداشت، هواشناسی و بحران افزود: در صورت لزوم مصوبه دیگری را دوباره در هیات دولت مطرح می کنیم.


ابتکار افزود: تداوم گرد و غبار به معنی این نیست که هیچ تلاشی برای مقابله با آن صورت نگرفته است و برنامه ای وجود ندارد، بلکه دولت یازدهم در مبارزه با گرد و غبار اراده جدی دارد.
وی اضافه کرد: مطالعه کانون های گرد و غبار و برنامه مقابله در استان های درگیر با این پدیده تهیه شده به طور مثال در خوزستان مشکل اصلی و برنامه کاری مشخص شده است.


ابتکار اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوزستان که کاملا مشهود بوده احیای تالاب هاست، وضعیت تالاب های شادگان و هورالعظیم نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته و کانون های احتمالی گرد و غبار از ناحیه این 2 تالاب مدیریت شده است.


وی مساله تامین حقابه تالاب های خوزستان را بسیار جدی و کلیدی دانست و تاکید کرد: انتظار است با تامین حقابه تالاب ها بخشی از مطالبات مردمی را پاسخ دهیم و با اتمام طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان تا خرداد ماه، اقدامات خوب و قابل قبولی در زمینه احیای تالاب ها داشته باشیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: در سفر روز پنجشنبه به شادگان، اهالی خواستار احیای تالاب شده و اظهار کردند که احیای این تالاب بیش از همه شغل و امنیت آنها را تامین می کند که این خواسته با ارزش های تالاب همخوانی دارد.


وی تاکید کرد: احیای تالاب ها منافع اقتصادی و اشتغال به دنبال دارد که این موضوع را به عنوان یک طرح در قالب اقتصاد مقاومتی تهیه می کنیم.
ابتکار با پیشنهاد استاندار خوزستان مبنی بر برگزاری نشستی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و ارائه یک طرح مقدماتی برای افزایش رضایتمندی مردم خوزستان موافقت کرد.
وی همچنین پیشنهاد اختصاص ردیف اعتباری به مرکز منطقه ای مطالعات ریزگردهای دانشگاه چمران اهواز را نیز پذیرفت.

*در انتظار آماک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین خواستار تسریع در بهره برداری طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (آماک) شد و گفت: آلودگی نفتی در کنار گرد و غبار شرایطی ایجاد می کند که آسیب بیشتری برای مردم به دنبال دارد و این طرح باید هرچه زودتر تکمیل شود.
وی تاکید کرد: در صورت اجرای صحیح برنامه ها با مدیریت کانون ها و کنترل منابع آلاینده، می توانیم به بهبود کیفیت هوای اهواز امیدوار باشیم.
ابتکار با بیان اینکه وقوع پدیده گرد و غبار نباید زندگی مردم را مختل کند اظهار کرد: آگاه سازی، آموزش و اطلاع رسانی به موقع به مردم با هدف به حداقل رساندن آسیب به آنها باید در دستورکار قرار گیرد و بخش های مختلف تدابیر خود را در این راستا بکارگیرند همچنین دستگاه ها باید آمادگی لازم را برای مقابله با این پدیده تدارک ببینند.

*نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران
معاون رئیس جمهوری در ادامه با قدردانی از همکاری های گری لوئیس نماینده سازمان ملل متحد در ایران گفت: وی در برخی سفرها همراهی کرده و در جلب حمایت سازمان های بین المللی از طرح مقابله با گرد و غبار و صدور قطعنامه توسط سازمان ملل نقش اساسی داشته است.
وی افزود: با تصویب سازمان ملل قرار است برای نخستین بار اجلاس این سازمان در تهران برگزار شود که امیدواریم این برنامه در دولت یازدهم اتفاق بیفتد.
ابتکار با اشاره به مذاکراتی که با کشور عراق در زمینه ریزگردها انجام داده افزود: نخستین سفر به عراق در بهمن 92 بوده که با رئیس محیط زیست عراق دیدار و مذاکره داشتم و در راستای این مذاکرات در کربلا درختکاری انجام شد اما به دلیل شرایط خاص عراق و بروز پدیده شوم داعش این برنامه متوقف ماند.
وی اضافه کرد: در حاشیه اجلاس اخیر سازمان ملل در مراکش، عراق اعلام آمادگی کرده که نسبت به مسئولیت خود در کنترل کانون هایی که بر ایران تاثیر دارد، همراهی کند.


ابتکار اظهار داشت: در راهپیمایی بزرگ اربعین امسال نیز توافقاتی صورت گرفت و برنامه درختکاری در مسیر راهپیمایی از مرز مهران با همکاری زائران اجرا شد که امیدواریم بتوانیم این حرکت را در مرزهای خوزستان نیز تکرار کنیم.
وی گفت: برای مهار کانون های داخلی عراق آمادگی همکاری داریم و امیدواریم با بازگشت ثبات و آرامش به عراق این طرح ها اجرایی شود.
بر اساس این گزارش، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در همایش روز جهانی تالاب ها در اهواز، افتتاح موزه و مرکز بازدیدکنندگان تالاب شادگان و حضور در کارگروه مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، پنجشنبه به خوزستان سفر کرد.
در این سفر گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل و پنج نفر از سفیران کشورهای خارجی در همایش روز جهانی تالاب، ابتکار را همراهی کردند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha